Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lite stereo prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lite stereo prosjekt

    Hei

    Har en BMW e36 Sedan som jeg skal bygge opp stereoannlegg i.

    Det eneste jeg har som er brukandes er cd-spilleren.

    Subber:

    Har bestemt meg for 2 stk 12" JL AUDIO 12W3V3-4 OHM subber

    JL Audio 12W3V3-4 12" 4 Ohm W3 Subwoofer
    500 watts RMS (JL Watts)
    Impedance: Single 4 ohms
    Mineral-filled polypropylene upper cone
    Nitrile Butadiene Rubber surrounds
    DMA-optimized, long linear excursion capability
    Clean sound Quality with no distortion
    Big power even with small sealed or ported enclosures
    Dynamic Motor Analysis
    Sensitivity: 87 dB
    Free Air Resonance (Fs): 28.28 Hz
    Electrical "Q" (Qes): 0.553
    Mechanical "Q" (Qms): 6.936
    Total Speaker "Q" (Qts): 0.512
    Equivalent Compliance (Vas): 2.729 cu. ft (not recommended box size)
    Xmax Linear Excursion: 0.510 in. / 13.0 mm
    Driver Displacement: 0.071 cu. ft.


    Men er det sånn at jeg kan dra disse i 2,4 eller 8 ohm? Hva vil være fordeler og ulemper på å dra di i 2 kontra 4 ohm?

    Vet ikke helt hvordan kassen blir men hvilket materiale og tykkelse burde jeg gå for?

    Skal ta noen mål osv til hvor kasse jeg får trykket inn i bagasjerommet.

    Forsterker(e):

    Har sett litt rundt på ebay etter forsterkere og lurer på om det er mono eller 2 kanaler jeg bør velge til å dra disse?

    Her er noen 2 kanalere som jeg har sett på:

    http://cgi.ebay.com/LANZAR-OPTI500X2...item51968df31b

    http://cgi.ebay.com/2011-AUDIOBAHN-A...item35aeeecb7f

    Batteri/Kabler:

    Har tenkt å skifte ut jording og pluss til batteriet og pluss ifra dynamo til starteren med 50mm2 kabel. Batteriet sitter bak i bagasjerommet i bilen. Tenkte å ta 50mm2 ifra pluss på batteriet til fordelerblokk men hvor stor sikring er vanlig å bruke på 50mm2 kabel? Tenkte på automatsikring.

    Tenkte på å hive ut det gammle blybatteriet i ett eller 2 maxxima 900 batteri, men holder det med et eller bør jeg ha 2? Dynamoen er vel på 90A tror jeg. Blir vel også en 4 kanaler til diskanter fram og bak også på 1000-2000w.

    Har ikke planlagt diskanter ennå men hvis noen har tips til 5,25 som spiller med bra trøkk så hadde det vært fint.

    Kom gjerne med tips om noen har bygget stereo i en likens bil eller andre generelle tips.

    Last edited by Sinjder; 02-04-2011, 23:47.

  • #2
    Ledningen til starteren trenger du IKKE bytte, det har ikke noe for seg...
    2stk 4ohm elementer kan du kjøre i 2 eller 8ohm, og da velger du selvsagt 2ohm, og det er en MONOforsterker du skal bruke på disse, og den børe være på minst 500w rms i 4ohm.

    Bygg kasse i 22-30mm MDF.
    Det holder sikkert fint med et skikkelig batteri for din del, men du bør nok få byttet dynamoen din for å få nok strøm.

    Når du snakker om diskanter, så er du litt på bærtur, for 5,25" diskant tror jeg du skal lete lenge etter. Når du kommer opp i den størrelsen, så blir det mellomtone, hehe.... Og kun bass og diskant vil du ikke ha, da blir det forferdelig å høre på.
    Du snakker om høyttalere baki, men hvis du har tenkt til å ha dem i hatthylla, så vil jeg fraråde deg det når du skal ha sub baki. Men et bra komponensett foran er et musst.
    1000w-2000w 4kanals forsterker blir DYRT, og det trenger du heller ikke, ca 4x100w pleier å holde lenge for folk flest, og holder du deg på dette nivået, så trenger du ikke bytte dynamo med det første heller

    Comment


    • #3
      Litt greit å vite budsjett på frontsett/4 kanaler.
      Men dette http://www.judysbilstereo.no/frontse...tem-hx130-dust
      drevet av denne http://www.judysbilstereo.no/forster...osconi-as-1002
      er jo ett godt alternativ...
      Ole Petter Holelien
      Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
      Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
      Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

      Comment


      • #4
        Ja ble litt feil å kalle 5,25" diskant.

        Tenkte å bruke 5,25" som mellomtone og et par små diskanter i framdørene og eventuelt 6,5" som midbass i gulvet fremme ved føttene. Vet ikke om jeg skal ha noe bak ennå. Men er det best da eventuelt å montere et par 5,25" i dørene bak sammen med et par små diskanter og ikke ha noe i hatthylla?

        Budsjette på dette blir vel på 20000 - 25000,- for alt med kabling, større batteri osv.

        Men noen som har forslag til hvilke høytalere jeg burde gå for fremme? Er ikke ute den peneste lyden men noe med bra trøkk som spiller høyt uten at det høres helt jævlig ut. Hører endel på musikk med mye bass.

        Noen som har erfaring med Stinger batterier? Har sett på Stinger SPV69 AGM batteri 69ah.

        Comment


        • #5
          Stinger batteriene funker bra de. el så er odyssey også veldig gode batterier http://www.judysbilstereo.no/batterier/odyssey-pc1500dt
          Ta kontakt på PM for pakketilbud på alt du trenger
          Ole Petter Holelien
          Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
          Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
          Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

          Comment


          • #6
            Originally posted by Sinjder View Post
            Ja ble litt feil å kalle 5,25" diskant.

            Tenkte å bruke 5,25" som mellomtone og et par små diskanter i framdørene og eventuelt 6,5" som midbass i gulvet fremme ved føttene. Vet ikke om jeg skal ha noe bak ennå. Men er det best da eventuelt å montere et par 5,25" i dørene bak sammen med et par små diskanter og ikke ha noe i hatthylla?

            Budsjette på dette blir vel på 20000 - 25000,- for alt med kabling, større batteri osv.

            Men noen som har forslag til hvilke høytalere jeg burde gå for fremme? Er ikke ute den peneste lyden men noe med bra trøkk som spiller høyt uten at det høres helt jævlig ut. Hører endel på musikk med mye bass.

            Noen som har erfaring med Stinger batterier? Har sett på Stinger SPV69 AGM batteri 69ah.
            Et par coax i bakdørene burde holde lenge.
            Ut i fra det du sier her, så vil jeg mene tang band er midt i blinken for deg, 6" bass og 4" fulltone så kan du spille høyt nok i massevis
            Sammen med feks mosconi forsterker så har du noe som virkelig spiller bra, forutsatt at du gjør litt ut av monteringen selvsagt.

            Joakim kan sikkert gi det et tilbud med ALT du trenger, ink batteri og kabler

            Comment

            Working...
            X