Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan koble til forskjellige ohm?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan koble til forskjellige ohm?

    Har hatt anlegg i flere biler, og har alltid kobla selv, men har ikkje peiling på ohm. Noen som kan ta ein kjapp gjennomgang av korleis ein koblar slik at bassar får 4ohm? Samme med høgtalere.
    Last edited by Sunvang; 17-06-2011, 07:51.

  • #2
    kommer ann på antall spoler og ohm på dem. Greit hvis du legger ved det. evnt. link. til subbene.
    De fleste høytalere er 4 ohm. Men igjen litt lettere hvis du forteller hva du har
    Ole Petter Holelien
    Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
    Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
    Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

    Comment


    • #3
      Ved parallellkobling av 2 spoler/høgtalere halveres lasten.
      Ved seriekobling av 2 spoler/høgtalere dobles lasten.

      Har du 2 sub på 4ohm, får du 2 ohm ved parallellkobling og 8 ohm ved seriekobling.

      Blir litt verre å tenke når høgtalerene har 2 spoler. men da må du først serie eller parallellkoble spolene.
      Deretter er det å serie eller parallellkoble høgtalerene.

      So er det greit å tenke litt på brukobling av forsterkeren og.
      Da må venstre og høgre kanal dele på lasten.
      Er lasten på 2 ohm, blir det 1 ohm på venstre kanal og 1 ohm på høgre kanal.
      So her må forsterkeren være stabil ned til 1ohm

      Forsterkeren er stabil ned til den lasten den har oppgitt effekt på.

      Er noke uklart so berre spør!

      Comment


      • #4
        Bruk denne
        http://b2-audio.com/images/Better_Ba...fer_wiring.pdf
        Må bare Beklage skrivefeil her og der, men jeg har faktisk lese og skrivevansker[/SIZE]

        Comment


        • #5
          Takker for tips!

          Her er oppsettet, tips og råd motast med takk!

          Focal 100KP som frontsett:
          http://www.elutstyr.no/product_info....&from=hardware

          Focal PS165 som bak høytalere:
          http://www.iceaudio.no/?func=varer&vnr=16044

          Solid Audio F15D 1500 Watt RMS til bass:
          http://www.megabillig.no/index.php?p...t2=156&id=2124

          JBL GTO504 til høgtalere:
          http://www.audiobutikken.no/gto504.html

          Cadence XBP121 Xenith som basser:
          http://www.planethifi.no/shop/produc...21-Xenith.html


          Syns det låter bra, men mangler litt fyldigere lybilde, syns det er noe skarpt. Syns også front settet knittrer litt fort om man skrur skikkelig opp på volumet, mer en det ørene har godt av, men har cab så når taket er nede forsvinner en del lyd.

          Tips til og stille inn dette ordentlig motast med takk! Prøvde meg på guiden her på forumet, men ble for innviklett og lite noob friendly
          Last edited by Sunvang; 16-06-2011, 22:24.

          Comment


          • #6
            Kva har du satt filtrene på jbl forsterkeren til, når det gjelder framhøgtaleren og bakhøgtalerene?
            Kva har du satt filter(ene) på monoforsterkeren til?

            Kan være greit å skru ned diskantnivået på kimponentsettet bak.

            Kva slags spiller har du?
            Er vel ingen lydinnstillinger som på?

            Comment


            • #7
              Er temmelig noob når det gjelder div deler/justerings muligheter på forsterkere, så må helst forklare litt bedre en "filterne" :/

              Har prøvd og stillt litt, men kom liksom ingen stor vei, kan ta bilde av det og legge ut.

              Har en Kenwood BT-8044, har nok av innstilling muligheter, har valgt cabin som sedan, stillt DTA riktig og stillt mål på høytalerne.
              http://www.kenwood-electronics.co.uk...8044U/details/
              Last edited by Sunvang; 17-06-2011, 07:50.

              Comment


              • #8
                Eg kjenner ikkje yil Kenwood spillere, men generelt er det greit å ikkje bruke lydinnstillinger ved justeringer.
                So skru av alt av lydinnstillinger!

