Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål ang Ohm og effekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål ang Ohm og effekt

    Hei. Når man ser på forsterkere, så blir jo Effekten større vis man spiller på 1-2Ohm en 4 ohm. Læraren min i data og elektronikk sier at effekten blir matematisk mindre, men forvrengingene gjør så man hører og tror den blir større vis man spiller på det laveste Ohm forsterkeren er bygd for. Dette er jo også teoretisk snart, vis du tenker på effektformelen(?).

    Men hvorfor står det at effekten blir større, vis man har på det laveste av motstand?
    Adrian Edel

    Mercedes Benz w202 c220
    Audison|Hertz|Focal

  • #2
    Fordi du har mindre motstand ergo du vil kunne få mer strøm lettere gjennom spolen.
    Det læreren din sier er pisspreik, er forsterkeren laget for å spille i 1 ohm så laster du den i 1 ohm. Hvis du derimot snakker hifi så kan det hjelpe å laste den i 4 ohm for at kondensatorene i forsterkeren ikke skal lade seg helt ut for hver sinustone.

    Du kan nevne dbdragracing til læreren din og spør HVORFOR diverse folk der laster forsterkerne sine så lavt som 0.25ohm istedenfor si 16 ohm?
    Jonas fortalte meg at han kunne ha lasta forsterkerne sine enda lavere pga impedansøkning i spolen når elementet blir satt til å spille en gitt frekvens som igjen gjør at han kan laste forsterkerne sine enda lavere enn det de er laget for siden impedanseøkningen gjør at forsterkeren ikke prøver å gi ut mer enn den er laget for. Å gjøre dette under musikk spilling anbefaler jeg derimot ikke..

    Går du elektro vg1 eller data og elektronikk vg2? Uansett så burde du vite at lavere motstand gir høyere amper (KAN)
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #3
      Går vg2 elenergi. Og eg vet jo lavere motstand man har, jo høgare amper. Men han kan det han snakker om, men han har nok forstått det feil. Og han sa også at det er ganske vanlig i bilstereo, og spille på laveste Ohmen forsterkeren kan spille på. Men i Surround-anlegg inne, er det vanlig med 4Ohm+. Fordi det blir mindre støy. Men ivi halvparten det han sier, forstår eg ikkje.

      Han har vunnet forskjelige priser med eit anlegg han har utviklet, så han vet hva han snakker om, men det er anlegg til stua ... Men sikkert noe eg ikkje forstår når han forklarer det..

      Men takk
      Adrian Edel

      Mercedes Benz w202 c220
      Audison|Hertz|Focal

      Comment


      • #4
        Selv om han har vunnet mange priser på HiFi så betyr det ikke nødvendigvis at han kan mye om bilstereo. Og det andre problemet er at teknologien utvikler seg hele tiden, slik at det hele tiden kommer ut nye produkter som gjør ting som teknisk sett var umulig for noen tiår siden. Noe som gjør at eldre folk som ikke følger med en bestemt kategori av produkter vil ikke være oppdatert med hva dagens produkter klarer. Effektivitet på forsterkere er en av tinga og batterier med lav IR er en annen, osv.

        Når det er sagt så er det elementære elektriske lover som motbeviser det læreren prøver å forklare. U=RI --> P=UI. Spenningen er konstant. DVS lavere motstand gir deg mer strøm, mer strøm gir deg mer effekt. Ergo lavere mostand mer effekt. Og her ser vi og veldig lett hvorfor noen på DB Drag bruker 16V, høyere spennings = mer strøm = mer effekt.
        Mvh. Damir

        Comment


        • #5
          Når du tar støy med i ligningen og hifi så blir regnestykket helt annet. Hvis du snakker maks effekt så er lavere impedans bedre men skal du ha bedre lyd så kan høyere impedans være bedre.
          Tor Martin Ølberg
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #6
            Ja, men takk for svar Eg skjønner jo det han gjør er heilt annet stadie en bilstereo, for er 2 ganske forskjelige ting, vis man tenker på lyden man vil ha.

            mvh Adrian
            Adrian Edel

            Mercedes Benz w202 c220
            Audison|Hertz|Focal

            Comment

            Working...
            X