Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken forsterker?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken forsterker?

    Hei! vil bare si om denne tråden er på feil sted så må moderatorer gjerne flytte den ( er ny på forumet her).

    Jeg er ganske newb når det kommer til bilstereo.

    Jeg har tenkt til og kjøpe meg 2 x 12" Alpine SWR1242D <-(noen som har erfaring med disse? kom gjerne med andre forslag også).
    Som jeg har forstått bør jeg lete etter en forsterker som kan spille i 2 ohm, siden basserne skal parallell kobles, slik at jeg får utnyttet subbene helt? (eller tar jeg feil da?).

    Musikken som kommer til og bli spillt er som regel rock. f.eks: Volbeat. Trance/techno.

    Hadde vell håpet på og ikke bruke noe særlig mer enn 6000kr tilsammen, på sub + forsterker.

    Kjøper frontsett og forsterker til det senere.

    Anlegget skal sitte i en audi a4 b5 stv.

    Takker for alle svar jeg får

  • #2
    Hei.

    Alpine SWR-1242D er dobbeltspolet 4+4 ohm.
    Har du to slike elementer og parallelkobler spolene vil du få en last på 1 ohm på forsterkeren.

    Vi har veldig god pris på LIB-1200.1D som passer bra til 2 slike elementer.

    Du kan jo sjekke den ut og se om den kan være interessant.

    http://lydibilen.no/forsterkere/lib-1200-1d
    Mvh
    Torje Hop
    Hop Audio - www.lydibilen.no
    LIB, XS Power

    Comment


    • #3
      Nå tillater ikke budsjettet mye hvis du svir av 3800kr på bare subwoferene. Mitt forslag for å komme rundt 6000kr er vel å kanskje gå for 1x15" og en grei monoblokk/2kanaler.
      Denne subben http://www.judysbilstereo.no/subwoof...m-x-ion-15plus
      brokoblet på denne forsterkeren http://www.judysbilstereo.no/forster...ler/hertz-ep2x
      Ole Petter Holelien
      Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
      Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
      Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

      Comment


      • #4
        Originally posted by GENEXXA
        Om budsjettet ditt er 6k for sub og forsterker, ville jeg har valgt 1 sub, og ikke to.
        For du har da et budsjett på 2k til forsterker om du skal ha 2x12".

        Da hadde jeg gått for en 15". Type R 15" koster ca 2500,- Og da har du 3500,- til forsterker.
        Men har du sett på B2 Audio ES15? Ligger i ca samme prisleiet som 15" til Alpine.
        Anbefaler og se etter brukt forsterker her, for det første får du mer valuta for pengene enn nytt. Og her er de fleste entusiaster, så som regel er produktene vell beholdt/ tatt vare på.

        Originally posted by Judys Bilstereo View Post
        Nå tillater ikke budsjettet mye hvis du svir av 3800kr på bare subwoferene. Mitt forslag for å komme rundt 6000kr er vel å kanskje gå for 1x15" og en grei monoblokk/2kanaler.
        Denne subben http://www.judysbilstereo.no/subwoof...m-x-ion-15plus
        brokoblet på denne forsterkeren http://www.judysbilstereo.no/forster...ler/hertz-ep2x


        Originally posted by Hop Audio View Post
        Hei.

        Alpine SWR-1242D er dobbeltspolet 4+4 ohm.
        Har du to slike elementer og parallelkobler spolene vil du få en last på 1 ohm på forsterkeren.

        Vi har veldig god pris på LIB-1200.1D som passer bra til 2 slike elementer.

        Du kan jo sjekke den ut og se om den kan være interessant.

        http://lydibilen.no/forsterkere/lib-1200-1d


        Jeg burde kanskje spurt om dette først men, er det slik at en 12" spiller raskere og mer "presist"? enn f.eks en 15 "? Grunnen til at jeg lurer er mtp at i f.eks rock har man veldig ofte raske "trommer". Vil ikke en 15" ha enn mer "brutal" bass og kanskje ikke klare og følge helt med?

        Men såklart er brukt markedet absolutt aktuelt, dersom jeg hadde visst hva jeg skal kikke etter

        Takk for hjelpen
        Last edited by jhabak; 31-01-2011, 13:38.

        Comment


        • #5
          Mitt bud ville nok være en kombinasjon av vår ES15

          http://b2-audio.com/es.html

          Og så å velge forsterkeren fra Hop Audio.

          Du vil da kunne laste forsterkeren ned i 1 ohm og ha helt fint med effekt til å drive et element som vil gi deg dypbass i mengder.

          Best av alt er at du ligger innen budsjettet ditt, faktisk rundt 5000 nok for både subb og forsterker.
          Er det slik at du vil ha 2 x 15, så kan du kontakte meg så skal vi se hva vi får til uten å ødelegge lommeboka helt.
          Mvh
          J. Holm
          www.b2audio.com
          http://facebook.com/b2audio

          Comment


          • #6
            Originally posted by B2 Audio View Post
            Mitt bud ville nok være en kombinasjon av vår ES15

            http://b2-audio.com/es.html

            Og så å velge forsterkeren fra Hop Audio.

