Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybegynner trenger hjelp til enkel oppgradering av anlegg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybegynner trenger hjelp til enkel oppgradering av anlegg

    Hei!

    Siden dette er min første post vil jeg først nevne (advare om) at i havet av grønnskollinger på bilstereo som finnes der ute så er jeg en av de store. Jeg har aldri bygget noe form for anlegg før og trenger derfor en del tips og anbefalinger i den sammenheng. Jeg har funnet mye ved å søke rundt på nettet men har ikke fått alle svarene jeg leter etter.

    Om noen her inne på forumet vil være behjelpelig med å dytte meg i riktig retning så setter jeg veldig stor pris på det.

    Jeg har en 2002 VW Passat Sedan som jeg ønsker ny spiller og høyttalere til. Etter det jeg har klart å lese meg til så sitter det per dags dato ett sett med komponent høyttalere i hver dør foran (en større basshøyttaler neders og en liten diskant lenger oppe). For å gjøre det på en grei og enkel måte for meg selv så vil jeg bytte disse ut med noe som er lett å installere på samme sted. Jeg vil unngå større modifiseringer.

    Jeg forstår det også slik at jeg vil få mer ut av å kjøpe ett godt sett til dørene foran enn to middelmådige sett hvor det andre plasseres i bakdørene.

    Jeg ønsker å kunne spille på høyere volum uten irriterende vrengninger og skurring fra diskanter samtidig som bassen er passe ren og fyldig. Dette med et enkelt oppsett bestående av ett sett komponent høyttalere, en god/grei spiller og muligens en forsterker (vet ikke om jeg trenger det?).

    Høyttalere:
    Jeg har lest litt rundt omkring og vet egentlig ikke hva jeg bør satse på. Følgende vakte min oppmerksomhet på radiospesialisten, mest på grunn av effekten (som jeg egentlig ikke aner hvor mye har å si for resultatet): http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736.

    Jeg ser også flere andre dyre høyttalere med lavere effekt (W) enn disse, betyr det da at de spiller lavere, gir mindre bass etc?

    Forsterker
    Her er jeg helt grønn. Jeg har ikke peiling på hva jeg trenger, eller om jeg trenger forsterker i det hele tatt. Tar imot råd/tips/forslag her med enorm glede.

    Dersom jeg må ha en forsterker, finnes det da mindre typer (regner med det gjør det) som er lettere å gjømme unna så jeg slipper å trekke kabel helt bak i bagasjerommet for så å trekke frem igjen og inn i dørene? Kvir meg en del for å trekke kabler i bilen, mest fordi jeg aldri har gjort det før.

    Dersom noen har forslag til hvor man enkelt kan plassere og gjemme unna en forsterker så taes det imot med takk.

    Spiller
    Her er jeg også ganske blåst. Jeg må iallefall ha noe med tilkoblingsmuligheter for alt det andre jeg skal ha.

    Forutenom det så er AUX inngang et must, det er også mp3 støtte. USB, bluetooth og slikt er bare bonus om det er der, men ikke noe jeg prioriterer.

    Vil ha en spiller med nøytrale farger (helst sort) og uten unødvendige lyseffekter og slikt på knappene.


    Jeg ønsker ikke noe sub i bilen, da vil jeg nok heller ønske å ha muligheten til å sette inn et ekstra sett med høyttalere bak senere. Men dette er heller ikke et must.

    Hvor mye penger jeg vil bruke på dette her er også litt vanskelig å si. Jeg er ikke lydfanatiker, men foretrekker likevel god lyd. Dersom oppsettet er mulig uten forsterker kan jeg tenke meg å bruke rundt 4-6000 kroner, men dette er ikke fast. Må jeg i tillegg ha en forsterker kan jeg nok strekke meg litt høyere dersom det er store sprik i kvalitet, mengde osv.

    I bunn og grunn så ønsker jeg å kunne spille høyere enn det jeg kan med originalanlegget, og det med bedre og klarere lyd i både bass og diskanter.

    Håper noen her inne har tålmodighet til å hjelpe en nybegynner som meg. Jeg er takknemmelig for all hjelp jeg kan få.


    - Alexander

  • #2
    Kan anbefale Focal 165v30 http://www.judysbilstereo.no/frontse...ubileumsmodell
    Diskantene i dette settet er ikke så store så de får du plass til der de orginale sitter med lett modifisering. Vil og anbefale en forsterker da du får en helt annen lyd og mere punch i frontsettet. Denne er liten http://www.judysbilstereo.no/forster...gladen-one-604
    Siden du oppgraderer lyden foran kan du jo ta med disse til dørene bak http://www.judysbilstereo.no/coax/65/focal-165ca1
    pakkepris 7000kr inkl frakt og adapterringer ved forskudd
    Ole Petter Holelien
    Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
    Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
    Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

    Comment


    • #3
      Jeg spurte IceAudio (importøren) om det er store forskjeller på den nye Performance serien og jubileumsmodellen og fikk til svar at forskjellen er liten, og ikke verdt prisforskjellen, så jeg kjøpte Performance PS165 og er svært fornøyd med de

      Men de anbefalte klart å bruke forsterker til de, hvis en ikke ønsker å montere forsterker ble Integration serien anbefalt...

