Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger anbefalling av bass til ein Volvo S60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger anbefalling av bass til ein Volvo S60

    Hei eg har ein Volvo S60
    Den har ein HU-603 spiller. Den har vist 2 linjeutganger. (har ikkje sjekket fysisk)
    Er nok 2 vegs komponentsett i framdørene og ein høgtaler i kvar bakdør (disse spiller ikkje diskant)

    Lyden er ok, so eg tenkte å ha ei basskasse i bagasjerommet. (foreløpigt)

    Eg liker lydkvalitet, da er det vel naturligt med lukka kasse?

    Eg er åpen for forslag når det gjelder størrelse og antal på høgtalerene. det eg tenkte meg er ein 12" i ei lukka kasse.

    Prisklasse er maks 4-5000,- for basshøgtaler(ene)

    Eg har ein Dynabel forsterker liggende, som eg tenkte å bruke. Det er den 2 kanals forsterkeren på 2x170w.
    So lasten må da være på minimum 4ohm

    Er ikkje metall mellom bagasjerommet og baksetene på bilen, so bassen slipper nok greit inn i kupéen.

  • #2
    denne f eks http://www.judysbilstereo.no/subwoofere/12/focal-30a1

    mvh kim

    Comment


    • #3
      Originally posted by kimafro View Post
      Takker for svar. Har du testet denne? Eg ser at den er beregna for bassreflekskasse. Og eg kan bruke litt meir penger for å få ein bass med lydkvalitet. (viss det er hørbar forskjell på dette)

      Comment


      • #4
        Focal 33v1 funker bra i 40l lukket kasse ( beregenet at Dag Johansen ) og prøvd. Lettdrevet element.
        http://www.judysbilstereo.no/subwoofere/12/focal-33v1
        Vil du bruke litt mer er heller ikke DD2512 ett dumt valg men vil nok ha en større forsterker enn Focal elemntet
        http://www.judysbilstereo.no/subwoof...gns-dd2512b-12
        Ole Petter Holelien
        Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
        Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
        Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

        Comment


        • #5
          Focal 33V1 er absolutt interessant!

          Comment


          • #6
            Er eg ingen ekspert på kassebygging. Klarer nok å lage ei kasse, men det blir ikkje so fint som ei ferdigbygd ei.

            Viss eg går for Focal 33V1 blir vel ei lukka kasse på 35 liter litt lite. (dette er vel 35 liter minus den plassen elementet tar)

            Focal har laga ei bassreflekskasse med 33V1 innebygd
            http://www.judysbilstereo.no/basskas...b33v1-400-800w
            Er det muligt å stenge av porten på ein enkel måte?
            Da kan eg jo velge om eg vil ha porta eller lukka kasse.
            Kassestørrelsen virker ok for ei lukka kasse og. Kassen koster litt, men ser nok betrakteligt bedre enn det eg klarer å lage!

            Comment


            • #7
              Originally posted by todleif View Post
              Takker for svar. Har du testet denne? Eg ser at den er beregna for bassreflekskasse. Og eg kan bruke litt meir penger for å få ein bass med lydkvalitet. (viss det er hørbar forskjell på dette)
              porta kasse kan høres like fint ut som lukket kasse.di 2 focal elementene er det meget pen bass i.lukket eller portet.har hørt di selv.hehe.men ville gått for sist nevnte av focalen

              mvh kim

              Comment


              • #8
                Originally posted by kimafro View Post
                porta kasse kan høres like fint ut som lukket kasse.di 2 focal elementene er det meget pen bass i.lukket eller portet.har hørt di selv.hehe.men ville gått for sist nevnte av focalen

                mvh kim
                enig ja, portet kan låte minst like bra, men du må få bygget/tunet den riktig ellers risikerer du veldig tidlig avrulling av frekvensene neddover i spekteret.

                Comment


                • #9
                  På den kassen eg linka til, er frekvensresponsen ifra 38hz. Er det kanskje litt høgt?

                  Finnes det f.eks. dempemateriale som kan puttes inn i ein port, slik at kassen lett blir til ei lukka kasse?
                  Da kan eg jo velge mellom bassrefleks og lukka kasse.

                  Kva med andre høgtalere? Seas Lotus 12" skal jo være bra. Kva med Focal 33V2? (men den må kobles i 8 ohm og da har eg "berre" 340w på den forsterkeren eg har)

                  For øyeblikket er nok Focal 33V1 med Focal kasse mest interessant. (viss det går greit å plugge bassporten forholdsvis greit)

                  Comment


                  • #10
                    Har desverre veldig liten greie på ulike elementer, men 38 hz hørtes ut som veldig tidlig avrunding. Er du ute etter god lyd ville jeg ikke gått for det.


                    Selv så har jeg laget kasser med tuning på rundt 30-33 hz. Har en grei respons ned til ca 22 hz

                    Tett kasse er nok isåfall å foretrekke, men vær klar over at du mister mye lydtrykk i forhold til en porta kasse.

                    Tror ikke det er no lurt å tette kassa med dempemateriale. Ville nok isåfall blindet den av med noe stivt. Men spørsmålet er jo også om kassevolumet blir riktig i forhold til elementet osv.

                    Comment


                    • #11
                      Eg bumper denne.
                      Kanskje det kommer litt fleire tips i tråden?

                      Comment


                      • #12
                        Kommer jo litt ann på hvor mye plass du er villig til å ofre, om lydkvalitet er i fokus og du vil ha 12" ville jeg titta litt på peerless xxls 12" http://www.mamut.net/dynabel/subdet602.htm
                        Steffen Hammersgård
                        Alpine - Mosconi
                        Min prosjekt tråd

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by shammers View Post
                          Kommer jo litt ann på hvor mye plass du er villig til å ofre, om lydkvalitet er i fokus og du vil ha 12" ville jeg titta litt på peerless xxls 12" http://www.mamut.net/dynabel/subdet602.htm
                          Plass er ikkje noke problem.
                          Kva slags kassestørrelse passer til Peerleess xxls 12"?

                          Comment


                          • #14
                            kasse størrelse er ikke veldig kritisk når det kommer til lukket, så i utgangspunkte så stor du mener du har plass til, si minimum 30L med godt med dempemateriale. Men jeg ville nok hatt rundt 60L med normalt med dempemateriale. Det vil gi grom bass
                            Jeg mener at XXLS er en megent potent kandidat ut i fra dine kriterier, når det kommer til kasse så ser jeg at du har en del å gå på i forholdt til budsjett så om du ikke stoler helt på dine egne kasse bygge skills, ville jeg kontakta Dag Johansen her på forumet, Han bygge glimmrende kasser.
                            Last edited by shammers; 22-07-2011, 18:44.
                            Steffen Hammersgård
                            Alpine - Mosconi
                            Min prosjekt tråd

                            Comment


                            • #15
                              Eg har plass til ei kasse på 60 liter.
                              Eg har tenkt på at eg kan få noken til å bygge ei kasse. Da er ei kasse ifra Dag johansen ikkje akkurat det dummaste valget! (men han bur eit stykke ifra meg)

                              Å lage ei kasse, skal eg nok klare. Men det tar litt tid og kanskje litt prøving og feiling. (men er ein fin oppskrift her på forumet)

                              Den største ferdigkassen som er å få kjøpt, er på 35 liter. (lukka kasse)
                              Er nok sikkert ein del basselement som passer utmerket til den kassa.

                              Comment

                              Working...
                              X