Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fasefeil, Faseplugg, Tidskomp, EQ justering diskusjonstråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fasefeil, Faseplugg, Tidskomp, EQ justering diskusjonstråd

    Da har jeg kranglet til meg selv og opprette en liten tråd for å få hørre hva folk har å si om
    temaene Fasefeil, faseplugg, tidskomp, EQ.

    Hva legger DERE i fasefeil, faseplugg, tidskomp og EQ

    Gi meg en grundig forklaring (din egen forklaring) på hva fasefeil er, hvordan kan du høre at en høytaler spiller ut av fase?

    Hva gjør en faseplugg? Rent lydmessig sett med lydbølger, er det til fordel eller ulempe? Hvorfor?

    Tidskomp, hva gjør tidskompen, greit nok at du vrir fasen slik at elementet spiller med riktig avstand i forhold til lydbølger høytaleren skal genere, men HVORFOR er det slik?

    EQ: Hva skjer når du justerer med venstre og høyere kanal? Hvorfor kan du sentrere et lydbilde ved hjelp av denne metoden?

    og til dere som tror jeg har svaret. Nei jeg har ikke det. Jeg spør hva deres definisjon om saken.
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

  • #2
    Originally posted by Jørgen
    EQ sentrerer ikke lydbilde.
    Jeg mener den kan brukes til å sentrere lydbildet. Om du har rett nivå på høyttalerne i frohold til lytter betyr det ikke at nivået ved. f.eks 1000hz er riktig på begge sider. Dette kan du rette med eq som justeres individuelt på hver side.
    Jonas Tautra
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #3
      Selv har jeg brukt eq (v/h) til å sentrere lydbilde etter tidskompen. Da tok jeg det nivåvis, begynte på 16hz og opp til 20khz
      Hørte på sinustoner vel og merke og etter min erfaring så KAN du sentrere lydbilde

      angående mitt eget svar til tidskomp; Poenget med spørsmålet var for å finne ut hva som faktisk skjer med lydbølgene. Altså hver eneste frekvens varierer i bølge lengde. Hvordan kan da tidskompen bli riktig mtp hver eneste frekvens? Tar spilleren seg av dette direkte eller?
      Tor Martin Ølberg
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #4
        Litt hjelp til selvhjelp:

        http://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8lgelengde
        http://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8lgefase
        http://no.wikipedia.org/wiki/Interferens
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          Originally posted by Tor Ølberg View Post
          Selv har jeg brukt eq (v/h) til å sentrere lydbilde etter tidskompen. Da tok jeg det nivåvis, begynte på 16hz og opp til 20khz
          Hørte på sinustoner vel og merke og etter min erfaring så KAN du sentrere lydbilde

          angående mitt eget svar til tidskomp; Poenget med spørsmålet var for å finne ut hva som faktisk skjer med lydbølgene. Altså hver eneste frekvens varierer i bølge lengde. Hvordan kan da tidskompen bli riktig mtp hver eneste frekvens? Tar spilleren seg av dette direkte eller?
          Når man "tidskompenserer" så endrer man "startpunktet" for alle bølgelengder (frekvenser), slik at hele frekvensspekteret treffer ørene i korrekt tid, slik som det ville gjort om man satt midt mellom høyttalerne og hadde lik fysisk avstand til alle elementer...
          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

          Comment


          • #6
            Bare for å nevne det, jeg er ikke ute etter å drite ut folk men for å finne ut hva er erfaringen til alle mennesker. Hva mener dere er rett. Jeg er mine meninger som kanskje er feil, men en er da her for å lære

            Tony, joda svaret ditt er greit det. Men hva gjør DU for at ting skal stemme og hva mener du er riktig mtp teori/praksis i bil?
            Last edited by Tor Ølberg; 11-12-2010, 14:03.
            Tor Martin Ølberg
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Liten ting å tenke på:
              hva jeg gjør i en bil, trenger ikke nødvendigvis funke i en annen bil.

              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #8
                Gjør ikke noe, kom med det du gjør for å ordne fasefeil, riktig posisjonert lydbilde.
                Tor Martin Ølberg
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #9
                  Er jo en salig blanding av tidskorrigering, delefiltere, nivåregulering og EQ det
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Joakim View Post
                    Når man "tidskompenserer" så endrer man "startpunktet" for alle bølgelengder (frekvenser), slik at hele frekvensspekteret treffer ørene i korrekt tid, slik som det ville gjort om man satt midt mellom høyttalerne og hadde lik fysisk avstand til alle elementer...
                    Nja du justerer nok heller lydbildet slik at du egentlig sitter litt til venstre for senter
                    www.lydtrykk.no
                    Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tor Ølberg View Post
                      Gjør ikke noe, kom med det du gjør for å ordne fasefeil, riktig posisjonert lydbilde.
                      Jeg lener meg inn mot midten av bilen


                      Men fra spøk til atomer..

                      Dette er jo helt forskjellig fra person til person, er kun f.eks i EMMA at man har en fellesnevner for hva som er centerstage. Altså midt på dashen..

