Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med lading av odyssey batterier.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemer med lading av odyssey batterier.

    Siden jeg ikke har brukt hverken batteriene eller bilen det siste året. Har jeg regelmessig vedlikeholdsladet alle mine 4 batterier. Alle disse ligger i bilen i en garasje som holder akkurat samme tempratur som utendørs. Fortiden ligger tempraturen på ca 3-4 pluss grader.

    Jeg bruker en Ctek 7000 batterilader til jobben. Kjører denne i normal modus og lar den lade helt til jeg får opp grønt lys. Lader alle batteriene hver for seg. Ingen av de er koblet til noe, eller mot hverandre. Problemet mitt er at jeg rett og slett ikke klarer å lade de helt opp. Målte de rett etter lading og fikk et resultat på 13,2 volt. Målte om igjen et døgn etterpå og fikk da en hvilespenning på rundt 12,59 volt til 12,70 volt. I følge brukermanualen skal et toppladet batteri ha en hvilespenning på 12,84 volt eller mer. Det vil si at mine batterier er nå ca 70-80% oppladet.

    Hva er det som gjør at jeg ikke klarer å få ladet batteriene helt opp? Er det arbeidstempratur ute, laderen min, eller noe annet som er årsaken mon tro? Batteriene er rundt 2-3 år gamle og har blitt regelmessig ladet når de ikke har vært i bruk. Dette dreier seg om 3 stk pc2150 og et pc1200. Hadde vært kjekt om noen kloke "batterihoder" kunne forklart litt om dette og kanskje kommet med noen tips

  • #2
    kanskje ikke ctek laderen har nok krefter til å lade de helt opp? har du prøvd med en "skikkelig" lader?
    Lars Ole Spitalen
    bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
    anlegg: DD, mtx, kenwood
    skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

    Comment


    • #3
      Den ligger nok i grenseland på de 3 største batteriene kanskje. Har vurdert å kjøpe meg en Ctek xs25000. Den egner seg nok litt bedre til jobben vil jeg tro. Skal prøve å lade alle batteriene på nytt i helgen! Denne gangen skal laderen få stå noen timer ekstra på hvert batteri. Så får man se om det hjelper på en eller annen måte.

      Comment


      • #4
        Har du kjøpt batteriene brukt?
        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

        Comment


        • #5
          Vinje: først skal kjøpe deg lader kjøp en Powermaster

          Comment


          • #6
            Alle batteriene er kjøpt helt nye av en forhandler her i Norge. Hvem forhandler Powermaster i Norge for tiden? Vet Installbay hadde disse før, men det ser ut til at de har gått over til Ctek istedet.
            Last edited by Vinje; 03-03-2011, 16:19.

            Comment


            • #7
              Vi selger Ctek og Smart Charge. Langt mindre feil, og billigere. 25A Ctek koster 2699,-. 25A Smart Charge koster 1599,-, 40A 2790,- og 60A til 3990,-
              Mvh
              Pål Andréas Bryng
              Bilstereosenteret.no
              Vi forhandler bl.a.:
              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


              Følg oss på Facebook
              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

              Comment


              • #8
                Du har ikke noe informasjon, eller bilder av de smart charge laderene?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Vinje View Post
                  Alle batteriene er kjøpt helt nye av en forhandler her i Norge. Hvem forhandler Powermaster i Norge for tiden? Vet Installbay hadde disse før, men det ser ut til at de har gått over til Ctek istedet.
                  Da ville jeg tatt kontakt med forhandlere du kjøpte disse av.
                  Ctek 7000 tar opp til 150Ah-batterier, så hvis du lader ett og ett så skal den være stor nok.
                  Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                  [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                  Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                  Comment


                  • #10
                    Da har jeg gjort et forsøk på å lade alle batteriene en gang til. Denne gangen fikk laderen stå på litt lengre. Slik at det ikke skulle være noe tvil om at alle batteriene ble ladet helt opp.

                    Resultatet ble egentlig ikke så veldig mye bedre. Legger ved noen bilder som dere kan se på. Dette er målt ca 2 døgn etter at batteriene ble ladet helt opp. Man kan se at 2 av batteriene er så godt som 99% oppladet, og er nok derfor i tipp topp stand. De 2 andre kan man vel ikke si det helt samme om.

                    Er dette noe man kan gjøre noe med, eller er dette starten på noe som bare blir værre etterhvert?
                    Alle batteriene er kjøpt rundt 03.09.08.

                    Fikk høre at et batteri betegnes som en "slitedel" på samme måte som en clutch og bremser osv..
                    Derfor er det hverken garanti eller reklamsjonsrett på slike ting som dette..
                    Noen som vet om det virkelig er slik, eller er dette bare bullshit?

                    Odyssey pc1200

                    Odyssey pc2150

                    Odyssey pc2150

                    Odyssey pc2150

                    Comment

                    Working...
                    X