Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montere ekstra diskanter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montere ekstra diskanter

    Hei! har kjøpt meg nokre nye diskantar av typen Vifa xt25 og lurte på korleis eg skal koble dette om eg vil ha det i tilleg til frontsettet eg allerede har. Eg har 30 års jubileumssettet til focal fra før(http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=19033).
    Må eg kjøpe ekstra delefilter til kver enkelt diskant? dele aktivt?
    Veit ikkje om det går med min spelar.. har Pioneer deh-p5100ub..

  • #2
    Det er flere måter du kan gjøre det på, men hva vil du oppnå?
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

    Comment


    • #3
      meir lyd! gjerne høgare kjøpte egentlig diskantane fordi dei var ganske billige og har fått en del god omtale vil berre prøve å montere dei for å sjå kordan det blir er dei bra kjøper eg nokre mellomtonar og men økonomien er stram for tida... Lærlinglønn er ikkje mykje å skryte av! ^^

      korleis blir det om eg kobler fleire diskantar til samme filteret? vil filteret tåle det? vil eg få dårligare lyd? sorry for mange spørsmål men er relativt ny i "hobbyen"

      Comment


      • #4
        eg ville koblet fra den orginale fra filteret og kobla den nye til istedefor
        Husk at vinkling har veldig mye å bety på diskanten!
        Ekje noke vits med bass hviss resten av lyden er dass!

        Comment


        • #5
          so du meiner dei nye er bedre? men sånn om eg vil ha fleire da? må eg til med fleire filter då eller?

          Comment


          • #6
            Vits med mer lyd hvis det låter ræv?

            Hvis du absolutt vil teste dem kan du jo bare bytte de mot de orginale, men det vil nok ikke låte bra pga forskjellig impedans, følsomhet ++ i diskantene. Jeg ville ikke koblet flere diskanter til samme filteret..

            Sett opp high pass frekvens så kan du spille høyere.
            Bmw e34 520:
            Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

            Comment


            • #7
              Tror det skal gå bra å koble begge diskantene rett på filteret.
              men tviler på at det gir bedre lyd en det en av de med rett vinkling vil gjøre
              Har ikke hørt noen av de så kan ikke si hvem som er best
              Ekje noke vits med bass hviss resten av lyden er dass!

              Comment


              • #8
                Det settet du har, burde i grunn spille høyt nok i massevis, så jeg misstenker at monteringen din ikke er optimal, eller i nærheten av optimal, så en skikkelig montering vil nok gjøre underverker for din del.... Ekstra diskant vil ikke hjelpe deg noen ting, og hvor kult er det å ha masse diskent liksom?? Er jo kun de høyeste/lyseste tonene du får ut av dem.

                Forklar litt hvordan du har montert det du har, så kan vi heller prøve å hjelpe deg med å få det til å spille bedre

                Comment


                • #9
                  Hvordan spiller, hvordan forsterker og hvordan ledninger du har, vil jeg tru teller mer enn et par ekstra diskanter!
                  /// BIS

                  Comment


                  • #10
                    har jo tenkt til å kjøpe fleire mellomtoner og når økonomien trår til men here goes monteringa:

                    6,5" i dørene og diskantane er montert på dash ca. 15-20cm fra a-stolpen vinkla litt opp og mot senter av bilen.. vil tru dei treffer kvarandre ca. 30cm bak nakkestøttene til førar/passasjer om du skjønner altså, det spelar i grunn høgt, men kan jo aldri bli høgt nok

                    har tenkt å oppgradere kablinga og, men er i sparemodus atm pga en firmatur til polen... for å være ærlig veit eg ikkje heilt kalla forsterker eg har til frontsettet/hattehylla men det er en 4 kanals JBL forsterker^^ var noko som følgte med bilen når eg kjøpte den.. da dreiv den 2 6x9" og en 12" JBL sub... tenkte eg skulle prøve å brukoble den og kjøre med kunn frontsett kanskje...
                    Last edited by zleepye; 21-05-2011, 17:31.

                    Comment


                    • #11
                      Før hadde jeg en 4 kanaler som dreiv frontsett pluss 6x9 i hattehylla. kasta ut 6x9ene og brokobla forsterkeren til frontsettet og angrer ikke et sekund på det! og hviss du deler på ca 100hz så bør det spille høyt nok
                      Ekje noke vits med bass hviss resten av lyden er dass!

                      Comment


                      • #12
                        Okei takk for tipset! Skal utprøvast

                        Comment


                        • #13
                          Det jonnyen sier er jo korrekt, mye bedre sånn. Og 4 diskanter pleier aldri å være nødvendig, 2 skal kunne spille mer enn høyt nok, så lenge de deles fornuftig.
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                          Comment

                          Working...
                          X