Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subsonic og Phase?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Subsonic og Phase?

    hei : )
    jeg lurer enkelt og greit på hva Subsonic og Phase gjør?
    hører ingen forskjell når jeg skrur på de på forsterkeren.

  • #2
    så da ska subsonic stilles til den minste frekvensen subbene klarer å spille eller den frekvensen som kassen er tuna til?
    hva er vitsen med ög forskyve på fasene?

    Comment


    • #3
      Blir litt feil å si at dubsonic bestemmer at subben ikke skal spille noe som helst under 30hz f.eks. Den funker som andre delefiltre og deler gjerne med an fast bratthet, gjerne 24dB/okt. Det vil si at ved 30hz innstilling dempes 15hz (en oktav lavere) med 24dB i forhold til 30hz.

      Faseforskyvning brukes som oftest til å integrere lyden av sub mot midbassene og ved litt mer avansert bruk for å i motvirke faseforskyvninger ved bruk av delefiltre.

      Hva man stiller subsonic til avhenger av blant annet tuning i bassreflekskasser. Men sett den gjerne et stykke under tuning, ellers vil du påvirke elementet i det området der den fortsatt har en funksjon.
      Last edited by Hifonic; 02-12-2010, 22:47.
      Jonas Tautra
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #4
        fint for meg da at jeg ikke vet hva kassa er tuna til. noen måter å finne ut dette på?
        åja da skjønner jeg litt mer av phase, men hvordan ska jeg få stillt inn det bra da?
        en ting til, prøvd å stille litt på monoblocka mi sjøl, og etter det så vil liksom ikke subben spille slikk d gjor før, de "smeller" på en måte nå. de trykker liksom ikke som de gjor før. hva kan være grunnen til det?

        Comment


        • #5
          altså har jeg forstått det rett nå, vis jeg har en kasse på ca 200liter som er tuna til 30 hz, ska jeg da sett subsonic til litt under 30 hz, eks 27 ? : )

          Comment


          • #6
            Jeg har satt subsonic til ca. det samme som tuning (som er ca 30 hz i mitt tilfelle). På min forsterker er dette et "hjul", og da er det jo ikke så lett å se akkurat hvilken verdi det står på, så det blir jo uansett sånn ca bare. 27 og 30 tror jeg går for det samme i denne sammenhengen. Men du kan jo prøve deg frem. Så lenge opphenget ikke bunner så er det vel ikke noe iveien for å sette den lavere heller(?).
            R-Design

            Comment


            • #7
              da har jeg sikkert satt d litt for lavt, for nå høres det ut at subbene bunner.

              Comment

              Working...
              X