Announcement

Collapse
No announcement yet.

spørsmål angående demping

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • spørsmål angående demping

    hei.

    har nå så smått blitt audio-i-autofil. når jeg påbegynte mitt lille prosjekt hadde jeg kun de mest grunnleggende kunnskaper om stereo. har nå tilegnet meg litt mer viten, men trenger fortsatt masse hjelp.

    har nå forstått at å dempe bilen er tingen
    men... det finnes jo så utrolig mange typer dempematriale

    asfalt, BB, dynamat, splen, vibroplast osv osv

    så da har jeg noen spørsmål

    1.hva skal jeg velge? er vel ikke noe fasit svar her kanskje, men tips til matter som passer forskjellige steder

    2. hvor er det viktigst å dempe? jeg har ikke hverken det dyreste, beste eller største anlegget i gata(jo kanskje) men jeg er ute etter pen lyd i bilen min.
    dørene støyer endel, er det andre deler som er viktige å dempe i ett budsjett anlegg 25-30k

    3. tykkelse. er det mest mulig som gjelder? det jeg får plass til ? eller holder det med ett lag eller to? flere lag utsatte steder har jeg forstått, men hvor disse utsatte stedene er sliter jeg litt mer med tror bilen min er dårlig dempet i dørene, men taket vibrerer lite og bakluka lager lite eller ingen lyd, selv på full guffe.
    altså lite vibrasjoner, men halve gata hører jo fortsatt at jeg kommer.

    vil holde lyden mest mulig inne i bilen.

    noen som har noen tips?

    mvh
    MariusFa
    96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
    Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
    tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

  • #2
    Vi har laget en liten ABC over våre produkter, vet ikke om du har lest den

    Vibroplast M1 er en ekstremt myk og smidig dempematte for bruk i bilens karosseri generelt. Like godt egnet i tak som gulv og dører. Kan også brukes på plast- og glassfiberdeler. Denne matten krever ingen forvarming og er myk og smidig selv i lave temperaturer.

    Bimast er en ekstra tykk og tung dempematte som demper ekstremt mye i forhold til tykkelse. Denne matten egner seg best på gulv og i dører og krever ingen, eller svært lite forvarming når den skal legges. Ideel til demping av dB drag biler og andre som krever ekstrem demping.



    Splen legges i dører, tak, på gulv osv, i kombinasjon med Vibroplast M1 som en akustisk lydfelle for å dempe høyere resonans enn Vibroplast eliminerer.



    Bitoplast brukes til å dempe ulyder i plastpaneler som f.eks dørpanler, dashbord, taktrekk og øvrige plast- og pyntepaneler i bilens interiør. For best oppnålig resultat brukes Bitoplast i kombinasjon med Vibroplast M1



    Forarbeid ved demping av bilens karosseri og plast detaljer.

    Overflater må være rene og tørre. Du kan med fordel vaske plater og paneler med silikonfjerner eller tynner (dette finner du under kjemikalier). Tapetkniv brukes til å kutte platene til passende form. En liten rulle kan med fordel brukes til å stryke platene fast (dette finner du under håndverktøy). Det er svært viktig at platene sitter 100% mot overflaten, hvis ikke mister de sin dempende effekt.
    Last edited by Bilstereosenteret.no; 15-03-2007, 22:36.
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


    Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

    Comment


    • #3
      den er lest og forstått!!
      men hvor i bilen, og hvor mye jeg trenger er fortsatt ganske uklart for meg. ser noen legger over hele bilen fra tak til gulv, mens andre nøyer seg med dørene. noen legger remser og andre dekker hver eneste cm2. så da blir jeg forvirra
      96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
      Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
      tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

      Comment


      • #4
        Skal du dempe de viktigste stedene så er det dørene, hjulhus, tunell og torpedo. Alle flater er viktige, men vil si disse er de du bør prioritere først.

        For en moderat demping ville jeg kjøp 5-8kvm M1, 3kvm Bimast, 2-4 ark Splen 3004, 1-2 ark bitoplast 3004. Da har du nok til å dempe alle dørene skikkelig, bagasjen, tunnelen, hjulhus og gulvplatene. Skal du dempe taket så bør du ha 1 lag M1 og ett lag Splen 3008 der.

