Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pioneer P88RS2 - dynamostøy?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pioneer P88RS2 - dynamostøy?

    Har fått nå støy fra spilleren, det fikset jeg kjapt ved å jorde en av signal utgangene.

    Jeg har garanti på spilleren, men tenkte å drøye det litt før jeg sender den inn for rep.

    Det jeg lurer på er om dette er skadelig for spilleren, kan problemet forverre seg?

    Og dette er noe som fikses på garantien, eller blir det sett på som brukerfeil siden det kan oppstå når man kobler av/på rca kabler uten å slå av spilleren (ifølge ymse tråder her og andre steder)?
    Mvh. Damir

  • #2
    Har ikke opplevd at det har blitt verre før. Er vel enten brudd eller forbindelse som lager støyen, m.a.o. bør den være fikset når du jorder RCA-utgangen.

    Tipper det er brukerfeil. Har samme "problem" på min, men det er så sinnsykt lavt at jeg ikke har giddet å bry meg med det enda. Vært litt busy i det siste.

    Comment


    • #3
      Tingen er at jeg har aldri koblet på/av rca kabler når spilleren har vært på. :S

      Og hos meg var støyen veldig høylytt før jeg jordet signalutgangen.

      Får nesten ringe Pioneer og sjekke med dem, hvis det er ikke dekket av garantien så er det like greit å la det være som det er.
      Last edited by Dammed; 12-07-2011, 22:39.
      Mvh. Damir

      Comment


      • #4
        Strøm har vært tilkoblet på batteriet, men slik jeg har forstått det så er ikke det et problem, så lenge bilen og spilleren er skrudd av. Da går det ikke strøm gjennom signal kontaktene.

        Er visst ikke alltid det er brukerfeil, er flere tilfeller hvor folk har vært nøye med å koble fra batteriet og at det har oppstått støy allikevel.
        Mvh. Damir

        Comment


        • #5
          Nei, de fleste ting du har lest er feil egentlig ...

          det som i 99,9% er årsaken til at dette rykker er at RCA PLUGGENE STÅR TILKOBLET FØR MAN KOBLER PÅ + OG - PÅ FORSTERKERNE, da går det ladde strøm til ladde lytterne i forsterkeren gjennom jordingen til signalen.... tull at dette rykker når anlegget er på -ser ingen logisk teknisk forklaring faktis- da inngangs kretsene i de fleste forsterkere er såkalte høy impedans -ergo går aldri strøm styrke som kan brenne jordings banner eller lignende... men lett å tro om man ikke har nok kunnskap i elektronikk og analoge kretser (og bråkker og smeller litt/stygg i høyttalerne, da tror de fleste at dette er sant/fakta...)

          Det er ikke skadelig å ha det slik du har det nå dammed MEN du får mindre bra lyd enn ellers faktisk... fordi signal jord skal aller helst være atsklilt ifra spillerens jord, da den har større grad av ymse støy -derfor er bare en dårlig løsning lyd messig å bruke det slik du gjør, om anlegget er god nok vil det høres et mindre slør i øvre register (mellomntone, diskant) da jord punktet for signalen er basert i jord referansen for spenningstabilisatorene for strømsforsiningen som mater utgangs icer.... men self regner med at veldig få forstår dette

          Ellers er vel egentlig bruker feil MEN det burde vært opplyst på riktig måtte -noe det ikke gjør faktis- og grunn til at mange "tror feil"

          Det beste er å koble på signal kabler aller sist etter at alt det andre er koblet til og omvendt når det skal kobles av, da skal RCA aller først tas av
          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

          Comment


          • #6
            Hadde masse støy i storebroren, P99RS, før. Men så trakk i jeg ny jordingskabel og jorda den på samme punkt som de to forsterkerne mine. Da forsvant MASSE dynamostøy. Senere trakk jeg også +kabelen bakover, og kobla den til en splittblokk fra en 53mm2 som gikk fra batteri og bak til en av forsterkerne mine.
            Slik ble jeg kvitt dynamostøyen... Kanskje dette er noe Dammed skal prøve isteden?
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

            Comment


            • #7
              Jeg vet at kablene er i orden og at det er spillerens feil, har bytta ut spiller for å forsikre meg om det. Og jeg jorder ikke bak, jeg jorder kun fremme i motor rommet, både pluss og minus ledninger har blitt trukket bakover.

