Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny plan: 2-veis m/6,5" i dash - Forslag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny plan: 2-veis m/6,5" i dash - Forslag?

    HAY,

    Min gamle halvslitte 2000 S40 skriker etter en oppgradering i lyd. Dagens dørmonterte peerless 5.25" holder ikke mål. Deler disse på 63Hz, men etter hva jeg kan høre begynner avrulling lenge før, som forårsaker at jeg må dele lenger opp på sub, noe jeg overhodet ikke liker. Så har jeg etter å ha sett progresjonen på Ølbergens prosjekt fått litt blod på tann mtp montering av mid i dash. Var en stund inne på en 4" fulltoneløsning, men slo dette ifra meg av diverse irrelevante grunner. Mine tanker er da som følger:

    Alternativ 1:
    - 2-veis, 6,5" i dash, strekke og støpe om hele dashet og støpe hull til 6,5" (IB, ikke plass til kasser) + v-line diskanter (allerede i drift) vinklet mot tak.


    Alternativ 2:
    - Vente til sommer og feriepenger
    - Bytte ut P88RSen med en P99RS
    - Kjøre 3-veis med tb 1139 i dører, og en 4" eller 5,25" mid i dash (Like mye ombygging, samt dyrere og lenger tidsmessig)

    Jeg tror pr. nå at jeg kommer til å helle mot det litt enklere alternativ 1.

    Spørsmål:
    - Om jeg går for alternativ 1, hvilke elementer funker bra til slik løsning? Jeg har hørt både enkelte seas-elementer og et par scanspeak nevnt, andre forslag/meninger?
    - Amp til dette, er det fortsatt mosconi som er "the shit"?

    Tanker rundt dette?

    phf.takk.

  • #2
    Alternativ 1 er det rimelig maaange elementer som funker til en slik løsning. Sjekk ut Runek, Tufte, Joakim, EA osv osv sine løsninger. Rune og Tufte bruker per dags dato Scan Speak Revaltor (rune: 5 1/4") (tufte: 6.5"). Joakim bruker det samme som skal inn i golfen og EA bruker Focal Utopia, riktignok er det meste dyrt så skal du legge litt penger i å få alt opp i dash ville jeg gått for scan speak sine elementer da dem er 1. billige 2. låter skikkelig bra.
    Alterativ 2: Kan funke men som de fleste kommer til å poengtere så er 3 veis mye vanskeligere å stille inn enn det 2 veis er.

    Spørsmål 2: Ut i fra det folk sier, ja mosconi er the shit. per dags dato er det en EM mester som brukte mosconi. Så joa Mosconi er the shit. Finnes mye annet som også er The shit men som koster langt mer.
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #3
      Jeg har Hertz ML1600, til en meget hyggelig pris. Jeg har også Audison Thesis på lager.
      Mvh
      Pål Andréas Bryng
      Bilstereosenteret.no
      Vi forhandler bl.a.:
      Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
      Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


      Følg oss på Facebook
      Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

      Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

      Comment


      • #4
        Tror begge de der er *litt* over min prisklasse - i alle fall til å begynne med.

        Jeg tror jeg kommer til å gå for nevnte 5,25" scan-speak, da jeg etter videre målinger ser at det vil blir EKSTREMT vanskelig å få både dybde- og breddeplass til en 6,5". Har noen gjort dette i et S40/V40-dash før?

        Comment


        • #5
          100% sikkert at noen har gjort det i en s40 dash, spørsmålet er vel heller om de laget en hel ny dash for å få plass til jævelskapet Har du seriøst ikke plass til en 6.5" i dashen hvis du setter diskanten opp i a stolpen?
          Tor Martin Ølberg
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #6
            Kan skrive under på at 5.25" Scanspeak funker meget bra i dash. Har en Mosconi 100.4 som jeg brukte på mid og diskant, det funka meget bra : D

            Hertz vet jeg om en som har prøvd i dash og han bytta vel til Scanspeak Iluminator. Om du har plass så vil jeg anbefale Iluminator elementene men de er veldig lange og store så det er få som har plass...
            SQ Saab 9-3
            Team dynaBel

            Comment


            • #7
              Originally posted by Runek View Post
              Kan skrive under på at 5.25" Scanspeak funker meget bra i dash. Har en Mosconi 100.4 som jeg brukte på mid og diskant, det funka meget bra : D

              Hertz vet jeg om en som har prøvd i dash og han bytta vel til Scanspeak Iluminator. Om du har plass så vil jeg anbefale Iluminator elementene men de er veldig lange og store så det er få som har plass...
              Høres fornuftig ut egentlig. Deler du denne direkte med sub eller har du midbass imellom? Evt hvilke frekvenser/slopes?

              Comment


              • #8
                Originally posted by bjornh View Post
                Høres fornuftig ut egentlig. Deler du denne direkte med sub eller har du midbass imellom? Evt hvilke frekvenser/slopes?
                Hadde ikke midbass da jeg vant med de men 5" erne lager ikke helt det trøkket eller den smekken det gjør 6,5" en bedre..

                Frekvenser er hemmelig, hihi
                SQ Saab 9-3
                Team dynaBel

                Comment

                Working...
                X