Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kraftig Diskant /mellomtone anbefalinger?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Skal kjøres aktivt
    hmm, da dropper jeg de planene, men vil det bli vanskelig å få en diskant til å virke bra sammen med 2 mellomtoner?
    Ekje noke vits med bass hviss resten av lyden er dass!

    Comment


    • #17
      Det lar seg gjøre. Hadde nok blitt enklere med en mellomtone, men om du har mulighet kan du jo dele den ene lavere enn den andre. Så de spiller sammen i bassområdet, men kun den ene spiller opp mot diskant.
      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

      Comment


      • #18
        Er det slik deling som er vanlig i hi-fi verdnen? ( for eksempel gulvstående høytalere med 2 bassmellomtoner)
        Ekje noke vits med bass hviss resten av lyden er dass!

        Comment


        • #19
          Både og, en gulvstående med to bassmellomtoner kan ofte være delt slik jeg foreslår. Den blir referert til som en 2,5 veis konstruksjon da. Om begge spiller hele veien opp så er det en 2 veis.

          Men det blir gjerne større avstand fra øret ditt til hvert enkelt element i bilen, kontra i en stue med to høyttalere rett over hverandre.

          Spør du meg er det aller letteste (og beste) å bare gå for en større bassmellomtone. 8" f.eks.

          Ta i betraktning at jeg er en pirkefant på dette da. Det vil nok låte mer enn flott nok for de fleste om du kjører 2stk 6,5" med lik deling hele veien opp. Ikke sikkert det vil gi veldig store utslag i negativ retning.
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #20
            Det er tydeligvis flere her som virkelig har sansen for GZ NEO 8" elementene. På grunn av størrelsen regner jeg at det nesten er et must å montere disse i døren. Hvordan blir det da i forhold til diskantene som spiller rett inn i leggen? Vil ikke dette være et problem?
            Ford Mondeo '04
            B2 Audio Mono - B2 Audio AC12 - Hertz MLK2 - Cadence Z4000 - Pioneer 7200SD

            Comment


            • #21
              Vil tro det er ganske få som bruker den GZ fulltonen hvis de har fokus på musikk.
              Og som Legatia såvidt hinta til, trenger man å spille høyere enn en vanlig diskant gjør?
              Kult å bli døv før man er 30.

              Har hørt den en gang på gatebil, spilte høyt gjorde den, men ikke pokker om jeg frivillig hadde satt meg inn i den bilen mens den spilte, er nok litt for glad i det som er igjen av hørselen min.

              Skal du derimot lage en bil hvor poenget er å spille.. toner som skal høres, ikke musikk som skal lyttes til, men toner som skal høres mens man f.eks spiller basket? Da er den sikkert flott og fin.
              Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
              [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

              Comment

              Working...
              X