      Comment


      • #4
        Problemet med performance settet er at diskantene er ganske store og vansklig og montere i speilhusene hvor de sitter orginalt.
        Ole Petter Holelien
        Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
        Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
        Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

        Comment


        • #5
          Bør også tenke på monteringsdybden på mellomtone (6,5") i dørene pga vinduet/vindusheisen tar lett borti, jeg har selv et sett som bygger 60mm innover, med ny monteringsbaffel gikk dette på håret fint. viss ikke må du bygge de litt mere ut av dørene (noe som kansje ikke er så pent og se på)

          Ta gjerne kontakt for kabel trekking´s guide osv, da jeg selv har god erfaring med dette på min bil(stasjonsvogn, men er nokså likt

          Mvh
          Stig Robert
          Vw Passerask Lowline 1,9TDI-R Variant 2003 mod "Mean Green Sound Machine"
          Digital Designs // Alpine // Soundstream // Audio-System // Pioneer //

          Comment


          • #6
            Tusen takk for mange gode svar! Setter veldig stor pris på det.

            Ser at Focal 165V30 har 70mm monteringsdybde. Regner da med at jeg vil få komplikasjoner ettersom det gikk akkuratt med 60mm for stigern. Hva er forresten monteringsbaffelen du snakker om, er det en form for brakett eller spacer? Uansett, vil jeg kunne sette inn en spacer, f.eks denne: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736, og da ha nok plass til å montere høyttalerne? Mulig dette ikke vil se så bra ut, spesielt med tanke på at jeg har lyst interiør og lyst gitter over originalhøyttalerne (som jeg ønsker å bruke på de nye om det er mulig). Er ute etter en "clean" look. Vil ikke at modifikasjonene skal synes mer enn nødvendig.

            Når det kommer til forsterker så er jeg fremdeles veldig i tvil. Er det plass i dashbordet til å skjule denne noe sted, eventuelt om den kan monteres i hanskerommet på noe vis, og da uten å ta opp all plassen. Jeg har også tenkt på mulighetene for å skjule den under ett av setene foran, men da må jeg strekke kabler under setet og tilbake igjen før jeg går inn i dørene. Synes det høres litt tungvindt ut.

            Jeg har også tenkt litt på å få laget meg to oppsett før jeg bestemmer meg, ett med ekstern forsterker og ett uten. Er det noen spesielle høyttalere som er bedre enn andre når det kommer til å kun benytte seg av forsterkeren som er innebygd i spilleren? For eksempel om jeg kjøper Focal 165V30 og monterer disse med en ny spiller men uten å sette inn en forsterker, er der da andre høyttalere (inne for samme prisområde) som egner seg spesielt bedre til denne bruken, eller har det ikke noe å si i denne sammenheng?

            Jeg er også veldig usikker på valg av spiller. Er det stor forskjell på disse, tenker da spesielt på om jeg velger å gå veien utenom ekstern forsterker (det kan jeg jo alltids sette inn senere?). Eller er det bare å gå for en hvilken som helst med AUX inngang som støtter mp3 filer og som jeg synes ser bra ut?

            En annen ting jeg glemte å spørre om i første tråden, hvor viktig er det å kjøpe nye kabler av bedre kvalitet? Dersom jeg dropper forsterker og sier at jeg klarer meg med lyden jeg får uten, vil jeg da ha behov for nye kabler eller er dette da bortkastet (mtp. hva man får for pengene). Eller dersom jeg går for et oppsett med ekstern forsterker, er da bedre kabler noe som er plommen i egget eller er det kun de mest hardbarkede audiofile som går for dette? Jeg kan jo nevne at jeg ikke kommer til å lydisolere dørene, iallefall ikke med det første.

            Det blir mye spørsmål fra meg dette her. Jeg har veldig lyst å kjøpe rett første gangen, uten at det koster så alt for mye mer enn nødvendig.

            Som allerede nevnt, jeg setter veldig stor pris på hjelpen jeg får her inne!

            Stig Robert: Jeg kommer garantert til å ta kontakt om jeg skal trekke kabler!

            Edit: En ting til som jeg glemte, og som muligens er et veldig dumt spørsmål: De boksene jeg ser på bildene av alle komponent høyttalerne rundt om kring på forskjellige sider, hva er de?


