Announcement

Collapse
No announcement yet.

Delefilter for kun diskant, hvor får man kjøpt det?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Delefilter for kun diskant, hvor får man kjøpt det?!

    Hei, har letet litt etter delefilter for diskant, dvs jeg skal ha en diskant på en utgang fra cd spilleren min, å da må jeg ha et delefilter.

    Noen som vet hvor jeg får kjøpt det?

  • #2
    Om du skal ha diskanter av det mer solide slaget, så har jeg noen relativt dyre komponenter til 12dB/okt @ 3000 Hz (4 ohm) liggende her. To spoler og to kondensatorer, bare å lodde sammen. Finner enkel skjematikk på nett - eller jeg kan lage til deg... Strengt tatt har jeg vel fire av hver komponent, om du vil ha delefilter (lavpass) til mellomtonen også.

    Comment


    • #3
      Ok, hvilke spoler å kondensatorer er det snakk om for å få til et filter som tar bort bass lyden da?

      Comment


      • #4
        Husker ikke eksakt nå, komponentene ligger i en skuff her et sted. Uåpnet og fine. Men du finner kalkulatorer på nett, i bøtter og spann. Litt forskjell på hvilken topologi du velger, men Linkwitz-Riley er vel den mest brukte såvidt jeg vet... Tror det er den jeg beregnet mine komponenter til også.

        Du trenger en spole og en kondensator pr. element. Spolen i parallell og kondensatoren i serie med elementet, når det er høypassfilter (bassen vekk).

        Comment


        • #5
          okok her er litt info om mine da, er vel sikkert alt for bra de komponentene du har regner jeg med :P 4 Ohm, max.
          > power 10 W, RMS 5W

          Comment


          • #6
            Uh. Jeg tror delefilterkomponentene jeg har liggende koster en god del mer enn du ga for de diskantene, om de faktisk tåler 5W. For ikke å snakke om at diskantene dine antagelig ikke bør deles så lavt som 3000hz...

            Klart - om du vil betale de 300,- jeg ga for alle komponentene, så vær så god. Men... om jeg var deg, ville jeg sjekket dynaBel. Mulig de kan komme opp med noe rimeligere. Bare en enkel kondensator pr. diskant, f.eks.

            Comment


            • #7
              hehe :P men jeg er ganske gørønn på å regne ut hvilken kondensator jeg skal ha på dette, har du en formel jeg kan regne ut kondensator størrelsen?

              Comment


              • #8
                http://ccs.exl.info/calc_cr.html#first

                For eksempel...

                8µF (mikroFarad) gir en delefrekvens på 5kHz. Noe som sikkert er greit nok.

                Blir en enkel, billig og halvdårlig løsning det her, for det beste er jo å se på systemet som en helhet, men det er hvertfall et utgangspunkt, og svar på det du spør om.

                Comment


                • #9
                  Ok da får vi satse på det å denne skal være i serie på + siden? har den ingen betydning hva som er inn og ut på motstanden?

                  Comment


                  • #10
                    I serie spiller det ingen rolle om den er før eller etter. Spiller ingen rolle hva som er + eller - heller, for det er vekselspenning...

                    Comment

                    Working...
                    X