Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteriproblemer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batteriproblemer

    Hei.

    Jeg har nå to stinger batterier. Et rødt SP1000 og et gult SPV44.

    Hvem av batteriene burde jeg plassere i motorrommet og hvem burde jeg plassere
    i bagasjerommet?

    Hva er minstekravet av jordingskabel/strømkabel for maks effekt til batteri bak?

    Jeg har trekt 50mm2 kobber fra batteriet foran og bak. Det er en splitter/fordeler bak som
    splitter denne ut til 5 (3 x 25mm2 og 2 x 15mm2 eller noe).
    Fra denne går en 25mm2 ut til diskantforsterker, en 25mm2 ut til bassforsterker
    og to 15mm2 eller noe ut til kondensator. Med andre ord har jeg en 25mm2 ledig som jeg hadde
    tenkt til å bruke til batteriet.

    Hva burde jeg gjøre og evt. gjøre annerledes for best mulig resultat?

    Tar imot alle tips og råd med et stort takk!









    http://www.lydhuset.com/product_info...roducts_id=229

    http://www.lydhuset.com/product_info...roducts_id=227
    Last edited by jokkiz91; 08-05-2011, 15:50. Reason: Lite respons med feiltolkende tittel.

  • #2
    Så lenge batteriene skal kobles i paralell så spiller det ingen rolle hvilket batteri som står hvor (forbeholdt at kabeldimensjonen er dimensjonert riktig).

    Begge ligger jo i samme krets.

    Hva som er riktig dimensjoner kommer litt annpå strømtrekket du har behov for. Finnes nok endel tabeller på nettet om du søker litt.

    Du bør også ha sikringer ved begge batteriene i tilfelle kortsluttning.
    Last edited by trustno1; 13-05-2011, 13:54.

    Comment


    • #3
      Ofc Jørgen

      Jeg gjorde alt før jeg fikk noe svar herfra.. Tok jo år og dag før jeg fikk svar. Brukte 50 mm2 jord og 50 mm2 strøm og brukte det rød batteriet nærmest anlegget ettersom det er det beste.

      Bruker 200amp automatsikring på batteriet bak og 300amp glassikring foran.

      @trustno1: Greit nok, de ligger i samme krets. Men jeg ville tro det er bedre med 2m 50mm2, enn 6m 50mm2 på det beste batteriet. Det dårligste på 6m og det beste på 2m.

      Greit å legge 50mm2, anlegget som er i bilen nå har ikke sjangs til å dra mer enn det utenom hvis det er feil på anlegget, ville tro det er bedre å overdimme enn å legge for tynne eller akkurat mm2 det trenger.

      Comment


      • #4
        Teoretisk sett så er det kanskje marginalt bedre å ha det beste batteriet nærmest, men så lenge kablene er dimensjonert godt nok vil det være så marginalt at jeg tviler på at det har noen betydning.

        Beklager det tok tid før svar, jeg sjekker ikke forumet her så ofte

        Comment


        • #5
          Da lurer jeg på hvordan dynamo du har i denne bilen, og hvor du har fått tak i den?

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jørgen
            Spill høyt å be søstra di stikke huet inn vinduet, se om håret blafrer. Blafrer det ikke må du oppgradere

            Men bruker du jordingspunkt eller dro du jord fra batteri?
            Legg ut bilde av søstera a.
            (Alltid et bra tips hvis det er lite respons i en tråd btw)
            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

            Comment


            • #7
              @cossiemk1; Selve dynamoen er så syk, men alt av kabler og spenningsregulator gjør det bedre. Er 100 amp/h fra biltema "universal" byttet spenningsregulator til 15.0 eller 15.1.

              http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/El...o-12-V-100-A1/

              2 x 50mm2 jord i kobber alt i motorrommet og 50mm2 fra dynamo + til B +. Har ikke hatt noe som helst ladeproblemer, men et helvetes stort problem med å få denne dynamoen til å passe!:P Måtte gjøre om alt av fester selv og det var ikke den letteste jobben. Når reimhjul og dynamohjul skal rett ovenfor hverandre osv osv. Svei 3-4 reimer bare pga. milimeter feil.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Jørgen
                Spill høyt å be søstra di stikke huet inn vinduet, se om håret blafrer. Blafrer det ikke må du oppgradere

                Men bruker du jordingspunkt eller dro du jord fra batteri?
                Har ikke oppgradert annet enn strøm til nå Jørgen, ikke noe særlig bedre bass enda.

                Kommer inn Focal k2p frontsett i dørene nå da, det gjør susen håper jeg. Siste jeg trenger å tenke over er bassen. Bedre med høyere diskant/mellomtone enn bass

                Comment


                • #9
                  Jeg har et spørsmål til; Jeg har en kondensator 3 ferad liggende som ikke er i bruk. Noen folk mener det kan bremse anlegget mitt å koble den på. Anlegg sjappa her jeg bor mener de ville koblet den før bass forsterkeren og at det ville helt klart ha hjulpet på basslagene.

                  Hadde den koblet på hele anlegget tidligere og merket ikke noe forskjell på om jeg brukte den eller var uten. Brukte den hovedsaklig kun til å lese av ladespenningen..=P Grunnen til at jeg koblet den av på det gamle anlegget var at displayet stod og tok strøm av meg mens bilen/anlegget var avslått.

                  Hva er riktig og hva burde jeg gjøre?

                  Comment


                  • #10
                    Er vel ulike oppfattninger angående kondensator, men tror det generelle heller mot at det ikke er noe vits såfremt du har gode batterier og kabeldimensjoner. Kan egentlig ikke tenke meg at det skal kunne "bremse anlegget" Har lest noen teorier på det, men så lenge kondensatoren er i orden så vil den ikke sluke noe strøm.

                    Har selv kondensatorer liggende, men ikki giddi å montere de pga jeg har ett relativt bra batteri som gir plenty med strøm.

                    Comment


                    • #11
                      Kondensatoren er i orden ville jeg tro,det er bare det at displayet lyser uansett om bilen står eller går, det jeg ikke skjønner. Da var den koblet til fordeleren fra 50mm2 foran og vanlig jord. Så skjønner ikke hvorfor den egentlig stod og gikk når anlegget/bilen var avslått.

                      Batteriene mine nå er nok gode nok, men om det ikke kan bremse anlegget på noen måte, men bare i dette tilfelle gi anlegget mer strøm noe som er bra. Hvorfor ikke koble den til, enn at den bare skal ligge?

                      Om jeg så skal koble den til, hvordan burde jeg å koble den til? På hele anlegget eller kun på bassforsterkeren?

                      Comment


                      • #12
                        Usikker på hva du mener med å koble den på hele anlegget, kondensator er jo koblet i paralell og er endel av hele kretsen.

                        Men poenget er vel at den skal være nærmest mulig bassforsterkeren som trenger mest strøm, slik at spenningstapet i fra kondensator til forsterker er minimal.

                        Comment


                        • #13
                          Han mener nok at to eller flere forsterkere var koblet på kondensatoren, altså batteri --> kondensator --> forsterker 1, 2 etc.

                          Jeg ville ikke brukt kondensatoren og jeg ville brukt det røde bak og gule foran. Det røde har høyere utladningstrøm og det ville jeg montert nærmest mulig forsterkerne. Mener det gule og det rød har forskjellig indre resistans så det røde vil i teorien prøve å lade det gule hele tiden. Men det bør du sjekke om med importøren, men i praksis så går det nok helt fint.
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • #14
                            Da tror jeg faktisk at jeg kutter ut kondensatoren slik som det er nå.

                            Tusen takk for hjelpen alle sammen

                            Comment

                            Working...
                            X