Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsterker til diskanthøyttalere???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsterker til diskanthøyttalere???

    Hei.

    Jeg har begynt å utvikle stadig større interesse for bilstereo etter at jeg byttet ut hovedenheten.
    Jeg har nå en Pioneer med 2x50 w Mosfet forsterker, to 4" høyttalere i dash(ikke plass til mer), samt to 6x9 bak.
    Så lurer jeg på å skaffe meg noen diskanter. Jeg har lite kunnskap om bilstereo, men leser meg stadig opp, hovedsakelig her inne.

    Det jeg lurer på er om jeg bør kjøpe en to-kanals forsterker til de to diskantene, eller om dette er helt på jordet?

    De to dashhøyttalerne har jo sine begrensninger, og den effekten den integrerte forsterkeren gir er kanskje nok...??

    En fire-kanals høyttaler er jo og et alternativ..

    Eller muligens koble de to høyttalerne i dashen, samt diskanten til hovedenheten, og koble en to-kanals forsterker til de to bak.

    Jeg prioriterer lyden fremme i bilen, selvfølgelig. Men vil en to-kanals forsterker på la oss si 2x50 watt RMS bli i drøyeste laget for et par diskanter, som jeg gjerne kan legge litt penger i?

    Dette ble en del forskjellige løsninger(?).

    Hadde satt stor pris på om noen med erfaringer på noen av løsningene gadd å dele dem.

    Til slutt: Hva med disse plug`n`play forsterkerene. Hvis jeg har en slik en med fire kanaler, kan jeg da koble to kanaler inn og få fire kanaler ut?

    Takker på forhånd for svar:-) Gjerne med anbefalinger av høyttalere, forsterkere, etc.

  • #2
    de 4" du har i dashen er vel full tone? eller coax 2 veis? eller noe sånt? ser ikke noen grunn til og kjøpe et par diskanter da i tilleg. men kan jo sette inn et godt 4" komponent sett, og putte på en 2 kanaler til eller bytte ut den du har med en 4 kanaler til de forran og 6x9 bak. aldri prøvd disse pulg and play sakene jeg, da jeg har vært veldig skeptisk til sånt. et par tang band 4" i dashen hadde også gjort susen men spørs hva du skal legge i av penger det. mange løsninger, alt står bare på penger og noen natur lover :P
    spiller: pioneer p88
    front: Hertz MLK 165
    sub: polk sr104 x2
    forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

    Comment


    • #3
      Når han sier "pioneer 4x50w mosfet" så tipper jeg han mener spilleren sin, så en separat forsterker vil gjøre underverker, samt nye høyttalere foran selvfølgelig.

      Fortell hvordan bil du har, hvilken spiller du har, og hvor mye penger du vil bruke på dette, så blir det enklere å anbefale deg noe

      Comment


      • #4
        Hei.

        Takk for svar.

        Det stemmer at den forsterkeren jeg snakker om er den integrerte, og den er neppe 4x50w reelt:-)

        Som sagt så har jeg lite peiling.
        Men dersom jeg nå kobler en forsterker til disse høyttalerne, vil det ha noe for seg, i den forstand at de vil vrenge senere/mindre???

        Nå kjøpte jeg, og har nettopp montert et par Infinity Kappa 42.9i foran, fulltone, ja, det ble noe bedre, men de var bra de jeg hadde i og, det var et par Alpine SPG-10C2.

        Det er helt grei lyd i bilen nå, men noe irriterende at det ikke er plass til mer en et par 4" foran.
        Og å begynne å støpe og greier blir ikke aktuelt.

        Å utvide med forsterker herfra vil bli ganske omfattende fra min synsvinkel. Jeg har aldri koblet det før. Dyrt er det og:-)

        Omformulerer spørsmålet mitt noe: Den forsterkeren jeg har integrert er oppgitt å gi 4x22 w kontinuerlig. Høyttalerne foran skal tåle 50 W RMS og 150 Wellers(?), men vrenger selvfølgelig noe hvis jeg spiller på full guffe.
        hvordan vil det arte seg med en forsterker?
        Hvilke høyttalere bør jeg forsterke? Da kan det bli aktuelt å sette inn et par diskanter..

