Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nytt SQ anlegg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nytt SQ anlegg

    Jeg fikk levert en ny Mitsubishi Outlander på fredag. Helgen har gått med til å kaste ut det originale anlegget og dempe bilen. Til demping har jeg benyttet Dynamat Extreme.

    Jeg har kjøpt meg en ny Pioneer 3300BT 2din spiller og en Mosconi AS 100.2 (2x100w) som jeg tenker å bruke på et komponentsett framme. I tillegg har jeg en Dynabel BF1502 (2x150w) som jeg tenker å bruke brokoblet til en sub.

    Subkassen skal integreres mellom venstre bakhjul og bagasjelokk. Totalt blir volumet utenom sub displacement 22 liter. Jeg tenker derfor en 10" i lukket kasse.

    Det jeg trenger er et nytt komponentsett framme og en sub. Jeg har et Seas Lotus Performance sett stående i en gammel bil som jeg kan plukke over. Jeg har vært helt greit fornøyd med disse høytalerne, men lurer på om det er mulig å finne et nytt komponentsett som spiller vesentlig bedre i prisklassen fra 2000-6000 kr.

    I tillegg trenger jeg anbefalinger til et sub element.

    Komponentsett jeg har vurdert:
    Audio-System HX 165 Phase MK2
    Audio-System HX 165SQ
    JL Audio C3
    JL Audio C5
    DLS UP6i
    Focal 165V30
    Focal 165KR
    Focal 165KR2
    Jeg vet ikke om disse settene vil være en oppgradering eller et sidesteg i forhold til Seas Lotus Performance.

    Subwoofer jeg har vurdert:
    JL Audio 10W6v2
    Audio-System HX-10Phase
    Dynabel DY9240
    Seas Lotus 10"

    Jeg er åpen for andre høytalere.

    Jeg spiller aldri høyt og spiller alle typer musikk. (Jeg er så pass glad i musikk at jeg ønsker å beholde hørselen til jeg blir gammel.)

    Jeg har egentlig ikke spesielt peiling på bilstereo, men har drevet med bygging av høytalere, forsterkere og DACer til innebruk i High-End klassen i 18 år så jeg kan litt om lyd generellt. Jeg har vurdert å kjøpe løse komponenter og bygge eget delefilter/kjøre aktiv deling men jeg tror ikke jeg gidder å ta den helt ut i familiebilen.

    Jeg har bygget såpass mange høytalere at jeg vet at pris ikke trenger å ha noe å si for lydkvaliteten. (Mine beste innehøytalere koster 1/4 av mine dyreste høytalere.)
    Last edited by harryharry; 10-04-2011, 23:41.

  • #2
    Scan speak er vel noe og vudere hvis du ser på pris klassen fra 2000-6000. Brukte selv noen scan speak diskanter under årets bilstereo sesong og gjorde det rimelig godt med de. Tore og Rune fikk begge første plass under em og nm med scan speak så noe bra er det derfra.

    Er det nødt til å være "ferdiglaget komponensett" eller kan du sette sammen litt selv og kjøre aktiv deling?
    Mye tenker du å bruke totalt for hele greia?
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #3
      Jeg har et pent brukt HX phase mk I tilsalgs, om det er av interesse så send meg en pm
      Steffen Hammersgård
      Alpine - Mosconi
      Min prosjekt tråd

      Comment


      • #4
        For å holde prisen nede tenkte jeg å styre unna aktivt. For å spare tid tenkte jeg å kjøpe et komponentsett.

        Alternativt kan jeg kjøpe elementene løst og bygge meg et psasivt delefilter. Jeg har kalibrert målemikrofon,LSPcad og annet måleutstyr så dette er mulig men mer tidkrevende enn å kjøpe et komponentsett.
        Last edited by harryharry; 11-04-2011, 17:25.

        Comment


        • #5
          Av de subene, så hadde jeg gått for seas`n

          Comment


          • #6
            Jeg skal simulere subelementene i BassBox Pro. Jeg tar meg selv kun plass til en liten kasse så det gjelder å finne et godt element til denne. Jeg tror kanskje Peerless XXLS 10" kan være en god kandidat. Jeg skal forsøke å poste et bilde av simuleringene.

            Comment


            • #7
              Du velger nok ikke feil i den XXLS 10" subben. Har selv testet denne mot et av våre elementer, og selv om de er ganske likverdige, så fyller XXLS det mindre og kassen kan derfor bli fysisk mindre.
              Mvh
              J. Holm
              www.b2audio.com
              http://facebook.com/b2audio

              Comment


              • #8
                Jeg har nå simulert en del elementer i Bassbox Pro i et 22 liters kabinett

                Resultater (beklager dårlig oppløsning):


                Rød Peerless XXLS 830842
                Grønn Peerless XXLS 830951
                Gul Seas Lotus SW250
                Rosa Jl Audio 10W6v2
                Blå JL Audio 10W3v3
                Grå Audio System HX10Phase

                De beste kandidatene i denne lille kassen er med nesten lik frekvenskurve :

                Gul Seas Lotus SW250
                Pris 3500 Følsomhet 91,5 dB Long term power 150W

                Grønn Peerless XXLS 830951
                Pris 1687 Følsomhet 90,3 dB Long term power ca 100W

                Blå JL Audio 10W3v3
                Pris 2400 Følsomhet 85 Short term power 500W



                Ser ut som Peerless er best value. Disse har blitt brukt i seriøse High End konstruksjoner til innebruk. Seas Lotus er marginalt bedre på papiret. JL Audio er altfor tungdrevne.
                Last edited by harryharry; 11-04-2011, 23:21.

                Comment


                • #9
                  Seas "LROY" er kansje verdt å ta en titt på? Men har en liten følelse av at XXLS er et bedre alternativ iallefall med tanke på følsomhet.
                  Steffen Hammersgård
                  Alpine - Mosconi
                  Min prosjekt tråd

                  Comment


                  • #10
                    Det ble Seas Lotus SW250 og Audio System HX165 Phase som blir koblet til en Masconi AS100.4.

                    Comment

                    Working...
                    X