Announcement

Collapse
No announcement yet.

Justering av skjærende vonde diskanter på Kenwood KDC-6047u

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Justering av skjærende vonde diskanter på Kenwood KDC-6047u

    Heisann.

    Jeg er plaget av skjærende diskanter når jeg guffer på litt, og jeg har forsøkt lenge å få dette justert uten noe suksess.

    Oppsettet mitt består av:
    Tang Band W2-803SM 2" Fulltone (med kondensator) og Tang Band W4-1337SD 4" Fulltone. Alt drevet av spilleren.

    (Har også en 10" på separat forsterker, men ikke en del av problemet)

    Håper på noen gode tips eller erfaringer fra andre med Kenwood KDC-60U / 6047U mtp. justering av diskant
    Last edited by TrebleTerror; 26-04-2011, 05:28.

  • #2
    Det er ikke sikkert at den trengs å dempes, men bare vinklingen endres, så om du har mulighet til å endre vinklingen på en av dem?

    Du kan prøve følgende: Heng opp noe tøy over hver av sidevinduene framme, og så lukker du dørene. Dette vil gjøre at du opplever en form for demping av interiøret i bilen.
    (jeg prøvde meg fram med diverse vanlige handduker, både enkel og dobbel)
    Spørsmålet er vel også hvorfor du kjører to fulltoner i bilen som diskant? Holder det ikke med en? Prøv å koble ut det ene paret, for å se om du klarer å finne ut hvor problemet oppstår.
    Sture Vedal

    Comment


    • #3
      Har samme spilleren selv på dynabel sitt komponentsett. det jeg gjorde var å endre på equalizer bånd nr 4 og 5 helt ned. Slå også av highway sound eller hva det heter. Prøv også å slå av tweeters på oppsettet hvor man kan velge hvilke høyttalere man har osv

      Comment


      • #4
        Jeg er ingen ekspert på passive komponenter, så ta dette med en klype salt.

        Du skriver at 2" går på kondensator(regner med det er for deling) Kan vel være at kvaliteten på filteret ditt ikke er topp. (vurdert aktivt ? )

        Når problemet kommer når du guffer opp kan det vel kanskje også være at spilleren ikke har nok å gi og at det rett og slett blir forvrengning? Dette er vel spesiellt tilfelle om man har litt halvveis passivt filter.

        Er vel heller ikke optimalt med to ulike fulltoner. Var det mitt oppsett ville jeg vurdert enten 2" , 4" eller 4" + diskant.
        Selv kjører jeg tangband 4" + diskanter og syntes det funker utmerket.

        Tror egentlig ikke EQ justering er så mye av problemet siden du kun opplever problemet på høyt volumnivå, men mulig andre har andre meninger her.

        Comment


        • #5
          Kjøp en rimelig 4-kanals forsterker med OK delefilter, og juster nivå og delefrekvens på høyttalerne.

          Pass på å montere høyttalerne i en solid baffel, og se til at baksiden av elementet er ordentlig adskilt fra forsiden, så det ikke oppstår akustisk kortslutning ("dreper" lave frekvenser).

          Å "guffe på litt" når du drar høyttalerne med spilleren, er litt som å pisse i motvind osv... Det blir bare dårligere stilt med deg jo mer du klemmer ut. Øh. :P

          Comment


          • #6
            Må si meg enig med miniboom her.

            Var litt på utkikk etter forsterker med diskant deling( hpf 2khz+) selv,men 2-kanals.
            Eneste jeg fant da var en mtx forsterker. Mulig det er mer utvalg i 4 kanalere, men jeg fant iallefall svært få 2 kanalere med delingsmuligheter for diskant.

            Comment


            • #7
              Husk at denne spilleren har DSP og mulighet for aktiv deling etc. Ta en titt i manualen side 36 og utover:
              http://images.kenwood.eu/files/prod/...U_%28EN%29.pdf
              R-Design

              Comment


              • #8
                Takker for god respons

                Ja, kondensatoren(e) er for filtrering som jeg ble anbefalt av dynabel.
                Nå er jeg kun en amatør uten noen formening om hva/hvorfor men de stusset ikke på pakken jeg kjøpte (to fulltoner 2 og 4"). Jeg gikk for dette fordi utformingen lot meg montere det "OEM" der orginal diskantene sitter i døra på min Audi 100 (c4).

                Jeg justerte ned band 4 og 5 som m4sta skrev og det ble merkbart bedre. Men fremdeles ikke optimalt. Highway sound er av.

                Men om dere mener to fulltoner er dumt prøver jeg å bytte tilbake til orginaldiskantene for om det har noen bedre effekt

                Comment


                • #9
                  Det er vel ikke direkte dumt,oppsettet kan sikkert fungere godt, men ser for meg at en diskant er mer optimalt enn enda en fulltone når du først har 4" elementet som uansett spiller veldig høyt opp i registeret.

                  En ting til er at 4"eren absolutt bør ha en båndpass deling(hpf + lpf) slik at du ikke får overlapping av de øverste frekvensene og at elementet blir delt vekk fra de dypeste.

                  Kan være overlappingen i de høyeste frekvensene som forårsaker lyden du beskriver også dersom du ikke har noen deling på elementet.
                  Last edited by trustno1; 27-04-2011, 08:50.

                  Comment

                  Working...
                  X