        Forøvrig, Infinityhøyttalerne var ikke SÅ veldig mye bedre enn Alpinene som sto i. Det vat større forskjell i fjor sommer da jeg byttet ut originalhøyttalerne med Alpineène..

        Comment


        • #5
          Du skulle nok testet med Tang Band 4" og forsterker foran, så hadde det nok blitt endel bedre. Det er foran du sitter, så da blir det der du skal prioritere lyden

          Comment


          • #6
            Originally posted by cossiemk1 View Post
            Du skulle nok testet med Tang Band 4" og forsterker foran, så hadde det nok blitt endel bedre. Det er foran du sitter, så da blir det der du skal prioritere lyden
            Hei.

            Jeg har vært ute og stilt lyden nå, og må si meg veldig fornøyd med resultatet. De tåler en del mer volum enn de gamle, og spilleren har en del flere innstillingsmuligheter enn den forrige, samt en bedre integrert forsterker. Spesielt bassen må jeg si jeg er imponert over for 10 cm høyttalere å være:-)
            Og ikke minst har jeg nå fått handsfree som er integrert i spilleren:-)

            Selvfølgelig er lyden foran prioritert, men med opplegg for kun 10 cm høyttalere er det begrenset hva jeg kan få ut av det... Som nevnt er jeg veldig fornøyd disse forholdene tatt i betraktning.

            Jeg bestilte høyttalerne fra USA, ei sjappe som het Barneys Electronics, eller noe slikt, og de var rimelig på portoen sammenlignet med de fleste andre, $50 for Priority Mail. Så i disse tider med lav dollarkurs er det penger å tjene.
            Alt i alt kom høyttalerne på 820,-. I Norge har jeg ikke sett noen som har solgt dem for unde veil.pris som er 1295,-. Det tok ei uka fra jeg bestilte de til de lå på postkontoret:-)
            Jeg tror det er andre regler for varer over 2000,-. men med de prisene enkelte aktører der borte opererer med kan man få mye snadder til under 2000,-. Høyttalerne kostet ca.370,-...

            Alt i alt kom oppgraderingen på 2100,-. Og var vel verdt det.

            Når godværet kommer kan det godt være jeg setter inn en forsterker og et par diskanter.
            Da antar jeg at jeg at det blir en fire-kanaler som jeg kobler høyttalerne bak og fronhøyttalerne til, mens diskantene går på den integrerte forskterkeren, hvis ikke det blir sub da:-)
            Jeg kommer til å følge med her på forumet, og helt sikkert benytte meg av det hvis jeg skal skaffe meg forsterker. Vil benytte anledningen til å takke for alle svar, tips, i det hele tatt, all respons!

            Men jeg savner fortsatt svar på hvorvidt en ekstern forsterker vil forhindre vrengning på mine fronthøyttalere ved høyt volum !!!

            Nå må jeg si at etter å ha stilt litt på lyden kan jeg spille rimelig høyt uten at det vrenger:-)
            Jeg stilte ikke noe særlig på lyden med de gamle høyttalerne i. Jeg fikk spilleren før høyttalerne, og så ikke helt poenget med å styre med lydinnstilling så lenge de nye høyttalerne var rett rundt hjørnet.
            Sannsynligvis hadde de ogspilt bedre hadde jeg tatt meg tid til dette...

            La den gamle spilleren samt høyttalerne ut for salg her:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=13815 for 500,-. samlet, hvis noen trenger en ikke særlig moderne, men velspillende hovedenhet og et par OK Alpine høyttalere til en grei pris vil jeg mene...

            Comment


            • #7
              Originally posted by cossiemk1 View Post
              Når han sier "pioneer 4x50w mosfet" så tipper jeg han mener spilleren sin)
              hehe så det nå gikk litt fort i lesingen her :P trodde han hadde en 4x50 pioneer forsterker med en gang :P



              ville nok puttet på en fire kanaler på dette, og tatt ting videre derfra skjønner fortsatt ikke helt hva du skal med disse diskantene når det er fulltoner du har forran :S
              spiller: pioneer p88
              front: Hertz MLK 165
              sub: polk sr104 x2
              forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

              Comment


              • #8
                Originally posted by petteraldo View Post
                hehe så det nå gikk litt fort i lesingen her :P trodde han hadde en 4x50 pioneer forsterker med en gang :P



                ville nok puttet på en fire kanaler på dette, og tatt ting videre derfra skjønner fortsatt ikke helt hva du skal med disse diskantene når det er fulltoner du har forran :S
                Og da mener du at høyttalerne vil vrenge senere?
                Hadde jeg fått et skikkelig svar på det spørsmålet kunne jeg begynt planleggingen:-)

                Er svaret ja, kan det bli aktuelt å gjøre som du sier, en fire.kanals forsterker på de høyttalerne som står i.

