Announcement

Collapse
No announcement yet.

Erfaringer med coaxhøytalere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Erfaringer med coaxhøytalere

    Hei,

    Blir antagelig til at jeg kjøper ny bil til sommeren. Er flere alternativer som jeg ser på, men et av dem er Ford Mondeo fra 2001 og oppover. I disse bilene er det originalt 6x8 høytalere i alle firer dører så vidt jeg har forstått, og ingen separat diskant.

    Ønsker i utgangspunktet ikke å modifisere på bilen (bygge plass i A-stolper eller dash), og lurer i den forbindelse på om noen har erfaringer med coax sett som de er fornøyd med? Vet ikke om det finnes noe som passer originalt i bilen, eller om man kjøper adaptere og kjører 6,5" sett.

    Pris opp mot 4000kr fungerer.
    Noen erfaringer?

    Jan Erik

    EDIT: Hører på mye forskjellig musikk, så det bør være relativt 'fleksible' høytalere. Noe jeg har spesielt lagt merke til med dagens oppsett er at jeg mangler mye dybde i bunn. Blir et ujevnt lydbilde mellom frontsett og sub. Skal dempe dørene godt i neste bil, som jeg ikke har gjort i dagens, men ønsker uansett høyttalere med litt trykk i bunn.

    EDIT2: Vet noen om man kan få plass til 6x9 i disse bilene?
    Last edited by Jan-Erik123; 14-06-2011, 17:50.
    Ford Mondeo '04
    B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

  • #2
    Hadde nok kjøpt adaptere og satset på å få inn 6.5" komponentsett...
    Mvh
    J. Holm
    www.b2audio.com
    http://facebook.com/b2audio

    Comment


    • #3
      har 2005 mondeo.

      og viss man bytter cd-spiller (bygge om til 1 din) og fårtil å stille EQ så kan du få ganske så bra lyd ut av det orginale anlegget.
      har Pioneer DEH9800BT og den har mange muligheter innenfor det


      skal du bytte ut høytalerne i dørene så får du kjøpt adapter til 6.5"
      du har ikke mye å gå bak dørpanelene så frontsett går ikke. (får ikke plass til delefilter)

      og 6x9 er det bare å glemme.

      du kan jo få kjøpe min 05 så slipper du å legge oppkabler og bygge om dashbordet
      Last edited by HLS; 14-06-2011, 17:58.
      // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
      //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
      Mvh
      Rune Kvaal

      Comment


      • #4
        Du nevner adapter til et 6,5 kompsett - men får man adaptere som også har plass til diskanter Jay?
        Har ingen erfaring med støping, og jeg ønsker ikke ha denne bilen som prøvekanin for et slikt prosjekt. Hvis jeg skulle gjort noe med stolpene så hadde jeg satt det til noen kompetente personer i så fall.

        HLS: Bytter selvfølgelig spiller, og skal kjøre frontsett på egen forsterker. Har ikke hørt de originale høytalerne i bilen, men jeg regner med at det er ønskelig med et bytte. Man kan jo også strekke kabler fra dørene og ha delefilterne koblet opp bak i bilen, hvis det kniper med plass i dørene. Når det gjelder kjøp av bil, så blir det vel akkurat samme problemstilling i bilen din som det hadde gjort i en annen Mondeo? Skal uansett ikke ha stasjonsvogn, og man får 03 modeller som er gått 150.000km mindre enn din med samme motor til samme pris
        Ford Mondeo '04
        B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

        Comment


        • #5
          du får desverre ikke koblet kompsett uten å ha delefiltret i dørene enplass.
          er quick kontakt.. får ikke strekkt kabler gjennom. uten evnt å gjøre noe som ikke ser org ut

          blir sikkert det og litt mer jobb for deg da jeg har lagt opp så det bare er å koble opp og spille.
          // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
          //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
          Mvh
          Rune Kvaal

          Comment


          • #6
            Man får ikke strekt kabler gjennom de originale kanalene i døren heller?
            Ikke vondt ment, men jeg tar heller på meg arbeidet med å strekke kabler hvis jeg kan få en bil som er gått 100.000km, i stedet for 271.000km.
            Ford Mondeo '04
            B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

            Comment


            • #7
              der får du litt oversikt hvordan det er på min bil.
              Attached Files
              // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
              //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
              Mvh
              Rune Kvaal

              Comment


              • #8
                Enkel og god løsning i biler som har kontaktstykker mellom karosseri og dør, Focal PS165 eller IS165. PS165 har separate delefilter for bass og diskant. Slik at du kan bruke orginale kabler inn i dørene og f.eks montere diskanten på dashbordet, uten å trekke kabel inn i dørene. IS165 har delefilter innebygd i selve elementet.

                http://bilstereosenteret.no/product_...roducts_id=774

                http://bilstereosenteret.no/product_...roducts_id=773
                Mvh
                Pål Andréas Bryng
                Bilstereosenteret.no
                Vi forhandler bl.a.:
                Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                Følg oss på Facebook
                Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                Comment


                • #9
                  Hei,

                  Takk for svar (og bildet fra deg HLS) . Jeg ser helst på sistnevne, PS165. Hvordan vil dette fungere i praksis? Benytter meg av original kabling i dørene, og lodder/kobler meg på kablingen, for så å strekke kabler til bagasjerommet? Har ingen erfaring med biler som har kontaktstykker mellom karosseri og dør.

                  Focal er et merke jeg har kikket mye på, men hvordan er akkurat dette settet? Ser at det har en frekvensrespons ned til 60hz, men takler de greit å deles så lavt? Hertz mellomtonene jeg har hatt til nå har absolutt trivdes best fra 80hz og oppover, og det er i mine ører ikke lavt nok. Selv om jeg regner med jeg kunne nok fått mye lyd ut av å dempe dørene i nåværende bil.
                  Ford Mondeo '04
                  B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

                  Comment


                  • #10
                    Vinkelsliper og 6*9 i dør går jo også. Vil jo ikke sees utenpå dørtrekket Ellers har rockford noen 6*8 som går rett på orginalkontakten, om jeg ikke tar helt feil

                    Comment


                    • #11
                      HLS: Hvordan er det i forhold til monteringsdybde i disse dørene? Er det greit med plass?
                      Ford Mondeo '04
                      B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

                      Comment


                      • #12
                        kan sjekke det opp.

                        tror det er ok med plass, mn skal sjekke for sikkerhetsskyld.
                        så ikke så mye over det når dørtrekket var av sist. var mest irritert over at delefilteret ikke passet bak der X) :P
                        // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                        //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                        Mvh
                        Rune Kvaal

                        Comment

                        Working...
                        X