            Du vil da kunne laste forsterkeren ned i 1 ohm og ha helt fint med effekt til å drive et element som vil gi deg dypbass i mengder.

            Best av alt er at du ligger innen budsjettet ditt, faktisk rundt 5000 nok for både subb og forsterker.
            Er det slik at du vil ha 2 x 15, så kan du kontakte meg så skal vi se hva vi får til uten å ødelegge lommeboka helt.
            Hallo Siden jeg er ganske nybegynner klarer jeg ikke og la hver og se at es15"(1000w) har en mye større WattRMS enn det alpine r15"(750w). Mulig jeg ser meg blind på watt her , men ville vell tro bassern fra b2 er ett bedre valg da eller?

            Comment


            • #7
              Ikke noe i veien med bassen fra B2 Meen er om du skal koble i 1 el 4 ohm da... Selv ville jeg nok foretrukket 4 ohm...
              Ole Petter Holelien
              Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
              Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
              Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

              Comment


              • #8
                Originally posted by Judys Bilstereo View Post
                Ikke noe i veien med bassen fra B2 Meen er om du skal koble i 1 el 4 ohm da... Selv ville jeg nok foretrukket 4 ohm...
                Ok Takk for svar, jeg tror jeg er nødt til og lese litt mere om dette med 4,2,1 ohm. jeg har ikke helt skjønnt dette enda kom gjerne med en forklaring om det ikke er mye jobb hehe.

                Så hvorfor ville du foretrukket 4 ohm?

                Comment


                • #9
                  altså nå du kobler en forsterker i 1 ohm presser du den allerede og den KAN gå fort tom for krefter som ved kraftige bassutslag så har den ikke noen reserver å ta av og bassen vil bare høres upresis og rar ut.. I 4 ohm så bruker den ikke alle kreftene å har litt ekstra om det skulle trengs og holde takten. Dårlig forklaring men...
                  Så i SQ sammenheng (nå vet jeg ikke hvor du hører hjemme hen) prøver man å holde seg til 4 ohm.
                  Så forsterkeren har mest mulig krefter når de trengs.
                  For all del går fint å koble lavere. Hvis du søke litt rundt på forumet på "headroom" så finner du sikkert noen bedre forklaringer enn min..
                  Last edited by Judys Bilstereo; 31-01-2011, 14:13.
                  Ole Petter Holelien
                  Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
                  Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
                  Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

                  Comment


                  • #10
                    Jeg kan Trygt anbefale Jay(B2 Audio).
                    Han gir den servicen du trenger og hjelper deg gjerne med spørsmål du måtte ha senere angående Bilstereo.
                    Jeg har selv hatt en del B2 Audio og kan ikke si annet enn at jeg er super fornøyd med både produktene og servicen
                    Musikk uten bass er som jenter uten Pupper.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Judys Bilstereo View Post
                      altså nå du kobler en forsterker i 1 ohm presser du den allerede og den KAN gå fort tom for krefter som ved kraftige bassutslag så har den ikke noen reserver å ta av og bassen vil bare høres upresis og rar ut.. I 4 ohm så bruker den ikke alle kreftene å har litt ekstra om det skulle trengs og holde takten. Dårlig forklaring men...
                      Så i SQ sammenheng (nå vet jeg ikke hvor du hører hjemme hen) prøver man å holde seg til 4 ohm.
                      Så forsterkeren har mest mulig krefter når de trengs.
                      For all del går fint å koble lavere. Hvis du søke litt rundt på forumet på "headroom" så finner du sikkert noen bedre forklaringer enn min..
                      Takk takk, tror jeg forstår hva du mener.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Paulsberg View Post
                        Jeg kan Trygt anbefale Jay(B2 Audio).
                        Han gir den servicen du trenger og hjelper deg gjerne med spørsmål du måtte ha senere angående Bilstereo.
                        Jeg har selv hatt en del B2 Audio og kan ikke si annet enn at jeg er super fornøyd med både produktene og servicen
                        Takk for at du deler din erfaring med meg , det setter jeg pris på
                        Virker som dette b2 er meget aktuellt

                        Comment


                        • #13
                          Du kommer ikke til å angre
                          Lykke til med både valg av Element og Forsterker
                          Musikk uten bass er som jenter uten Pupper.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by B2 Audio View Post
                            Mitt bud ville nok være en kombinasjon av vår ES15

                            http://b2-audio.com/es.html

                            Og så å velge forsterkeren fra Hop Audio.

                            Du vil da kunne laste forsterkeren ned i 1 ohm og ha helt fint med effekt til å drive et element som vil gi deg dypbass i mengder.

                            Best av alt er at du ligger innen budsjettet ditt, faktisk rundt 5000 nok for både subb og forsterker.
                            Er det slik at du vil ha 2 x 15, så kan du kontakte meg så skal vi se hva vi får til uten å ødelegge lommeboka helt.
                            Hey, mulig jeg er blind men, jeg kan ikke finne noen prisoversikt på ES serien

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by jhabak View Post
                              Hey, mulig jeg er blind men, jeg kan ikke finne noen prisoversikt på ES serien
                              Send han en PM, så får du en pris om det ikke er lagt ut på siden hans enda=)
                              Musikk uten bass er som jenter uten Pupper.

                              Comment

                              Working...
                              X