                Godt mulig diskanter blir overflødige, ja..

                Comment


                • #9
                  anbefaler deg å lese litt diverse prosjekter som er blitt bygd da aktive systemer er overleggen pasive systemer MEN det krever litt kunnskap her i forumen kan du sikker få alle verdens råd som vil hjelpe deg -så vær litt mer spesifikk med hva du har av utstyr, så tror jeg nok at rådene vil være mer presisse og riktige

                  feks jeg må gjette om din "pioneer spiller" enten har eller ikke har noe somn helst mulighet for aktiv deling??? en liten detalje som har mye å si på hva jeg ville ha anbefalt... ellers hvor mye du hadde tenk å bruke er også kjekkt å vite da eller ville vært dumt å anbefale en bra forsterker som koster mye mer en du hadde tenkt å bruke på hele systemet...

                  hvor er original høyttalerne montert? hvilken bil er det snakk om?? feks : om du deler aktiv så er det som regel "nok" med 2 x20 watt fra spilleren for å drive diskntene men veldig få spillere har mjuligheter for å bruke den innebygde forsterkeren på den måtte....

                  Ellers ønsker deg velkommen til bilstereoforumet
                  --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                  -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                  Comment


                  • #10
                    :-)
                    Takk så mye for meget hyggelig respons!

                    Bilen er en Mitsubishi 1998 Carisma, kun plass til 10 cm høyttalere foran i/under dashbordet, hvor jeg har to Infinity Kappa 42.9i:
                    http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736

                    Bak har jeg to JL 6x9.

                    Spilleren er er en DEH-7300BT:
                    http://www.pioneer.eu/no/products/DEH-7300BT/print.html

                    Jeg er, som nevnt flere ganger, ganske blank på bilstereo. Har elektro grunnkurs for maaange år siden, så litt strømkunnskap har jeg.

                    Det jeg lurer på er om det har noe for seg og montere diskanter i tillegg, og da må det jo forsterker til.
                    Hvilke høyttalere bør i så fall forsterkes? Hvordan vil en forsterker innvirke på fronthøyttalerne, som jo er relativt små, men har overraskende bra lyd for størrelsen, og tåler relativt høyt volum?
                    Hvor bør en eventuell forsterker monteres?
                    Er aktiv sub noe å satse på? En av de som man monterer under setet..

                    Hva pris angår så avhenger det av resultatet(selvfølgelig), men dersom det hadde blitt betraktelig bedre kunne jeg vel lagt i opp til 4-5000,-. muligens mer..

                    Jeg har forløpig tenkt på tre muligheter:

                    1.) Montere en fire-kanals forsterker til de høyttalerne som står i bilen
                    - Her er det store spørsmålet hvilken innvirkning det vil ha på fronthøyttalerne.

                    2.) Montere en to-kanalers forsterker som tar seg av de to 6x9 bak, installere diskanter fremme, som den integrerte forsterkeren tar seg av i tillegg til de to Infinityhøyttalerne.
                    - En rimelio løsning...

                    3.) Montere sub. Lest mye negativt om de aktive subène, så det måtte vel blitt en med ekstern forsterker som jeg har i bagasjerommet. F.eks: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736

                    Aller helst skulle jeg hatt et par 6,5" foran i dørene, men da må det vel støpes, og det er et området jeg er fullstendig blank på.