            - Alexander
            Last edited by AlexB; 17-08-2011, 23:47.

            Comment


            • #7
              til og begynne med har du jo funnet et veldig bra front sett, polk er ikke dårlige greier, men tror nok oppsettet til ole petter nok er et veldig bra valg.

              kan jo også vente litt med bak og heller gå for en mosconi AS forsterker istede f.eks http://www.judysbilstereo.no/forster...osconi-as-1002
              spiller: pioneer p88
              front: Hertz MLK 165
              sub: polk sr104 x2
              forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

              Comment


              • #8
                Originally posted by AlexB View Post
                Jeg har også tenkt litt på å få laget meg to oppsett før jeg bestemmer meg, ett med ekstern forsterker og ett uten. Er det noen spesielle høyttalere som er bedre enn andre når det kommer til å kun benytte seg av forsterkeren som er innebygd i spilleren? For eksempel om jeg kjøper Focal 165V30 og monterer disse med en ny spiller men uten å sette inn en forsterker, er der da andre høyttalere (inne for samme prisområde) som egner seg spesielt bedre til denne bruken, eller har det ikke noe å si i denne sammenheng?
                Ja, jo mer lettdrevent jo bedre. Dette ser du på oppgitt følsomhet (hvor høyt høyttaleren spiller med 1 W på 1 m). Du spurte også tidligere om betydningen av oppgitt effekttålighet på komponentsett, det er noe jeg ikke ville brydd meg noe om, sier svært lite om høyttaleren øvrig.

                Originally posted by AlexB View Post
                Jeg er også veldig usikker på valg av spiller. Er det stor forskjell på disse, tenker da spesielt på om jeg velger å gå veien utenom ekstern forsterker (det kan jeg jo alltids sette inn senere?). Eller er det bare å gå for en hvilken som helst med AUX inngang som støtter mp3 filer og som jeg synes ser bra ut?
                Av integrert forsterker i spillere tror jeg ikke det er kjempeforskjeller, noen er dog oppgitt til å være litt kraftigere enn andre. Normalt er vell 45 W, noen har 60 W. Merker man noen forskjell? Vet ikke..

                Største forskjellen på spillere er hvilke muligheter man vil ha, være seg: Skjerm + dvd, navigasjon, eller mange kanaler og et hav av instillinger for å justere lyden (delefrekvens, avrulling, tidskorrigering, eq) osv. osv.

                Originally posted by AlexB View Post
                En annen ting jeg glemte å spørre om i første tråden, hvor viktig er det å kjøpe nye kabler av bedre kvalitet? Dersom jeg dropper forsterker og sier at jeg klarer meg med lyden jeg får uten, vil jeg da ha behov for nye kabler eller er dette da bortkastet (mtp. hva man får for pengene). Eller dersom jeg går for et oppsett med ekstern forsterker, er da bedre kabler noe som er plommen i egget eller er det kun de mest hardbarkede audiofile som går for dette? Jeg kan jo nevne at jeg ikke kommer til å lydisolere dørene, iallefall ikke med det første.

                Edit: En ting til som jeg glemte, og som muligens er et veldig dumt spørsmål: De boksene jeg ser på bildene av alle komponent høyttalerne rundt om kring på forskjellige sider, hva er de?
                Det er nok delefilterene, som sørger for at diskanten får høyfrekventtoner og midbass får lavfrekventtoner. Da sier det seg selv at du kobler delefilteret direkte til spilleren/forsterkeren, og så trenger du en kabel fra delefilteret til diskant og en til midbass.

                Du trenger absolutt ikke dyre kabler, selv ved ekstern forsterker. Greit tversnitt er viktigere, 1,5 mm2 og opp er sikkert ok.

                ----------------------------------------------------------------------------------------

                Husk at det som er mest avgjørende for lyd i bil er hvor og hvordan elementene er montert, og hvordan ting er integrert for å fungere sammen. Det krever er del kunnskap for å få den skikkelig gode lyden i bil. Uten demping og montering på orginale plasser i tynne plasdeksler osv. mener jeg de store forskjellene på frontsett uteblir, enten om du velger Focal eller Polk blir det kun nyanseforskjeller.

                Jeg anbefaler deg å kjøpe en spiller som har de tilkoblingsmulighetene du trenger, og som du liker ellers. Kjøp så et komponentsett som passer i bilen og test det direkte på spilleren, se om du synes det er tilstrekkelig. Jeg har tidligere hørt bil som hadde komponentsett forran og 6x9 coax i hatthylla, hvor alt var drevet av spilleren. Høyttalerne bak var delt med lowpasfilter så de kun spilte de laveste tonene. Dette låt faktisk både pent og fyldig selvom det var et relativt enkelt anlegg.

