Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strøm- og sikringskablene er for tykke for forsterker inngangen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Strøm- og sikringskablene er for tykke for forsterker inngangen!

    Heisann!
    Som tittelen sier, så fant jeg nå ut at strøm og sikringskablene jeg har er altfor tykke for forsterkerns innganger for de overnevnte kablene. Jeg har bare satt inn halvparten av hver kabel, altså slik at den resterende halvparten bare henger utenfor

    Men dette fører også til at forsterkeren ikke får all strømmen/jordingskontakten den burde fått, så er det noen som vet hvordan jeg får hele til å komme inn i forsterker inngangen?

    Jeg har to Harman Kardon CA1500m forsterkere, og jordingen og strømmen på hver av disse overføres av 25mm2 LIB kabler.

  • #2
    Er det ikkje fare for kortslutning, er det nok ikkje noken bedre løsning.
    Du kan og bruke tjukk ledning fram til ein splitter. (ikkje rett navn, men eg hugsa ikkje navnet no)
    Derifra bruker du tynnere ledning

    Comment


    • #3
      Takk for svar!

      Det er det jeg gjør, jeg bruker 0 gauge/50mm2 fra batteriet, og det samme fra jordingspunktet. Begge blir splitta i hver sin splitter inn til 25mm2

      Er det ikke mulig å kjøpe en sånn kabelsko som har plass til 25mm2, men ringen er like stor som de kabelskoene som er tilpasset 8mm2 kabler osv.?
      Last edited by Lilfix; 28-04-2011, 23:55.

      Comment


      • #4
        Det er mulig å bruke en såkalt "reducer", Stinger bla lager slike.

        Men det enkleste er å klippe vekk alle kordeller som ikke får plass i inngangen, så tvinner du resten og påfører litt lodetinn slik at kablene henger sammen. Har brukt 50mm2 kabler lenge på 21mm innganger, funker helt fint.
        Mvh. Damir

        Comment


        • #5
          Ok, da prøver jeg det imorra da Tusen takk for svaret!

          Comment


          • #6
            Nå har jeg snakket litt med en kompis som vet mer enn meg om bilstereo, og han sa kabelen jeg har helst ikke bør bli noe tynnere enn den allerede er. Jeg får plass til under halvparten av kabelen som er 25mm2, noe som han mener er altfor lite for 900W RMS.

            Han sa at det kanskje fantes noen form for kabelsko som kunne ta 25mm2 kabler inn, mens ringen tilsvarer de som er på mindre ringkabelskoer som eks. 16mm2/8mm2. Jeg har lett litt rundt, men finner ikke noe sånt. Er det noen her som vet hvor jeg kan få tak i det?

            Comment


            • #7
              Originally posted by Lilfix View Post
              Nå har jeg snakket litt med en kompis som vet mer enn meg om bilstereo, og han sa kabelen jeg har helst ikke bør bli noe tynnere enn den allerede er. Jeg får plass til under halvparten av kabelen som er 25mm2, noe som han mener er altfor lite for 900W RMS.

              Han sa at det kanskje fantes noen form for kabelsko som kunne ta 25mm2 kabler inn, mens ringen tilsvarer de som er på mindre ringkabelskoer som eks. 16mm2/8mm2. Jeg har lett litt rundt, men finner ikke noe sånt. Er det noen her som vet hvor jeg kan få tak i det?
              Den ene cm som kabelen har mindre tverrsnitt vil være neglisjerbar. Så lenge tverrsnittet er stort nok til at kabelen ikke blir overopphetet vil tykkelsen ikke ha noe å si på den lengden.

              Det er nok en grunn til at forsterkeren har terminalene som den har. Å ha tykkere kabel inn i forsterkeren er nok ikke så kritisk.
              __________________________________________________ __________
              Kristoffer Kåsin
              Clarion DZX786USB | Hertz HKS 165 | Genesis Five channel | Hertz HX 250D x 2|

              Comment


              • #8
                Kan disse være et alternativ eller?
                2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Lilfix View Post
                  Nå har jeg snakket litt med en kompis som vet mer enn meg om bilstereo, og han sa kabelen jeg har helst ikke bør bli noe tynnere enn den allerede er. Jeg får plass til under halvparten av kabelen som er 25mm2, noe som han mener er altfor lite for 900W RMS.

                  Han sa at det kanskje fantes noen form for kabelsko som kunne ta 25mm2 kabler inn, mens ringen tilsvarer de som er på mindre ringkabelskoer som eks. 16mm2/8mm2. Jeg har lett litt rundt, men finner ikke noe sånt. Er det noen her som vet hvor jeg kan få tak i det?
                  Hva tror du er forskjellen på en kabelsko som har 25mm2 inn, og en rund 16mm2 tupp ut sammenlignet med en 25mm2 kabel som siste centimeteren er klippet ned til 16mm2???? Blir det samme det, og du vil ikke få noe merkbart strømfall med 1cm i 16mm2 inn i forsterkeren

                  Comment


                  • #10
                    Syns dette er og lage ett STOORT problem ut av en filleting.finnes utallige måter og løse dette på
                    Lasse Bass Tala
                    Proud to be LOUD!!!

                    Comment


                    • #11
                      Bare ha det slik du har det. Ikke noe problem det.
                      Sture Vedal

                      Comment


                      • #12
                        Hvor tykke kabler trur du det er inne i forsterkeren? Trur nok ikke de er tykkere enn inngangen på forsterkeren så bare kapp vekk de kordellene som ikke får plass teip godt rundt slik at ingenting stikker ut og helst slik at teipen kommer litt innenfor inngangen til forsterkeren skru til og spill med god samvittighet.
                        Mvh Thor Helge N. Rønning
                        Alfa Romeo 156 1.8 TS
                        Citroen Xantia Racerbil
                        Alpine Ground Zero Focal

                        Comment


                        • #13
                          skjønner ikke at en sånn bagatell kan få så mange svar og sprøsmål jeg :S trodde ikke det var et problem en gang jeg, bare bruke hue
                          spiller: pioneer p88
                          front: Hertz MLK 165
                          sub: polk sr104 x2
                          forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

                          Comment


                          • #14
                            Det funker fint nå, takk for svarene folkens!
                            Og en spesiell takk til Petteraldo for et VELDIG nyttig svar... NOT! hahha, om du ikke har et svar på spørsmålet, så bare ikke kommenter.. jeg har brukt hue til å prøve å løse dette.. hva annet kan jeg bruke? Problemet er bare at jeg ikke vet så mye om bilstereo og alt sånt. Så vennligst ikke lek deilig igjen

                            Comment

                            Working...
                            X