Announcement

Collapse
No announcement yet.

Orion hcca 15, batteri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Orion hcca 15, batteri?

    Hei jeg kjøpte meg en power acoustick 4000 watt max forsterker
    som jeg har kjørt ned i 1 ohm( forsterker skal klare 2200 watt).
    Denne bruker jeg til å drive en Orion Hcca 15,2 som skal klare 2000 watt,
    men jeg tror jeg opplever å få klipping på subben så jeg har bestemt meg får å oppgradere det eletriske i første omgang.

    Vurderer dette batteriet her : http://www.elutstyr.no/product_info....55rc2o10m73q25
    vil dette funke eller må jeg opp i større dimmensjoner?

    takker for svar

  • #2
    For å sette ting i litt perspektiv til deg.

    Hvis du drar kontinuerlig 2200w @ 1ohm, så trenger du en jevn strømtilførsel på 157Ah. Det batteriet som du linker til er på 16Ah. (Ah = amper timer)

    Men, nå er jo musikk dynamisk, så la oss si at du drar rundt 70-80Ah kontinuerlig med forsterkeren din, så blir fortsatt det batteriet der litt snøtt. Når bilen er i gang, så er det dynamo som leverer strøm til anlegget ditt. hvis denne lader rundt 100Ah, så er det i grunnen greit, men det er når dynamoen ikke klarer å levere nok, at strømmen hentes fra batteriet ditt. Og i slike tilfeller, så vil 16Ah være litt.. tja, her i nord kaller vi det for snøtt.. Men, det blir kanskje litt lite. Blir som å skyte elg med sprettert, for å ta en sammenligning.

    Du bør oppgradere the big three (søk på forumet, så finner du ut hvordan du gjør det) og så når det er gjort, se deg rundt etter ett batteri i 60-100Ah klassen, som fysisk passer i bilen din. Batteri har en tendens til å bli veldig store.
    Sture Vedal

    Comment


    • #3
      Må bare rette litt. Man trekker ikke Ah. Ah er ampere-timer som måler strøm over tid. Man trekker dermot A (ampere) Når amperen har blitt trukket over en viss periode kan man måle det i Ah. Samme med dynamo, den lader ikke Ah, men A

      Greit å ikke blande disse to benevnelsene, da det kan ha ganske ulik mening. Ett 16Ah batteri kan gjerne gi ut 1000A (dresom det er av god kvalitet), men det kan derimot ikke gi denne strømmen særlig lenge før det går tomt.

      Comment


      • #4
        viss jeg oppgraderer dynamoen(150-200 ah) vil jeg da ha behov for ekstra batteri ? (som f.eks til å holde på strømmen i bagasjerommet)?

        Comment


        • #5
          Originally posted by trustno1 View Post
          Samme med dynamo, den lader ikke Ah, men A
          titegnsregelen

          Comment


          • #6
            Ok, my bad. skal ha det i bakhodet til neste gang, men forutenom feil i betegnelsen, så er det ikke feil det som jeg har skrevet.

            Men, du bør ha ett godt batteri i tillegg til dynamo, mye på grunn av de peakene som oppstår i strømtrekk fra forsterker. Hvis dynamo ikke klarer å levere nok strøm, så går den over til batteri. har du ett dårlig batteri der, så vil du fortsatt oppleve klipping/strømkutt..

            Bilstereo er ikke billig, på noen måte. Hadde du bodd nærmere, kunne du fått kjøpt ett veldig kurant 75Ah batteri av meg, men det blir så sykt mye med frakt, at det ikke er lønnsomt å sende. Med mindre man kjenner noen som jobber på hurtigruta og kan ta med nedover "fraktfritt".. My point being, oppgrader "the big three" så begynner du å snuse på batteri/dynamo oppgraderinger. Batteri før dynamo, tenker nå jeg. Så ser du hvor du går hen etter det.
            Sture Vedal

            Comment


            • #7
              ok tusen takk for svar

              Comment

              Working...
              X