Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny 2din spiller med høy lydkvalitet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny 2din spiller med høy lydkvalitet

    Hei jeg kjøpte meg en rimelig 2din spiller fra Pioneer som ble installert i dag. Den ble koblet til en Mosconi AS 100.4 som driver Audio System Phase MKII høytalere og en Dynabel 2x150 W brokoblet til en SEAS Lotus SW250. Alle funksjonene fungerte fint med spilleren men det hele låt digitalt. Jeg antar at dette skyldes en dårlig DAC/signalprosessor i spilleren.

    Kan noen anbefale en ny 2din spiller til meg med høy lydkvalitet. I den andre bilen min har jeg en gammel Alpine toppmodell. Denne har betydelig bedre lydkvalitet enn den nye Pioneeren.

    Jeg har følgende krav til spilleren:

    * Det viktigste er lydkvaliteten!!!
    * mulighet til å koble til RCA ryggekamera
    * mulighet til å koble på ekstern skjerm m/lyd til ungene i baksetet og høre på musikk framme samtidig

    Det hadde også vært fint med mulighet for aktive delefilter for frontene (2 veis + sub) Dette er ikke en nødvendiget.

    Jeg har navigasjon på mobilen, så dette trenger jeg strengt tatt ikke. Jeg vil imidlertid ha best mulig lyd så dersom dette betyr at jeg må kjøpe navigasjon så gjør jeg det.

    Alpine INA-W910R opprettfyller mine krav og har også mulighet til aktiv deling ved å kjøpe Imprint tilleggsmodul. Jeg vet imidlertid ikke hvordan denne låter.

    Hvilken 2din spiller bør jeg velge???

  • #2
    Alpine INA-W910R låter veldig bra synes jeg, samme med Pioneer AVIC-F930BT

    Comment


    • #3
      Lurer på om jeg skal satse på Alpine denne gangen. Pioneer AVIC-F930BT ligner veldig på Pioneer 3300BT som jeg ikke var fornøyd med lyden på.

      Comment


      • #4
        Hvordan låt det digitalt? Ørene våre er litt dårlige til å oppfatte "digital lyd".

        Comment


        • #5
          Vell. For meg er det særlig i diskant og øvre mellomtone en spiller kan låte digitalt. Et godt eksempel er dersom du hører på en god innspilling av et flygel. Dersom flygelet ikke høres ut som et mekanisk flygel men et elpiano så låter spilleren digitalt. Flygel/piano er forøvrig et av de aller vanskeligste instrumentene for et anlegg å spille. Flygelet går over hele frekvensområdet og har mange over og undertoner. Svært få anlegg klarer å gjengi et flygel korrekt. Et annet instrument som er vanskelig å gjengi er fiolin. Med denne spilleren så hørte fioliner ut som en billig synt fra åttitallet. (Jeg hører forøvrig ikke spesielt mye på klassisk musikk, men både piano og fiolin er gode instrumenter til å teste høytalere med.)

          Nå er jeg nok mer kresen på DACer enn de fleste. Jeg har en Twisted Pear Buffalo II DAC med Ivy III Balanced Line Stage for innvidde. Dette er kanskje en av verdens beste DACer uansett pris.
          Last edited by harryharry; 22-04-2011, 20:44.

          Comment


          • #6
            Jeg må moderere mitt første innlegg noe. Pioneer 3300BT låter ikke helt håpløst dersom den settes opp riktig. Først så må gain på forsterkeren skrues så langt ned som mulig. Jeg antar at Pioneer spilleren justerer lyden i det digitale domenet. Det betyr at dersom forsterkeren står med for høy gain risikerer man å miste bit-oppløsning i musikken.

            For det andre blir lyden merkbart dårligere dersom man bruker høypassfilteret. Dette gjelder også dersom høypassfilteret settes til 50Hz. Lyden blir også merkbart dårligere i diskantområdet dersom man bruker subwoofer. Merkelig! Har sikkert å gjøre med DSP, signalbehandlig og prosessorkapasitet.