              Hmm, rare greier, som sagt så er det bare ting jeg har lest meg frem til. At det meste er svada er ikke noe nytt.

              Jeg vet i alle fall at strømmen har vært tilkoblet før jeg tilkoblet RCA kablene, både på spilleren og forsterkeren så det er det ingen tvil om. Ja sant som du sier, hvis de ikke opplyser om hva man må passe på, så skal det bli dekket av garantien.

              Jeg hører ikke noe spesielt til støy, i alle fall ikke nok til at det er plagsomt, så jeg drøyer det litt. Gutta på Pioneer verkstedet har tatt ferie, så det kan ikke bli fikset før enn om 2 uker uansett.
              Mvh. Damir

              Comment


              • #8
                Originally posted by Dammed View Post
                Jeg vet i alle fall at strømmen har vært tilkoblet før jeg tilkoblet RCA kablene, både på spilleren og forsterkeren så det er det ingen tvil om. Ja sant som du sier, hvis de ikke opplyser om hva man må passe på, så skal det bli dekket av garantien.
                Om man skulle opplyse om alt som kan gjøres galt med spilleren hadde ikke brukermanualen fått plass i esken (selv om de skriver klart og tydelig at Minuskablen SKAL fjernes fra batteriet før noe skal monteres).. Om JEG gjør det riktig eller feil kan jo selvsagt diskuteres, men jeg tar ut sikringen FØR jeg gjør noe som helst, så kobler til/fra alt som trengs, og det siste jeg gjør er å sette i sikringen. Har hatt uttallige Pioneer-spillere som aldri har hatt dette problemet.

                Ser dette problemet er en gjenganger hos Pioneer spesifikt, grunnet noe de kaller en "IC-protector" som er en sikring i forbindelse med linjeutgangene.Om du Ohm'er chassis på spilleren og skjermingen av signalkablene skal det normalt fgi utslag, hvis den viser "uendelig" så er ic-protectoren røket, noe som fører til service.. Om det står tilkoblet Plusskabel fra batteriet og signalkabel, uten jord tilkoblet forsterker (selv om bilen er på eller ikke), spilleren har dårlig jord, forsterkeren har fast jord i utgangene og ikke flytende (gjelder spesielt billigforsterkere), er alle grunner til at slikt skjer.
                VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

                Comment


                • #9
                  Hvis du tenker litt så burde du skjønne hva jeg mener, hvis det er en del av installasjons prosessen som er viktig å følge men som er ikke et selvfølge så skal det stå i manualen.

                  Kjenner til pico sikringen. Det er ikke en billig forsterker som er brukt. Regner med at spilleren har ålreit jording, har ikke brukt forsterkeren i spilleren, så den bør trekke mindre strøm enn ved vanlig bruk og OEM jordingen har holdt for mange andre spilleren så den bør være ok. Og strømmen har vært tilkoblet før signal kablene ble tilkoblet.

                  Skal sjekke litt, sender den på service mest sannsynlig om et par uker.
                  Mvh. Damir

                  Comment


                  • #10
                    Tror ikke jeg ville sammenligna P88RS-II og P99RS med så mange andre spillere, har hatt (og har) begge selv og de var mye mer følsomme for dårlig jording, jordingsstøy, dynamostøy og den slags enn de 4 andre spillerne jeg har hatt... Er noe med de sistnevnte, særlig P99RS, som gjør at de er ekstremt følsomme.
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                    Comment

                    Working...
                    X