                      Ikke alle liker lyden slik f.eks?

                      Så hvordan folk justerer utenom konkurransebruk er nok veldig individuelt. Og som Tony sa, noe som fungerer i en bil fungerer ikke nødvendigvis på samme måte i en annen bil, så er ingen fasit her.

                      Det som er fellesnevneren er at man justerer tidskomp, nivåer osv for å komme dit man vil, mot ett mål som ikke nødvendigvis er likt for alle.
                      www.lydtrykk.no
                      Facebook

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by dB drag Norge View Post
                        Nja du justerer nok heller lydbildet slik at du egentlig sitter litt til venstre for senter
                        Ja det stemmer. Grunnen er at senter av lydbildet, nettopp skal være i senter av lydbildet. Altså midt mellom der yttre venstre og yttre høyre høres. Det er en misforståelse at det MÅ være i senter av dashen. Det kommer helt an på hvor de yttre grensene er. Grunnet bilens fysiske begrensninger, vil det ikke være mulig å få lydbildet langt utenfor bilen på sidene, så derfor blir senter ikke midt foran deg.

                        Det er for meg, viktigere å føle at jeg har like mye informasjon fra både høyre og venstre, så da blir posisjonene i lydbildet ett kompromiss mellom ønske og fysikk.
                        Last edited by Joakim; 11-12-2010, 14:39.
                        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                        Comment


                        • #13
                          Slik jeg gjør det er å først bruke pink noise sammen med tidskomp for å få lydbilde til å bli ca plassert midt i, altså center stage. Så går jeg over frekvensaspekteret med eqen og stilt det inn slik at alle frekvensene er plassert midt i.
                          Tor Martin Ølberg
                          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                          Comment


                          • #14
                            Bør du ikke gjøre det motsatt, altså først justere nivå mellom høyttalerne (for viderekomne, hver frekvens) til øret, og deretter fase når nivået er på plass?

                            Jeg gjorde det i "din" rekkefølge for noen år siden, og da låt det fryktelig tamt. Jeg trodde egentlig at spilleren automatisk rettet lydnivået fra hver høyttaler i forhold til avstanden man skrev inn, ikke bare tidsforsinket. Tenkte aldri på å gjøre det motsatt før Tony og Joakim sa det lønte seg. Eller var det Erik Andre? Anyway... Har ikke testet etterpå, men virker logisk. For tidskompen gjør vel ikke noe med nivået, kun fasen.

                            Hvordan jeg oppfatter et stereosignal føler jeg avhenger mer av lydnivå enn tidskorrigering. Hjemme har jeg prøvd å kun justere balansekontrollen litt når jeg sitter på den ene siden i sofaen, og det gjør mye for lydbildet. Ingen tidskorrigering nødvendig, selv om det sikkert hadde gjort det enda bedre, så klart...

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Miniboom View Post
                              Bør du ikke gjøre det motsatt, altså først justere nivå mellom høyttalerne (for viderekomne, hver frekvens) til øret, og deretter fase når nivået er på plass?

                              Jeg gjorde det i "din" rekkefølge for noen år siden, og da låt det fryktelig tamt. Jeg trodde egentlig at spilleren automatisk rettet lydnivået fra hver høyttaler i forhold til avstanden man skrev inn, ikke bare tidsforsinket. Tenkte aldri på å gjøre det motsatt før Tony og Joakim sa det lønte seg. Eller var det Erik Andre? Anyway... Har ikke testet etterpå, men virker logisk. For tidskompen gjør vel ikke noe med nivået, kun fasen.

                              Hvordan jeg oppfatter et stereosignal føler jeg avhenger mer av lydnivå enn tidskorrigering. Hjemme har jeg prøvd å kun justere balansekontrollen litt når jeg sitter på den ene siden i sofaen, og det gjør mye for lydbildet. Ingen tidskorrigering nødvendig, selv om det sikkert hadde gjort det enda bedre, så klart...
                              Som sagt tidligere, så er det stor forskjell på et nivå "i fase" og et nivå ute av fase. Det vil forandres mye avhengig av hvordan man justerer tidskomp. Spesielt i diskant/mellomtoneområdet.

                              Det holder ikke å ta en ting først og så en annen etterpå, det henger sammen, så litt av alt må korrigeres, inntill man er i mål - om man noen gang kommer helt i mål.

                              En annen viktig ting å tenke på, er at hjemme så vil man stort sett ha lik avstand til hvert enkelt element og alle høyttalere er korrigert for nivå internt via delefilteret/korrigeringskretser, så derfor blir det ikke så ille kun med balanse. I en bil har man ikke bare forskjellig avstand til høyre/venstre side, men forskjellig avstand mellom alle elementene, så derfor må det korrigeres for det også for å komme i nærheten av mål.
                              Derav grunnen til at å "dra center" ikke funker spesielt bra og låter platt...
                              [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                              [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                              [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                              Comment

                              Working...
                              X