                Skru gain på forsterkerene på det lågaste.
                Skru opp volumet på spiller til ca 70% av maks.
                Skru opp gain på framhøgtalerene til dei spiller høgt. (oppmot maks volum, men du skal ikkje øydelegge høgtalerene!)
                Juster diskantnivået på filteret til fronthøgtalerene. (om det er nødvendigt)
                Juster høgpassfilteret til framhøgtalerene. (på forsterkeren) Må vel opp på 120hz. Kanskje litt høgare og.

                So justerer du gain på bakhøgtalerene, til dei er integrert med framhøgtalerene. Sia du har diskant framme, ville eg prøvd med å justere diskanten på eit minimum. (på delefilteret til bakhøgtalerene)
                Høgpassfilteret på forsterkeren kan være på ca 80hz.

                So skal suben integrerast til resten av høgtalerene. Skru opp gain til suben. Lavpassfilteret til suben kan ligge på ca 80hz. Ikkje still subvolumet for høgt! Er altfor mange som gjere det. Da blir ikkje lyden bra.

                Bruk ein god original cd ved justering. Køyr med dette i nokre dager. Er du ikkje fornøyd, so gjer justeringer på forsterker og delefilter til høgtalerene først. So kan du prøve å justere litt på spiller til slutt

                Comment


                • #9
                  Takker for guide. Legger opp bilder på hvordan innstillingene til forsterkerne er nå, og gjerne forklar meg hva som er hva, og hva som gjør hva med de forskjellige innstillingene.

                  Sub er bra stillt syns eg, einaste er å få litt fyldigere lydbilde av høytalerne, om det er mulig. Synes også det kan starte og knittre/poppe litt i høytalerne forran om eg skrur opp for mykje på Level Input. Er dette kun pga at det er for høyt og de vrenger seg, eller er pga innstillingene som er feil en plass?

                  Takk igjen for all hjelpa.

                  PS: regnet når eg var ute så derfor det er nokon dråpar der
                  Attached Files
                  Last edited by Sunvang; 17-06-2011, 11:46.

                  Comment


                  • #10
                    Input level skal justeres slik eg har beskrevet før-

                    Er ikkje rart at fronthøgtalerene sliter da du ikkje har HPF (høgpassfilter) på dei!
                    Småe høgtalere liker ikkje bass, so da må du bruke filter for å hindre at dei får bass.

                    Du må skru på filtrene på forsterkeren til front og rear høgtalerene. (ta bryteren over til HPF)
                    Du kan justere imellom 32 til 320 hz.
                    Bruk dei talla eg har nevnt i forrige innlegg.
                    Dette hindrer at høgtalerene skal slite med dei lågaste bassfrekvensene. Er jo suben som er best på dei frekvensene.

                    Subforsterkeren har subsonicfilter. (HPF) Dette kan du justere til ca 25-30hz.
                    LPF kan justeres til ca 80hz. (ikje over, men litt under går greit)

                    Comment


                    • #11
                      Foresten noen moderatorer som kan forandre tråd navn til: Hvordan koble til forskjellige ohm?/Hvordan stille inn anlegg?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by todleif View Post
                        Input level skal justeres slik eg har beskrevet før-

                        Er ikkje rart at fronthøgtalerene sliter da du ikkje har HPF (høgpassfilter) på dei!
                        Småe høgtalere liker ikkje bass, so da må du bruke filter for å hindre at dei får bass.

                        Du må skru på filtrene på forsterkeren til front og rear høgtalerene. (ta bryteren over til HPF)
                        Du kan justere imellom 32 til 320 hz.
                        Bruk dei talla eg har nevnt i forrige innlegg.
                        Dette hindrer at høgtalerene skal slite med dei lågaste bassfrekvensene. Er jo suben som er best på dei frekvensene.

                        Subforsterkeren har subsonicfilter. (HPF) Dette kan du justere til ca 25-30hz.
                        LPF kan justeres til ca 80hz. (ikje over, men litt under går greit)
                        Kjempe saker! Bare og beklage for uvitenheten min, er litt for fersk tydligvis enda, så får ein se om det blir noko betre lyd nå! Tusen hjertelig takk for hjelp, da får eg forske vidare og prøve og finne ut av ting

                        Comment

                        Working...
                        X