Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fastmontere Ctek lader

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fastmontere Ctek lader

    Hei

    Jeg har en Ctek XS25000 som jeg vurderer å fastmontere i bilen så jeg slipper å klemme den på hver gang jeg trenger lading.
    Problemet er at jeg har tenkt å ha laderen en stykke unna der batteriet sitter. På ctak laderen så sitter det en temperatursensor på +klemma. Noen som aner hvor vital denne egentlig er for korrekt lading av ett AGM batteri?

  • #2
    Tenkte du å forlenge ladekablene da, eller hva er problemet?

    Hvis ja, så er det bare å forlenge + / - kablene og la den føleren være i fred. Den føleren vil variere spenningen i forhold til temp. og jeg er ganske sikker på at må være tilkoblet.
    Mvh. Damir

    Comment


    • #3
      Føleren sitter på klemma og skal i utgangspunktet måle temp på batteriet i forhold til omgivelsene av det jeg har lest.
      Jeg har batteriet forran, men ikke plass til laderen der. Tenkte derfor bare å sette den i bagasjen og koble den på dynamoledningen ( motoren er midtstillt for de som skulle lure)

      Comment


      • #4
        føleren kan du dra ut fra klemma slik at den henger for seg selv. Den skal uansett måle temperaturen til omgivelsene ikke temperaturen til batteriet. Så bare dra føleren ut av klemma, og kjør på.
        Mvh. Damir

        Comment


        • #5
          I følge manualen skal sensoren sitte så nære batteriet som mulig, men usikker på hvor viktig det er, om den egentlig skal ha tempen på batteriet, eller om det er bare for å få tempen i batteriets omgivelser.

          Uansett så vil temperaturen i bagasjerommet mitt bli ganske forskjellig i fra temperaturen forran da jeg har forsterkerene der.

          Comment


          • #6
            Det er for at føleren skal måle temperaturen rundt batteriet. Har snakket med Ctek angående å fjerne den og sette inn en motstand slik at laderen lader alltid med høyest mulig spenning. Og gjennom de samtalene så snakket vi om hensikten til den føleren og hvor mye lade spenningen variere.

            Sett føleren et sted hvor det er kaldest mulig, hvis ikke så kan du klippe den vekk og erstatte med en fast motstand. Se her for mostand og spenning: http://bilstereoforumet.no/showpost....9&postcount=14
            Mvh. Damir

            Comment


            • #7
              Ok, takk for tipsene. Får se hva jeg finner på. Viktigste for meg er at jeg ikke overlader batteriet. Batteriet mitt sitter i frunken, og der er det temmelig lufttett, så kan fort vekk bli litt skummelt om det blir overladet og det skulle slippe ut noen knallgasser.

              Comment


              • #8
                mm ser den. Hvis du er nervøs for det, så ville jeg sjekke hvilken ladespenning du bør bruke på de batteriene du har. Og så bytte ut føleren med en motstand slik at ladespenningen blir 0,1/0,2V under maks anbefalt ladespenning.
                Mvh. Damir

                Comment


                • #9
                  Originally posted by trustno1 View Post
                  Hei

                  Jeg har en Ctek XS25000 som jeg vurderer å fastmontere i bilen så jeg slipper å klemme den på hver gang jeg trenger lading.
                  Problemet er at jeg har tenkt å ha laderen en stykke unna der batteriet sitter. På ctak laderen så sitter det en temperatursensor på +klemma. Noen som aner hvor vital denne egentlig er for korrekt lading av ett AGM batteri?
                  http://batteryuniversity.com/learn/a...w_temperatures
                  Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                  Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                  post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

                  Comment


                  • #10
                    Takker for tipsene. Da spørs det om jeg skal prøve å få på plass sensoren, det kan bli litt lunk i frunken pga forsterkerene ja.

                    Noen som vet om det er mulig å kjøpe en ekstra sensor? Tenkte kanskje jeg skal lag en hurtigkobling for batteriladeren slik at jeg kan ta den ut og bruke den til andre ting ved behov. Da er det kjekt å ha sensoren også på klemmene.

                    Comment


                    • #11
                      Du kan jo bare lage en skjøte kabel til sensoren, så kan du bare koble av sensoren og sette den på org kabelen når du skal ta ut laderen.
                      Mvh. Damir

                      Comment


                      • #12
                        Jo sant nok, vil bare være litt kronglete å komme til der jeg har tenkt å ha den, men kan sikkert få fiksa noe der

                        Btw, noen forslag til hva slags koblinger man kan bruke for enkel til og frakobling til kabelnettet? Syntes vanlige kabelsko vil bli litt spinkelt, samt en felles hurtigkobling for alle kablene hadde vært kjekt
                        Last edited by trustno1; 08-06-2011, 08:55.

                        Comment


                        • #13
                          Du kan kun bruke 1 kobling istedenfor evt 2.

                          Du trenger slik jeg ser det 4 hurtig koblinger. 1 for strøm ved laderen, 1 for klemmene, 1 for skjøtekabelen for sensoren ved laderen og 1 ved sensoren.

                          Det eneste du kan gjøre enklere er å ha en felles hurtig tilkobling for 2 stk, den ene for strøm ved laderen og den for sensoren ved laderen.

                          De 2 andre er jo ikke på samma plass, klemmene bruker du jo ikke i bilen, og så er det sensoren. Og da er det like greit å kjøre på med vanlig hurtig koblinger ala disse: http://bilstereosenteret.no/product_...roducts_id=639
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Dammed View Post
                            Du kan kun bruke 1 kobling istedenfor evt 2.

                            Du trenger slik jeg ser det 4 hurtig koblinger. 1 for strøm ved laderen, 1 for klemmene, 1 for skjøtekabelen for sensoren ved laderen og 1 ved sensoren.

                            Det eneste du kan gjøre enklere er å ha en felles hurtig tilkobling for 2 stk, den ene for strøm ved laderen og den for sensoren ved laderen.

                            De 2 andre er jo ikke på samma plass, klemmene bruker du jo ikke i bilen, og så er det sensoren. Og da er det like greit å kjøre på med vanlig hurtig koblinger ala disse: http://bilstereosenteret.no/product_...roducts_id=639
                            Jeg bruker Anderson på laderen min og det fungerer bra.
                            Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                            Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                            Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                            -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                            Comment


                            • #15
                              hva er "Anderson"?
                              Mvh. Damir

                              Comment

                              Working...
                              X