Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsterkeren til bassen stopper når lyden skrus opp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsterkeren til bassen stopper når lyden skrus opp

    Hei!

    Har nettopp skaffet med 2 x Alpine Type R subwoofere og 2 x Harman Kardon CA1500M forsterkere.

    Jeg bruker foreløpig bare 1 av forsterkerne.

    Alt av kabler er kjøpt hos biltema, så strømkabelen og jordingskabelen er begge på 16mm^2. Forsterkeren leverer 900W RMS i 1 ohm, mens hver av subwooferne klarer 500W RMS/1 500W MAX.

    Jeg skal ganske snart kjøpe litt tykkere kabler og diverse utstyr som trengs for å bruke begge forsterkerne, men før det har jeg et ganske stort problem jeg ikke klarer å løse.. Når jeg skrur opp lyden på litt bassheavy sanger, så slutter forsterkeren å fungere etter et par sekunder. Hva kan være grunnen, de tynne biltema kablene, eller er det noe annet også?

    Takker for svar!!

  • #2
    Jeg har prøvd den andre forsterkeren ja, men kan ikke prøve begge samtidig, fordi jeg verken har kjøpt kablene og jeg mangler fordelingsblokk.

    Comment


    • #3
      Sikkert for dårlig jording... hvor har du jordet?

      Og hvis det er dual 2ohm pr sub, og du har paralellkoblet alle spolene, så kjører du i 0.5ohm og det går nok ikke
      Last edited by cossiemk1; 04-04-2011, 17:13.

      Comment


      • #4
        GENEXXA: Ja, det samme skjedde med den andre.

        Cossiemk1: Har jordet den i en bagasjerommet under "teppet" som dekker reservehjulet osv. i en skrue som var der fra før av. Har ikke pusset vekk lakken som er der enda, men er dette så viktig?

        RoboX: Jeg skjønner ikke helt, men det står at subbene er 4 ohm per stykk med dobbeltspoler. Jeg har koblet begge til + og -.

        Takk for de raske svarene!

        Comment


        • #5
          hver spole er 4 ohm?
          spiller: pioneer p88
          front: Hertz MLK 165
          sub: polk sr104 x2
          forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

          Comment


          • #6
            http://www.rockfordfosgate.com/rftec...2&woofer_imp=4
            koble i 1ohm.

            også bytt jord feste til f.eks setebelte festet under baksetet elsn.
            Ramme vangene kan også være bra.
            Jordingspunktet bør være tjukt for og gi god jord.
            ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
            Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

            Comment


            • #7
              Høres ut som dårlig jording ja, fjern den lakken

              Comment


              • #8
                Originally posted by Lilfix View Post
                GENEXXA: Ja, det samme skjedde med den andre.

                Cossiemk1: Har jordet den i en bagasjerommet under "teppet" som dekker reservehjulet osv. i en skrue som var der fra før av. Har ikke pusset vekk lakken som er der enda, men er dette så viktig?

                RoboX: Jeg skjønner ikke helt, men det står at subbene er 4 ohm per stykk med dobbeltspoler. Jeg har koblet begge til + og -.

                Takk for de raske svarene!
                Da har du svaret ditt der, du har for DÅRLIG jording!! og ja, det er viktig, det er nettop pgs av dette at 99% av alle spillere tar kvelden. Vil vel gå så langt å si at jordingen er det viktigste punktet. Koble fra og bytt jordingspunkt, setebeltefestet er som regel godt nok, og du må selvsagt slipe deg ned til bart metall.

                Comment


                • #9
                  TUSEN TAKK FOR SVARENE!!
                  Skal prøve senere idag/imorra og si hvordan det gikk

                  Comment


                  • #10
                    Nå har jeg brukt poleringsmaskin og fjerna ALL lakken rundt jordingspunktet. Lyden kan skrus opp LITT mer, men fortsatt stopper forsterkeren VELDIG tidlig.

                    Så jeg har en følelse av at jordingspunktet mitt kan være dårlig. Jeg har lagt den i bagasjerommet på en metallplate som er skrudd fast direkte til karosseriet, altså jordingspunktet er på metallplaten. Men denne metallplaten er skrudd HARDT fast til karosseriet, så tenkte det funker bra som jordingspunkt, tar jeg feil?

                    Comment


                    • #11
                      nyere biler er stortsett "limt" fast i karosseriet.
                      så få deg ett skikkelig jordingsfeste, bare tynt blikkstål du har tydeligvis tatt jord i.

                      slikt som setebeltefestet er festa, der skal det være massivt.
                      ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                      Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                      Comment


                      • #12
                        Poleringsmaskin til å slipe med??? Den var ny for meg, hehe.... Men ja, bruk et av setebeltefestene under baksetet

                        Comment


                        • #13
                          Har du målt strømmen når forsterkeren kutter? Kan det være at du går fri for strøm? Opplevde dette selv, når jeg spillte uten at motor gikk, eller at batteriladeren var koblet til.

                          Men som andre sier her, ta jord fra setebelte festet.

                          Lykke til

                          Comment


                          • #14
                            Skal prøve å feste den til setebeltet idag/imorra, takk for tipset!

                            hahaha, my bad Cossiemk1, har ikke brukt sånt utstyr før, slipemaskin heter det :P

                            Skal prøve det du sa Slednekk

                            Comment


                            • #15
                              Og skulle du ikke klare å finne noe godt jordingspunkt baki der da, så får du gå for den løsningen mange andre velger:
                              Trekk egen jordingskabel fra batteriet og bakover
                              2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                              Comment

                              Working...
                              X