Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger tips til nye bassere.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger tips til nye bassere.

    Har en Audi Cabriolet, der bensin tanken ligger mellom bakseterygg og bagasjerom, og eneste åpning derifra er et skipose hull, så er generelt temmelig tett altså. Har nå en 12" i kasse i bagasje rommet, men lyden kommer ikkje fram, og lyden av mine 6 focal høytalere overdøyer denne temmelig bra.


    Løsning 1:
    Tenkte da og bytte ut det ene settet med 6.5" høytalere i dørene med 6.5" bassere, for å få mere lyd i kupe, men trenger da tips til hva som funker, samtidig som de ikkje må bygge for mykje bak. Maks 7-8cm og må som sagt vere 6.5", går ikkje og ha større.


    Løsning 2:
    Bygge en basskasse i skipose hullet og montere en 8" basser her, som blir rettet mot kupe. Ikkje viktig hvor langt den bygger bak, og har en oppskrift med mål, men er ikkje veldig flink med og bygge kasser, så har ikkje veldig lyst til og angripe dette.




    Hva mener folket er best? Og kom gjerne med anbefalninger på 6.5" bassere.
    Last edited by Sunvang; 06-07-2011, 12:52.

  • #2
    Snakker av erfaring her, da vi engang bygget sub i akkurat en Audi cab med en 8" i kasse i skilukehullet og det fungerte meget bra

    Gjorde det veldig enkelt, fikk tak i et 8" Pvc rør, lagde endeplater i mdf, monterte element foran og tredde kassen inn fra baksiden. Mener å huske at vi lagde endeplaten bak større slik at den fikk en anleggsflate mot veggen i bagasjerommet. Men alle detaljene sitter ikke i hodet lenger, det er over 10 år siden dette Brukte da en Boston Pro 8,5 sub, men de fleste som spiller greit i en 10-12 liter lukka kasse fungerer nok greit i dette oppsettet.

    Istedet for pvc-rør, kan du bruke støperør i papp fra biltema, et 8" rør på litt over en meter koster 55kr
    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

    Comment


    • #3
      det var ingen dum tanke nei! Skal ut og måle litt, og kanskje er eg heldig og har et rør liggande einplass

      Comment


      • #4
        Bandpass?

        Var egentlig på veg til lokale salgstedet over bil stereo nå, for å kjøpe 8" :P

        Comment


        • #5
          Tror du trygt kan fortsette til butikken, å lage en velfungerende bandpasskasse uten noe form for erfaring med dette, kan by på mye motgang før en kommer i mål med et bra resultat.

          Regner med Genexxa snakker ut i fra ren teori her, erfaring med å bygge bandpass i audi cab har han vel neppe?
          [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

          Comment


          • #6
            Originally posted by Haakon O View Post
            Tror du trygt kan fortsette til butikken, å lage en velfungerende bandpasskasse uten noe form for erfaring med dette, kan by på mye motgang før en kommer i mål med et bra resultat.

            Regner med Genexxa snakker ut i fra ren teori her, erfaring med å bygge bandpass i audi cab har han vel neppe?



            ..........

            Comment


            • #7
              Tok turen, men han hadde ikkje inne noko 8" bassere nå. Men klarte ikkje la vere og handle noko, så handla likegodt to Focal 6K2P mellomtoner http://kenwood-audio.com/shop/vare.a...enr=6K2P-FOCAL til og ha i dørene, så bestiller eg ein 8" og lager rørbass i sko posen, da burde det begynne og bli bass og lyd generelt

              Comment


              • #8
                Og du mener da at ikkje dette blir bra i praksis? Hørtest fælt negativ ut.

                Comment


                • #9
                  Får satse på det

                  Men videre tips motast med takk!

                  Comment


                  • #10
                    Har du god plass bak skiposehullet er det lite som slår en god båndpasskasse.
                    Men som sagt er ikke utregning av slik lett og det er slettes ikke alle elementer som fungerer bra i en sånn kasse.

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                    Comment


                    • #11
                      Hva med å kjøpe en ferdig bandpasskasse å få røret ut i kupeen da?

                      Comment


                      • #12
                        Alt er jo selvfølgelig mulig, men hadde mest håpet på å bruke så mye av bagasje rommet, da det er lite nok ifra før. Med den kassa eg har nå, får eg akkuratt plass til det viktigste, ein kasse øl.

                        Comment


                        • #13
                          Har fått montert og stillt inn, men nå har eg fått dynamostøy i ein av høytalerne? Hva kan gjøre at det kun er en detpiper i? Og ledningene til den har ikkje blitt forandret på nå, eneste eg har gjort er å ha byttet forsterker.

                          Comment


                          • #14
                            Dynamostøy er ordnet.



                            Noen her som kan anbefale en 8" til og ha i rørbassen mot kupeen? Trenger kanskje ikkje ein veldig vill ein da det burde funke når den stikker inn i kupeen?

                            Comment

                            Working...
                            X