            Comment


            • #7
              Kjører en Pioneer enkel-DIN DVD-/MP3-sak (er tilsynelatende identisk "innvendig" med en 2-DIN jeg hadde i forrige bil), og har også lagt merke til at lyden "forandrer seg" når man slår av/på HPF osv. Mener også å huske at det blir mindre "futt" i frontsettet når subwoofer-utgangen aktiveres, ja... Har også stusset på det der.

              Denne gangen har jeg deaktivert det meste i spilleren, som subwoofer, loudness, HPF osv, bortsett fra EQ. Bruker kun to linjeutganger som går rett til en Alpine PXA-H650 (simpel DSP for tidskorrigering, enkle HP/LP-filtre, nivåjustering mellom høyttalerne/subwoofere osv).

              Jeg kan likevel ikke påstå at jeg syns min nåværende bil låter bedre i diskantområdet enn den forrige, men den låter definitivt mer nøytralt i den nedre mellomtonen (annen mellomtone, annen bil, annen forsterker, og annen DSP - vanskelig å si hva som utgjør den største forskjellen).

              Den forrige bilen låt mye mer oppløst og luftig i diskanten, "til tross for" at subwoofer-utgangen ble brukt på spilleren. HP-filteret i spilleren kuttet jeg ut etterhvert, brukte det i forsterkeren isteden... Det jeg tror utgjør den største forskjellen var nok at det i den forrige bilen var on-axis-monterte ringradiatorer fra Vifa. Nå har jeg off-axis-monterte domediskanter fra Morel.

              Har du prøvd forskjellige vinklinger, delefrekvenser osv.? Jeg syns hvertfall selve høyttalerne og monteringen - eller øvrig "hardware" i bilen, har utgjort mye større forskjell enn jeg har klart å pirke frem fra spillerne jeg har hatt. Selv de av middels kvalitet...

              Comment


              • #8
                Jeg har kalibrert delfilteret med hjelp av en kalibrert målemikrofon og ETF 5.0 programvare. Høytalerne spiller nøytralt og har en jevn frekvenskurve i lytteposisjon. Når jeg målte høytalerne koblet jeg en Lenovo minipc direkte til effektforsterkeren og kjørte ETF.

                Jeg spilte musikk fra minipcen også. Dette låt bedre enn fra Pioneer spilleren. Særlig i diskantområdet. Dette forteller meg at DACen/signalprosesseringen i Pioneer spilleren ikke er av høyeste kvalitet

                Comment


                • #9
                  Om det låt bedre fra MiniPC'en enn fra Pioneeren når alt av EQ/delefiltre osv er deaktivert, hadde jeg vel vurdert å ditche Pioneeren...

                  Interessant egentlig, for en MiniPC koster ikke stort (som regel).

                  Edit: Hva slags kildemateriale er det du bruker, egentlig? MiniPC'en har vel ikke CD-ROM?

                  Comment


                  • #10
                    Jeg kjørte ukomprimert lyd fra harddisk (.flac) i minipcen. Minipcen er ikke dyr. Koster ca kr2500.

                    Comment


                    • #11
                      Stemmer. Så lydkortet er m.a.o. et helt standard (el-cheapo) integrert?

                      Nesten så man skulle tatt med PC'en ut bare for å teste om det var forskjell i min egen bil også.

                      Har fått justert litt i dag, men er mer ivrig på å få gjort ting i den andre bilen. :P

                      Comment


                      • #12
                        Lydkortet er et helt enkelt integrert lydkort. Når det er sagt har disse enkle lydkortene som blir integrert standard med PCer blitt ganske gode de siste årene.

                        Det forteller ganske mye når Pioneer har valgt å putte i såpass dårlig signalprosessering og DAC i spilleren. En ålreit DAC chip koster tross alt langt under 10 dollar.

                        Comment

                        Working...
                        X