Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan koble 2 10'' SUBBER, HJELP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan koble 2 10'' SUBBER, HJELP

    Hei!

    HAr kjøpt meg to 10'' Subber (kenwood) med enkeltspolet 4 ohm impedans.

    Hvordan kobler jeg disse i praksis, for at monoblokken min skal ''se'' 2 ohms last som alle snakker om ??

    Takk for hjelp, haster!

    Mvh

    Morten Lie
    Audi A3 2002 1,9 130 hk TdiQuattro

  • #2
    + til + og - til -
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


    Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

    Comment


    • #3
      på terminalene i ferdigkassa altså, etter jeg har satt inn elementene i kassa og satt de fast?

      Men betyr ikke det at det må bli to ledninger inn på hver av kontaktene?

      Eh, jeg er helt på jordet her, antagelig.

      Jeg bare får det ikke fysisk til å gå opp. jeg skjønner mellom elementene nå at de da skal kobles pluss til pluss og minus til minus, men hvordan gjøres dette opp mot monoblokk?

      FLaut....

      Takk for svar!

      Mvh
      Audi A3 2002 1,9 130 hk TdiQuattro

      Comment


      • #4
        Det er nemlig en terminal pr kammer på subkassa.. Dynabel dy9130 heter den btw om det er av interesse:P
        Audi A3 2002 1,9 130 hk TdiQuattro

        Comment


        • #5
          Det som er viktig er begge pluss-kablene kobles til pluss på forsterker og tilsvarende for minus. Da vil forsterkeren "se" 2 ohms last.

          Comment


          • #6
            Du bestemmer sjøl om du vil koble sammen elementene inni kassen, på terminalen eller på forsterkeren.

            Er vel greiast å gjere dette på terminalen

            Comment


            • #7
              Enkel måte å gjøre det på inni kassen er å bore et lite hull mellom de to kamrene, få høyttalerkabel gjennom og så tette hullet med f.eks silikon, PL400 eller lignende.
              Da kan du enten koble sammen ledninger på sub eller terminal så trenger du å kun bruke ene terminalen på kassen.

              Comment


              • #8
                Ålreit, jeg må ha det inn med teskje

                Jeg er sikkert jævla dum, men jeg orker ikke ødelegge noe. vedlagt ser dere et vanvittig røddi dokument utvikla i paint etter en lang dag!

                men hvem er riktig?

                eller, er noen av de riktig?

                haha, Mvh!
                Attached Files
                Audi A3 2002 1,9 130 hk TdiQuattro

                Comment


                • #9
                  Du ødelegger ikke noe med noen av de koblingene. På nummer en så seriekobler du subene, og du får 8 phms last, mens på nummer to parallellkobler du til 2 ohm, som er det du ønsker

                  Comment


                  • #10
                    Ok! Vel nå sånn for å være sikker på at jeg blir forvirra ser jeg at jeg har to utganger på forsterkeren min... det er en monoblokk, klasse d står det.. Kenwood KAC-8104D Heter den.

                    For å få to ohms last, er det altså bare og gjøre som tegnet til høyre, men bortsett fra at en tar høyttalerene på hver sin inngang?

                    Evt hvordan skulle man seriekoblet her da?

                    skjønte ikke den jeg.. Står ikke noe om bridged eller noe heller, hehe.

                    men så vidt jeg kan se så vil jo forsterker automatisk se 2 ohm da om en kobler til hver sitt element med pluss til pluss og minus til minus, ikke no mer hokus pokus enn det?

                    Dæven, jeg er glad detta forumet eksisterer.
                    Audi A3 2002 1,9 130 hk TdiQuattro

                    Comment


                    • #11
                      Aha! Så jeg får 2 ohms last selv om jeg bruker bare en terminal, eller om jeg bruker begge, så lenge jeg kobler minus på minus og pluss på pluss?

                      Snedig!

                      Mvh
                      Audi A3 2002 1,9 130 hk TdiQuattro

                      Comment


                      • #12
                        koble det som fig 2 da får du 2 ohm. drit i at det er 2 utganger på forsterkeren disse er parrallel koblet inni og er det samme på begge 2. kan ikke brokoble da det er en mono. kable alle plusser inni kassa på pluss på terminalen og samme med minus så fra terminalen med en pluss og en minus inn i forsterkeren. ikke spørr mer før du leser nøye gjennom nå er så enkelt som det kan få blitt. tenk enkelt ikke vanskelig
                        spiller: pioneer p88
                        front: Hertz MLK 165
                        sub: polk sr104 x2
                        forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

                        Comment


                        • #13
                          Bare gjør som forslag 2, ledningene skal inn på samme utgang...

                          Comment


                          • #14
                            Vurdert å kjøpe en slik:



                            Kan spare deg for noen kroner på sikt, hvis du er usikker.. eller hvis du vil kontrollsjekke.
                            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                            Comment

                            Working...
                            X