        Demping kan du gjøre i flere omganger, ta f.eks dørene skikkelig nå, så kan du ta hulhus, gulv, tunell osv senere. Så sprer du hvertfall kostnaden utover litt.
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


        Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

        Comment


        • #5
          ok.
          da blir det nok å begynne med dørene, da inntekten i millitæret er den råeste ever

          tusen takk for svar
          96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
          Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
          tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

          Comment


          • #6
            Ja, det er greit å begynne et sted og ta litt etterhvert. Kjøp 2 små pakker med M1 og ett ark Splen 3004 og ett ark bitoplast A5, da har du en veldig god demping i begge dørene
            Mvh
            Pål Andréas Bryng
            Bilstereosenteret.no
            Vi forhandler bl.a.:
            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


            Følg oss på Facebook
            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

            Comment


            • #7
              Dette er VELDIG gode produkter. Har masse Vibroplast M1 og splen i min egen bil. Dempa ganske mye i bilen min da, men blir aldri nok demping 2 lag M1 i taket, 1 lag M1 i bagagerom/hatthylla, 2 lag M1 på ytre plate i fremdørene + 1 lag M1 på indre flate + 1 lag splen 3015 på ytre plate og 1 lag M1 i ytre flate på bakdørene og 1 lag M1 i a-stolpene, b og c stolper skal også dempes med M1. Skal dempe gulv, mer på hjulhus og torpedovegg med tiden. Ta gjerne en titt i tråden min på prosjekter, så får du se og litt info ang demping
              VW/Audi ende-tusi-ast!

              Comment


              • #8

                har lest din og andre prosjekt tråder opp og ned i mente, og skulle ønske jeg hadde skills til å gjøre noe i nærheten av det dere gjør.

                skulle gjerne bygget om dørsidene mine, men å støpe i glassfiber har jeg desverre ingen erfaring med og kjenner heller ingen andre som kan hjelpe meg med det.
                og vil heller ikke sette bort arbeidet til andre, for jeg synes det er mye mer spennende å gjøre det selv. stolthetsfølelse vettu

                men vil gjerne ha det beste lydbildet i bilen.
                96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
                Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
                tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

                Comment


                • #9
                  Hvor mye går det med til 2 stk dører..................God demping..
                  Per.....
                  Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
                  Audison Music Expression
                  http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
                  http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Mr Golf 4 View Post
                    Hvor mye går det med til 2 stk dører..................God demping..
                    Per.....
                    3 Vibroplast-pk gir god demping, skal du ha veldig god så legger du til ett ark splen 3004 og ett bitoplast A5 også
                    Mvh
                    Pål Andréas Bryng
                    Bilstereosenteret.no
                    Vi forhandler bl.a.:
                    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                    Følg oss på Facebook
                    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                    Comment


                    • #11
                      Hvor mye har folk betalt for å dempe dører + bagasjen ca.? Begynner å lure om jeg har kjøpt for lite :/
                      Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                      Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                      Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                      Comment


                      • #12
                        Har brukt 3500kr. på demping av 4 dører og bagasjerom.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by InstallBay View Post
                          3 Vibroplast-pk gir god demping, skal du ha veldig god så legger du til ett ark splen 3004 og ett bitoplast A5 også
                          Du mener 1 ark splen 3008 pr dør vel............
                          Per.....
                          Focal Utopia Beryllium.Spirit Of Sound.
                          Audison Music Expression
                          http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX6420
                          http://www.audison.eu/index_main.php?Section=VRX1500

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Mr Golf 4 View Post
                            Du mener 1 ark splen 3008 pr dør vel............
                            Per.....
                            De arkene er 100x100cm og 125x100cm, så det holder med ett ark
                            Mvh
                            Pål Andréas Bryng
                            Bilstereosenteret.no
                            Vi forhandler bl.a.:
                            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                            Følg oss på Facebook
                            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                            Comment


                            • #15
                              Er det både lyddemping og vibrasjonsdemping? Vibroplast koster vell ca. 2000kr for en rull? Det holder vell ikke for å vibrasjonsdempe 2 dører pluss en vanlig størrelse på et bagasjerom?
                              Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                              Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                              Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                              Comment

                              Working...
                              X