Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strekke strømkabel under bilen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Strekke strømkabel under bilen?

    Hei dere!



    Driver å monterer min kicker dual L5 2x10" med zx1000.1 amp i min opel vectra b 2000mod.

    Skal strekke en 50mm2 strømkabel fra forsterkeren til batteriet, lurer på om det er mulig å dra denne under bilen istedet, hvorav jeg har sett at det er en nippel i bagasjerommet som gjør at dette bør være mulig.

    Er noen som har erfaring med at dette kan skape problemer for kabelen? (Vær, temperatur, grus o.l)


    Takk på forhånd!

  • #2
    Hvis du legger den i en slange eller noe slik og klamrer den godt fast så skulle det gå helt fint Best med armert slange da.

    Comment


    • #3
      Armeringen er sikkert fint og flott, men tar bilen nedi så tror jeg det er samma om du har trekt den bar eller noe armert.
      Bil på ~1 tonn som tar nedi, la oss si en fartsdump i 20km/t (og nå er jeg snill).. tror du skal ha sabla bra armering for at kabelen ikke blir skada.

      Men igjen, er bare å ha sikringer som sikrer kabelen det og trekke kabelen vekk fra eksos, drivverk og ikke på det laveste punktet
      Last edited by ugn; 01-06-2011, 21:15.
      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

      Comment


      • #4
        Husk nå at f.eks bremserør og slikt også går under bilen og de har det jo helt fint under der. SÅ legg de litt strategisk så vil du ikke få noen problemer
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #5
          På audien har jeg lagt opp under bilen. Stort sett stripsa den fast på bremserøra hele veien. Tar jeg neddi så den kablen blir ødlagt har jeg større problemer enn at det går hull på strømkablen for å si det sånn.

          Skal veldig mye til at det skjer noe galt med å ha kablen under der, bare pass på at du har riktig dimensjonert sikring på kablen, så er det null problem uansett.

          Comment


          • #6
            Har hatt to biler hvor strømkabelen går under, det eg gjør er å surre den rundt bremserørene og bruke rikelig med strips. Husk å unngå eksosannlegg og bevelige deler.
            Har ikke hatt noen problemer med dette, men igjen, husk å fest det grundig !
            Du vil ikke dette skal hekte seg fast i noe.. kabelen ryker ikke så lett må du huske..

            :edit, har vel brukt en slik løsning i 5 år totalt. ene bilen har eg solg for noen år siden, og har ikke hørt noen klager på dette enda.

            Comment


            • #7
              Takk for masse bra svar, jeg hørte litt rundt og jeg hørte at jeg kunne får problemer med EU godkjenningen, men som dere også sier så er det jo bare å beskytte kabelen med aluminiums rør eller noe slikt for så å stripse den godt fast også holde den unna det laveste punktet på understellet.

              Vil gi det ett forsøk også gir jeg dere tilbake melding : )

              Comment


              • #8
                Tror nok det går veldig bra om du gjør det skikkelig.
                Ang. eu kontroll så skulle en nå tro det holder å koble ut strøm. Da skulle det ikke være noe problem.

                Comment


                • #9
                  Kan aldri tenke meg de henger seg opp på det i Eu-kontroll. Kan kanskje være lurt å kjøpe en helt sort anonym kabel, alternativt trekke den med sort strømpe, slik at den ikke iøynefallende.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by trustno1 View Post
                    Kan aldri tenke meg de henger seg opp på det i Eu-kontroll. Kan kanskje være lurt å kjøpe en helt sort anonym kabel, alternativt trekke den med sort strømpe, slik at den ikke iøynefallende.
                    Joda, dette kan bli anmerkning på EU kontroll, men ikke nødvendig vis hvis man gjør dette ordentlig Jeg har enda ikke gitt feil på dette, men jeg har brukt skjønn og informert bileier om at det må festes anderledes, har også tatt med eieren ut for å hvise hvordan han kan gjøre det. Det å stripse kabelen fast i bremse rør og drivstoff rør er ordentlig fy fy. I disse rørene skal det ikke stripses fast noe som helst! Samme hva det er. Og bruk noe annet enn strips som er av plastikk som blir harde og vil ryke når dere treffer en snø/isklump i 15-20 minusgrader Ting som skal gå under bilen skal festes ordentlig med klamre som ikke ryker så lett, dette gjelder alt av ting som skal gå under bil (slanger, kabler, rør, osv)

                    Og det er fakitsk egentlig anmerkningsgrunnlag hvis det henger en strømkabel under bilen som er stripset fast til bremse/drivstoff rør.

                    Comment


                    • #11
                      Strips av god kvalitet sprekker ikke i kulde. Må si jeg ikke helt ser problemet med å feste den i bremserør, så lenge det blir gjort sikkelig såklart. Men om du mener det er anmerkningsgrunn så er det jo fint mulig å få til andre alternativer.

                      Comment


                      • #12
                        min er ihvertfall festet i bremserør og den subber nedi overalt pga litt ivrig senking.
                        Ingen problemer.
                        Mye med hvem som tar eu kontrollen...

                        Comment


                        • #13
                          Det er helt riktig som Nils skriver, er i grunn ikke så mye å diskutere

                          Comment


                          • #14
                            Ene kameraten min gjorde akkurat det med å legge under og inn hullet bak på Vectra B, her hvor jeg bor gikk den IKKE gjennom EU pga det..
                            Tror det er veldig avhengig av hvem som kontrollerer.

                            Det er ihvertfall ingen problem å få 50mm2 gjennom torpedo (vi fikk 2stk gjennom originale gummigjennomføringen til resten av kablene).

                            Comment


                            • #15
                              Hva er det man konkret feiler på PKK når man kabler under?
                              Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                              [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                              Comment

                              Working...
                              X