                    Jeg er åpen for andre forslag, både til utstyr, oppsett, og ting jeg ikke har tenkt på:-)

                    Håper dette var litt oppklarende:-)












                    Originally posted by matador View Post
                    anbefaler deg å lese litt diverse prosjekter som er blitt bygd da aktive systemer er overleggen pasive systemer MEN det krever litt kunnskap her i forumen kan du sikker få alle verdens råd som vil hjelpe deg -så vær litt mer spesifikk med hva du har av utstyr, så tror jeg nok at rådene vil være mer presisse og riktige

                    feks jeg må gjette om din "pioneer spiller" enten har eller ikke har noe somn helst mulighet for aktiv deling??? en liten detalje som har mye å si på hva jeg ville ha anbefalt... ellers hvor mye du hadde tenk å bruke er også kjekkt å vite da eller ville vært dumt å anbefale en bra forsterker som koster mye mer en du hadde tenkt å bruke på hele systemet...

                    hvor er original høyttalerne montert? hvilken bil er det snakk om?? feks : om du deler aktiv så er det som regel "nok" med 2 x20 watt fra spilleren for å drive diskntene men veldig få spillere har mjuligheter for å bruke den innebygde forsterkeren på den måtte....

                    Ellers ønsker deg velkommen til bilstereoforumet

                    Comment


                    • #11
                      er ikke på liv og død nødvendig å støpe,

                      har en Carisma sedan, tok bare å skjærte hull te dørene + lagde panel på innsiden av dørpanelet som holder 6,5". funker greit for meg.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by puma View Post
                        er ikke på liv og død nødvendig å støpe,

                        har en Carisma sedan, tok bare å skjærte hull te dørene + lagde panel på innsiden av dørpanelet som holder 6,5". funker greit for meg.
                        Dette var interessant!!!

                        Kan du forklare hvordan du gikk frem. Hva slags verktøy du brukte, hvordan du skar for å få det til å passe akkurat, og ikke minst, hvilke forsiktighetsregler jeg må ta så ikke jeg må anskaffe meg nye dører:-)
                        Kunne du lagt ved noen bilder, evnt. maile meg noen. Send meg en pm så får du mailadressen min.

                        Jeg har elektriske vinduer, og vil neppe kutte over noen av disse kablene:-)

                        Comment


                        • #13
                          brukte nu bare stikksag,boremaskin og sponplate.
                          Målene tok bare fra høytaler ringen. Skikkelig "hobby/garasje" mekket, Men funker greit for mitt bruk.

                          Men min har ikke elektriske vinduer, så kan ikke svare på det. Ta løs dørpanelet og sjekk litt der.

                          Har desverre ik noe bilder av prossesen.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by puma View Post
                            brukte nu bare stikksag,boremaskin og sponplate.
                            Målene tok bare fra høytaler ringen. Skikkelig "hobby/garasje" mekket, Men funker greit for mitt bruk.

                            Men min har ikke elektriske vinduer, så kan ikke svare på det. Ta løs dørpanelet og sjekk litt der.

                            Har desverre ik noe bilder av prossesen.
                            Hei igjen. Jeg tror faktisk det skal kunne gå greit. Døren er lett å skjære i, og jeg antar det er god nok plass bak til innfellingen.
                            Nå vil jeg trenge en forsterker. Og hvis jeg går for 6,5" i dørene ønsker jeg tips om hvilken forsterker, ikke altfor dyr, som er bra til disse.
                            Av høyttalere vurderer jeg foreløpig disse:

                            1.) http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736
                            2.) http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736
                            - Disse har kun 49 mm innfelling!

                            Men er åpen for forslag:-)

                            Av forsterkere vet jeg ikke, men lurer på om denne her kunne vært noe:
                            http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736

                            En ting som slo meg er at disse Infinity høyttalerne er 2 eller 2,7 ohm, og sammen med bilens original høyttalerledning skal det visstnok(!) gi noe i nærheten av 4 ohms motstand.

                            Må jeg da montere disse med de kjipe, syltynne ledningene som er originalt i så mange biler?
                            Hva kan skje dersom jeg srar til med noen tykkere?

                            Ønsker forøvrig tips om både høyttalere og forsterkere. Gjerne en kombinasjon som noen har erfaring med hadde vært gledelig.

                            Ha en fortsatatt fin kveld!

                            Comment


                            • #15
                              http://www.bilradiospes.no/m/shop/?p...436&id=&vn=736
                              hjelper ikke med fulltoner nede i døra du, du har da ikke ørene med føttene?

                              Bare og kjøre på med 1.5mm2 til høytalerne, gjør ikke noe.
                              ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                              Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                              Comment

                              Working...
                              X