Announcement

Collapse
No announcement yet.

Finer til basskasse?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Finer til basskasse?

    Hei! Jeg bare lurer på om det går ann og bruke finerplater til bygging av basskasse?

    Takk.

  • #2
    alt går.men fineeren kan slå seg pga det er levende tre ville nok heller bygget av spon eller mdf. mvh kim

    Comment


    • #3
      Finer er finfint. Mdf er lettere å jobbe med.
      Bmw e34 520:
      Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

      Comment


      • #4
        Finer er best men mdf er lettest å jobbe med

        Comment


        • #5
          What? Finer er langt i fra best, det er MDF som er best, resonansen i finer er en helt annen, og ikke "død" nok, men med litt demping inni så kan det brukes. Mdf, vannfast spon, så evt finer i den rekkefølgen

          Comment


          • #6
            Originally posted by cossiemk1 View Post
            What? Finer er langt i fra best, det er MDF som er best, resonansen i finer er en helt annen, og ikke "død" nok, men med litt demping inni så kan det brukes. Mdf, vannfast spon, så evt finer i den rekkefølgen
            Kanskje ikke være så bråsikker mister!
            Kryssfinèr av typen bjerk er det beste kommersielle materialet til å bygge basskasser av.
            Det er stivt og stivt = dødt når man snakker om dype frekvenser.
            Dessuten er det meste av kryssfinèr vannfast og derfor meget formstabil ved fuktighet.
            Ulempen med kryssfinèr er helt klart at det er vanskelig å jobbe med, det fliser lett ved saging og fresing.
            Ulempe nr. to (for de fleste) er at det er dyrt, inn til mitt verksted ligger kryssfinèrprisen på drøyt 3-gangeren i forhold til MDF.

            Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment


            • #7
              Okei, takk for alle svarene folkens

              Comment


              • #8
                Originally posted by cossiemk1 View Post
                What? Finer er langt i fra best, det er MDF som er best, resonansen i finer er en helt annen, og ikke "død" nok, men med litt demping inni så kan det brukes. Mdf, vannfast spon, så evt finer i den rekkefølgen
                Du kan jo finne deg forskjellige plate remser og prøve å knekke de over kneet

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Dag Johansen View Post
                  Kanskje ikke være så bråsikker mister!
                  Kryssfinèr av typen bjerk er det beste kommersielle materialet til å bygge basskasser av.
                  Det er stivt og stivt = dødt når man snakker om dype frekvenser.
                  Dessuten er det meste av kryssfinèr vannfast og derfor meget formstabil ved fuktighet.
                  Ulempen med kryssfinèr er helt klart at det er vanskelig å jobbe med, det fliser lett ved saging og fresing.
                  Ulempe nr. to (for de fleste) er at det er dyrt, inn til mitt verksted ligger kryssfinèrprisen på drøyt 3-gangeren i forhold til MDF.

                  Mvh
                  Dag Johansen
                  Ok, så lærte jeg noe nytt i dag også, hehe.... man lærer så lenge man lever

                  Comment


                  • #10
                    Så, dersom jeg bygger en kasse av kryssfinèr, da burde jeg altså dempe kassen ?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by jhabak View Post
                      Så, dersom jeg bygger en kasse av kryssfinèr, da burde jeg altså dempe kassen ?
                      Det er ikke nødvendig om den spiller bare subbass under 70-80Hz.
                      Viktigere er tykkelsen på kassa i forhold til hvor store flater den har.

                      Mvh
                      Dag Johansen
                      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                      Comment


                      • #12
                        Ok! ,sant. glemte og spørre om dette, hvor tykke bør platene være?

                        Comment


                        • #13
                          Hvor stor skal kassa være?

                          Comment


                          • #14
                            60 liter

                            Comment


                            • #15
                              Tykkelse på MDF plater bruker å ligge på 22mm. Kryssfiner er jeg mer usikker på. Dag kan sikkert svare på det

                              Comment

                              Working...
                              X