Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohm forklaring!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ohm forklaring!

    Hei lurte på om noen kunne gi meg en forklaring i OHM, alt fra bassere til forsterker? det er alltid noe diskutering rundt dette men jeg selv vet ikke hva det EGENTLIG i teorien betyr? Håper dere skjønte forklaringen min ellers blame it on me!

    Også ett lite spørsål til, vist du har en basser på 2x2ohm kan man da koble denne og få den i 2 ohm?
    Eller hvordan er det kovlings styret? har sett på rockford sin forklaring og alt, men lurer på fra dere som kan litt her inne

    - Erling

  • #2
    stinger accumatch er vertfall bortkasta penger!!!

    Comment


    • #3
      Opprinnelig postet av Erling1993
      Også ett lite spørsål til, vist du har en basser på 2x2ohm kan man da koble denne og få den i 2 ohm?
      Eller hvordan er det kovlings styret? har sett på rockford sin forklaring og alt, men lurer på fra dere som kan litt her inne

      - Erling

      Nei du kan ikke få den til å gå i 2 ohm med mindre du bruker bare en av spolene. Hadde jeg vært deg ville jeg ha kobla den i 4 ohm avhengig av hva den skal brukes til. Ut i fra hva jeg tenker om rockford så tror jeg det ville være til din fordel å koble den i 1 ohm. Da paralellkobler du begge spolene sammen. + på + og - på -

      Impedansen sier noe om resistansen i spolen din. Impedansen skaper et magnetfelt imotsetning til en resistans som bare begrenser mengden med strøm som kan gå igjennom. Jo høyere impedans jo mindre effekt kan du pumpe igjennom elementet.

      Du kan se det litt på som et rør som det går vann igjennom. Har du et stort rør (lav ohm) vil du kunne sende mer vann igjennom. Har du et veldig tynt rør (høy ohm) så vil det gå mindre vann igjennom. Litt jalla forklaring men i bunn og grunn er lavere impedans vanligvis bedre hvis du skal spille høy.

      Derimot skal du spille fint er impedans på 4 ohm en finfin sak da kondensatorene på forsterkeren ikke blir helt utladet pga den høye utgangsstrømmen.
      Tor Martin Ølberg
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #4
        Takker for info, Så vist forsterkern min er bare stabil ned mot 2ohm kan jeg da ikke kjøre bassern i 1ohm?
        Ellers skjønte jeg resten

        Comment


        • #5
          Du kan, men du burde ikke. Hvis forsterkeren er bare stabil i ¨2 ohm så laster du den heller i 4 ohm : )
          Last edited by Tor Ølberg; 05-01-2011, 13:27.
          Tor Martin Ølberg
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #6
            Ja, det har jeg hørt så skal ha mye strøm. Men er det noe forskjell av og spille 4 kontra 2 og 1 ohm egntlig?
            Blir det noe store lyd forskjeller? Ikke att jeg skal være med i noen konkuranse eller noe men..

            Comment


            • #7
              Er merkbar forskjell ja. Men ville ikke sett så nøye på det. Selv har jeg spilt 135 dB på 4 ohm som burde være mer en nok for hvermansen. Selv om det er morro med mye mer, på lavere frekvenser vel og merke.
              Tor Martin Ølberg
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #8
                Syntes dette er litt intresant, forsterkeren jeg skal ha er stabil i 1ohm (etter litt titting). Har noen her inne noe peiling på noen bra batterier?

                Comment


                • #9
                  Oddessy PC1500 burde være nok men kommer helt an på hvor mye du vil bruke. Ellers har Dynabel mange fine Stinger batteri på lager.
                  Tor Martin Ølberg
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #10
                    Takker skal lese litt

                    Comment

                    Working...
                    X