                Ønsker deg lykke til!
                Bmw e34 520:
                Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

                Comment


                • #9
                  Bare ta kontakt om det skulle være noe som helst bare hyggelig Du må fjerne det oginale gitteret i døra, det henger fast i orginal høytaleren, så du må nok mekke litt for å kunne bruke de på ny.

                  Ved dobbel baffel vil høytaleren komme ut av døra, noe som kan se lite clean ut igrun. du finner mye bra som ikke bygger mye i dybden, slik som slim-line høytalere.

                  Hadde jeg vært deg ville jeg lagt opp forsterker med det samme, er utrolig lite jobb om du bare begynner i mine ører blir det mer fin stillt med en god forsterker. når du første legger opp kabler så legger du opp for evt sub også så sparer du arbeid

                  Jobben er gjort op toppen 30-40 min, er utrolig lett når du får fortalt kor å koss du bør strekke

                  Stå på så blir du nok fornøyd, selv ville jeg anbefalt Pineer DVH-9300SD som spiller, clean å fin, pluss mye gøy å gjøre med den å mange muligheter

                  Stig R
                  Vw Passerask Lowline 1,9TDI-R Variant 2003 mod "Mean Green Sound Machine"
                  Digital Designs // Alpine // Soundstream // Audio-System // Pioneer //

                  Comment


                  • #10
                    Tusen takk for mange gode svar!

                    Jeg vet at de aller fleste anbefaler meg å benytte ekstern forsterker, men jeg kommer for pengenes og enkelhetens skyld til å velge å kun gå for en ny cd-spiller og et nytt frontsett til å begynne med.

                    Høyttalere
                    Tror jeg kommer til å gå for Focal 165VRS. Hovedsaklig på grunn av den lave monteringsdybden og høy følsomhet. Har ikke funnet noen mål på tweeter'ene, så spørs om disse vil passe rett inn. Noen som vet?

                    Jeg tror også jeg kjøper et Dynamat Xtreme Speaker Kit og en Dynamat Economy Roller for å få litt demping. Ser lett nok ut å montere.

                    Spiller
                    Her er jeg fremdeles litt usikker. Har tidligere i tråden fått tips om Pioneer DEH-9300SD, men har også sett litt på Caliber RCD277DBT. Sistnevnte fordi den har 4x75W forsterker mot Pioneer's 4x50W. Vet ikke hvor mye dette har å si ettersom jeg ikke skal ha ekstern forsterker? DAB er ikke viktige for meg, så er kun pga. forsterkerstyrken jeg vurderer Caliber spilleren.

                    Kabler
                    Hva trenger jeg av kabler for å koble dette sammen? Ønsker ikke å bruke mye penger på dette, men om jeg kan få igjen en del med å bytte ut det originale kabelsettet som sitter i bilen så kan jeg like godt gjøre det med det samme.

                    Noen som har tips til greie kabler til en fornuftig pris sett i sammenheng med hvor mye jeg bruker på spiller og høyttalere og ingen forsterker?

                    Må igjen takke for all hjelpen jeg har fått!


                    - Alexander

                    Comment


                    • #11
                      Høres bra ut, Jeg ville tatt Pioneeren pga jeg vet av erfaring Caliber sine produkter ikke holder mål.

                      Når det gjelder demping så er det gull verdt

                      Høytalerene ser jo bra ut, og tweeteren er nok ikke større en 1" (vanlig størrelse)

                      Om du ikke skal ha forsterker så vil jeg ikke tru du har behov for å bytte høytaler kabler eller for den del noen av kablene.

                      Da blir det så og si plug & play for din del

                      Rekn med å måtte ha litt kabel strømper og kabel sko når du skal til med monteringen.

                      Ang demping anbefaler jeg og dempe ytterblekket i døra samt inner blekk Litt arbeid med å få innerblekket av men det er bare og "poppe" (popnagle) det på plass igjen

                      Lykke til, bare hyggelig å være til hjelp
                      Vw Passerask Lowline 1,9TDI-R Variant 2003 mod "Mean Green Sound Machine"
                      Digital Designs // Alpine // Soundstream // Audio-System // Pioneer //

                      Comment


                      • #12
                        Effekten på den caliber spilleren ville jeg tatt med ei klype salt. Finnes nok ingen spiller som leverer 4x75w, ei heller 4x50 for den saks skyld. Den reelle effekten ligger nok langt lavere.
                        kan jo gi deg ett pakketilbud på det du skal ha.
                        6000kr inkl en bulkpakke silent coat samt frakt ved forskudd
                        http://www.judysbilstereo.no/demping...-4m-pakke-bulk
                        Last edited by Judys Bilstereo; 22-08-2011, 04:32.
                        Ole Petter Holelien
                        Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
                        Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
                        Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

                        Comment

                        Working...
                        X