Announcement

Collapse
No announcement yet.

ekstra batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ekstra batteri

    hei, tenkte jeg skulle sette inn et ekstra batteri i bilen, da tenker jeg bak i bagasjerommet.
    kan jeg sette batteriet rett på strømledninga fra det andre batteriet?

    takk på forhånd
    Joachim

  • #2
    kan bare koble + på batteriene sammen og - til jord. men det må en sikkring på hver ende av kabelen imellom batteriene.
    bytt også kabel mellom dynamo og batteri og jordingskablene fra motor.

    Comment


    • #3
      okei, hvor stor sikkring tror du jeg trenger?
      tenkte på å gjøre det også, men må ta litt etter litt
      Joachim

      Comment


      • #4
        på en 50mm2 kabel bør du ikke ha mer enn 300amp sikring.
        men etter emma reglemang så er det max 200amp på en 50mm2 kabel mener jeg å huske.
        hva annlegg osv er det snakk om?

        Comment


        • #5
          hoved sikkringa er på 300 amp. jeg har 50mm2 kabel med splitter som kommer ut til to 25mm2 kabel
          anlegget består av 1 mtx thunder 800, RF forsterker på 600 rms, boss 2000 w 4 kanaler til høyttalere.
          kommer 2 subber til sony xplod 1500 w, husker ikke rms`en på disse. dette skal drives med en 2000 w monoblokk.
          skal ta bort mtx suben
          Joachim

          Comment


          • #6
            300amp i hver ende er bra.. holder lenge med 50mm2 bak ja..
            men du bør absolutt oppgradere kablene i motorrommet. er MASSE å hente der. ihvertfall når du skal ha 2 batteri.
            pluss i sammen sikkringene på boss'en og gang med 12 så får du ca hvor mange watt den leverer ved 12v tilført spenning og det skal jeg love deg er langt fra 2000w.

            Comment


            • #7
              Du må huske å sikre de 25mm2 kablene dine å med en sikring som ifølge emma reglene skal være på maks 125amp
              Mvh Thor Helge N. Rønning
              Alfa Romeo 156 1.8 TS
              Citroen Xantia Racerbil
              Alpine Ground Zero Focal

              Comment


              • #8
                noen som kan anbefale ett bra batteri ?
                Joachim

                Comment


                • #9
                  kinetic e råe greier som ikke er så store.. hadde ett hc800 bak (tror det het det) og ett optima red top framme og hadde aldri problemer selv med opp mot 350amp trekk til tider..

                  Comment


                  • #10
                    Hvis du søker litt på forumet så vil du finne en haug med tråder om batteri, kabling og anbefalinger. Å da finner du fort ut hva som anbefales. Kinetic finnes det vel delte meninger om. Bare se tråden til neptyr om lading av agm batterier. Optima er ett greit batteri, men kan ikke måle seg mot stinger, dette er personlige erfaringer. Kan anbefale deg å ta en god søkerunde på forumet så finner du bedre svar og gode anbefalinger

                    Comment


                    • #11
                      okei, får bare leite litt rundt

                      er det gelebatteri som er best til bilstereo?
                      Joachim

                      Comment


                      • #12
                        jupp det stemmer.

                        Comment

                        Working...
                        X