Announcement

Collapse
No announcement yet.

inne sub i bil med omformer!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • inne sub i bil med omformer!

    Ble oppringt av en kompiss her om dagen og spurte etter om jeg hadde omformer, jeg sa selvfølgelig "HVA F*** skal du med det?" nei han og en til hadde en idee om og sette in en CV 15'' aktiv subb i en bil. Og trengte da en omformer til og dra denne fra ett batteri. Jeg sa da att det batteriet vil ikke klare og dra omformer for så og få strøm inn til subben så den blir foret med nok strøm. Men det hele er att jeg har sitti og diskutert litt og nå vil jeg ha ett klokt svar fra kloke folk her inne, går dette ann? er vanlig standard batteri med 90 amp dynamo, bassern er på:
    Kategori : Aktiv subwoofer
    Bassenhet : 15”
    Forsterkereffekt : 250 watt RMS
    Innganger : Linje L/R + LFE mono RCA), høyttaler
    Frekvensgang -3dB) : 40-300 Hz
    Frekvensgang -6dB) : 34-430 Hz -10 dB)

    Med standar av alt av kabler batteri og alt, vil dette kunne spille i lang tid? Jeg tror neppe men jeg bare trooor jeg vet jo ikke.

    - Erling
    Last edited by Erling1993; 27-12-2010, 23:43.

  • #2
    1. En skikkelig omformer koster like mye som en dugelig, brukt 12V forsterker.
    2. Dessuten sitter det sannsynligvis en trafo i subben også som kjører spenninga ned til ~50-60V eller noe slikt. 12V > 230V gir tap, 230V > 50-60V gir tap. Altså et ganske drøyt strømtrekk som kun fyres av som varme.
    3. Kasse og tuning er tilpasset innebruk, en bilkupé gir totalt forskjellige akustiske forhold.

    Håper ikke han trenger flere grunner. Tre bør være nok.

    Comment


    • #3
      Originally posted by epifant View Post
      1. En skikkelig omformer koster like mye som en dugelig, brukt 12V forsterker.
      2. Dessuten sitter det sannsynligvis en trafo i subben også som kjører spenninga ned til ~50-60V eller noe slikt. 12V > 230V gir tap, 230V > 50-60V gir tap. Altså et ganske drøyt strømtrekk som kun fyres av som varme.
      3. Kasse og tuning er tilpasset innebruk, en bilkupé gir totalt forskjellige akustiske forhold.

      Håper ikke han trenger flere grunner. Tre bør være nok.
      Ja håper han får pressa det inni huet på noe vis.. det jeg trodde jeg også var noe kødd med strøm, men de hadde jo tenkt og bruke en liten omformer. Ikke noe stort, det ble kanskje punkt 4 da gitt..

      Comment


      • #4
        Njaaa, jeg har testa det. Du vil slite litt noen plasser og det kommer ikke til å låte bra. Jeg hadde ikke støy derimot men bass ble det. Kjappeste løsningen jeg noen gang har hatt for å få litt ekstra lyd.

        Derimot så skal det nevnes du kommer sikkert til å smelle av en del sikringer med tid og stunder. Jeg smalt vel 5-6 sikring i sikringsboksen og 5-6 sikringer inni 12v kontakten (sigarett) når jeg kjørte klipsch pc anlegget på 230v i bilen. Funket det gjor det men jeg vil ikke anbefale det.
        Last edited by Tor Ølberg; 28-12-2010, 00:57.
        Tor Martin Ølberg
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #5
          DET VÆRSTE er att dem kjører med det i bilen nå.. men går vell ikke lenge fordi de skrudde opp på NAD(en) helt til den begynte og klippe og litt ned igjen.

          Comment

          Working...
          X