Announcement

Collapse
No announcement yet.

Deffekt batteri?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Deffekt batteri?

    Jeg misstenker at batteriet mitt ikke er helt på topp om dagen ( Apollo A-1750)
    Hadde det inne på reklamasjon, men de påsto det ikke var noe galt med det.

    Nå har jeg gjort litt tester, og det virker som at det holder godt på spenningen når det er toppladet, men så fort det har vært i bruk en liten stund faller spenningen drastisk. Da dette er vanskelig å måle sikkelig på bilstereo så gjorde jeg en annen test:

    Jeg toppladet det, så koblet jeg på 2 stk tusenmetere jeg hadde liggende (2x55w)

    Resultatet ble da som følger(tiden er tid lysene har stått på):

    0 min - 13,2V
    1 min - 12,45V
    2 min - 12,35V
    30 min - 12,2V
    85 min - 11,9V
    155 min - 8,6V
    210min - 8,4V

    Som dere ser så sank det drastisk etter ca 2,5 timer. Dette er ett 70 AH batteri, og ved 110w trekk så skal det teoretisk sett holde i ca 7-8 timer.

    Så spørsmålet mitt er vel da:
    Er dette en halvveis teori, eller kan jeg konkludere med at batteriet er deffekt?

  • #2
    Husk at ampere-timer blir målt ved lave strømtrekk. Tid/A er ikke proporsjonalt.

    Trekker du 1A vil batteriet kanskje holde 70 tiimer om du er heldig, men det vil ikke under noen omstendighet holde 7 timer med 10A.


    Edit: Link til fin "artikkel":

    http://www.batteryweb.com/pdf/invert...sizing_faq.pdf

    "Most batteries' Ah capacity is stated for the 20 hour rate of discharge".

    M.a.o. vil et 100Ah batteri vare i 20 timer ved 5A strømtrekk. Du har 70Ah, så med 3,5Ah bør det vare i 20 timer. Trekker du mer strøm, blir "levetiden" betraktelig kortere.
    Last edited by Miniboom; 28-03-2011, 23:30.

    Comment


    • #3
      er med på at det blir noe tap ved høye trekk, men 70% tap? Da ville jo batteriet vært kok-varmt hvis så mye energi forsvant i løse luften?

      edit: Kan forsåvidt gjøre testen på nytt med kun en lampe tilkoblet (eventuelt også en mindre lampe) dersom du tror det utgjør noen vesentlig forskjell, men jeg tviler egentlig litt på det.
      Last edited by trustno1; 28-03-2011, 23:27.

      Comment


      • #4
        Leste gjennom tabellen din igjen... Om batteriet ditt har en polspenning på 8,4V tror jeg ved nærmere ettertanke at det må være ødelagt.

        Tror batteriet regnes for å være rimelig tomt når det har godt over 10V over polene.

        For øvrig ser det jo ut til at det tømmer seg ganske fort... Tviler på at det er helt i orden. Spesielt når det har vært nede i 8,4V...! :O

        Comment


        • #5
          ja, det jeg tror også. Spiller jeg 10-15 minutter med stereon på moderat volum så er det dårlig spenning med en gang. Varte mye lengre før, selv om jeg nå har en carputer, men den skal ikke trekke så enorme mengder. Får prøve å reklamere på det igjen. har igjen 5-6 dager av garantien :P

          Comment


          • #6
            Jeg spilte hvertfall en times tid på moderat til høyt volum på det gamle blybatteriet mitt før det gikk tomt forleden....

            Comment

            Working...
            X