Announcement

Collapse
No announcement yet.

bygging i en volvo 240 sedan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bygging i en volvo 240 sedan

    Hei
    Noen som har tips åssen jeg skal bygge en bass kasse under hattehylla i en Volvo 240 sedan

    Har:
    2x Pioneer TS-W308D4
    1x Kicker 4x850

    trenger tips fort Takk for hjelpa

    Mvh Vegard

  • #2
    90cm bred, 31.5 cm maks i høyden.
    Elementer og port imot skiluka.


    Vips så har du basskassa som spiller pint og får trykket fram i 240 sedan
    ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
    Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

    Comment


    • #3
      Hei

      takker, men siden jeg har 2 elementer, burde jeg da dele kassa i 2 me en vegg i midten liksom? den kassa jeg har nå er lukket hmm

      og på de måla du har skrevet ovenfor, går den da akkurat under hatte hylla? noen tips hva jeg skal gjøre med 6x9 høytalera som sitter i hattehylla eller? siden den stikker en go del ned i bagasjen noe mere jeg burde gjøre for og få godt å bra trøkk ut av de høgtalerne jeg har? vill ha maximal me lyd liksom

      hvilken type plate burde jeg bruke under byggina av kassa? helst ikke noe som svir i lommeboka xD

      Mvh vegard
      Last edited by xvegard91; 25-11-2010, 20:20.

      Comment


      • #4
        ikke vits og dele de med skillevegg.

        Den skal gå akkurat under ja, 12" du har?
        6X9" kan du gjøre dette med.

        -alternativ A: bygge de opp så de ikke stikker noe nedi bagasjen, og har lukket kammer. (dette er fordi subbens lydtrykk/lufttrykk blir og gi de en god del juling når subben slår.)

        -alternativ B. Hive de til helvette og ikke bruke hattehylla til noe tull.
        Heller konsentrere deg om lyden som skal komme forfra eventuellt bruke bakdørene
        ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
        Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

        Comment


        • #5
          as

          okay, ja det er 2x12" jeg har. trur jeg kansje går for og bygge de 6x9 høgtalerene opp, fordi vill ha de der :P xD
          men er det noen spess plate du ville ha brukt eller? noe som ikke er møkka dyrt liksom:P burde jeg ha noe slik isolasjons greier inne der:P?
          Første gang jeg bygger en kasse:P xD

          Takker for hjelpen fram te nå :=
          vegard

          Comment


          • #6
            spon fungerer fint og du praktisk talt får den gratis
            Det som er er at du har 31.5cm til rådighet derfor bør du tenke litt på bunn og toppplata.
            bunn og topp plata bør være 10mm med litt forsterkninger inni.

            Eventuelt bruke 18mm men da med utskjæring der topp og bunn møter front og bak plata.

            isolasjon nei, få rett volum på kassa og få tunet portene rett.
            ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
            Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

            Comment


            • #7
              Så viktig som kassen for bra resultat er så ville jeg ikke engang vurdert sponplater, MDF er tingen...

              Comment


              • #8
                Originally posted by Akilles View Post
                90cm bred, 31.5 cm maks i høyden.
                Elementer og port imot skiluka.


                Vips så har du basskassa som spiller pint og får trykket fram i 240 sedan
                Hadde for 14 år siden en med 2 12" mot seteryggen, og 6" port opp hattehylla. Husker det funka bra det.
                Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Johan View Post
                  Så viktig som kassen for bra resultat er så ville jeg ikke engang vurdert sponplater, MDF er tingen...
                  Og du hører forskjell på om kassa er laget i spon el mdf? SÅ lenge kassa er stiv og "død"spiller det mindre rolle hva den er laget av. Og han skrev vel noe om billig. MDF er ikke akkurt billlig kontra spon. 22mm gulvspon funker og koster 119 kr plata på coop obs bygg.
                  Ole Petter Holelien
                  Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
                  Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
                  Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

                  Comment


                  • #10
                    hmm...Åssen trur dere at finne plate hadde funka da?..Men hvis jeg skal lage port igjennom ski luka, skal da refleksrøret stikke inn i kassa eller skal det bare være hull igjennom ski luka?
                    den kassa jeg har nå er lukket da..hmm ..
                    Takker for svar

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Judys Bilstereo View Post
                      Og du hører forskjell på om kassa er laget i spon el mdf? SÅ lenge kassa er stiv og "død"spiller det mindre rolle hva den er laget av. Og han skrev vel noe om billig. MDF er ikke akkurt billlig kontra spon. 22mm gulvspon funker og koster 119 kr plata på coop obs bygg.
                      Stiv og død er vel akkurat problemet å få det til med sponplater, spesielt når det ble snakk om 18mm tykkelse her.

                      Har hatt mine erfaringer med spon for mange år siden for å si det sånn..

                      Comment


                      • #12
                        Ikke brukt 18mm bare 22mm. Men ikke hatt noen problemer med at ikke det har blitt stivt nok.
                        Ole Petter Holelien
                        Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
                        Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
                        Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Audio-art View Post
                          Hadde for 14 år siden en med 2 12" mot seteryggen, og 6" port opp hattehylla. Husker det funka bra det.
                          det fungerer også, men når du kan få port og element på samme siden så fungerer det bedre og mindre stress
                          eller like godt som porten oppi hattehylla.



                          Spon vs Mdf er vel liten forskjell om man ikke har sensitive ører og faktisk hører forskjell.
                          Jeg selv har bygget mange kasser både i spon og mdf og jeg har ikke hørt forskjellen i det.
                          ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                          Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by xvegard91 View Post
                            hmm...Åssen trur dere at finne plate hadde funka da?..Men hvis jeg skal lage port igjennom ski luka, skal da refleksrøret stikke inn i kassa eller skal det bare være hull igjennom ski luka?
                            den kassa jeg har nå er lukket da..hmm ..
                            Takker for svar
                            22-25mm spon gulvplater, stikk innom byggeplasser og spør om og få avkapp og diverse.
                            Men husk og vær nøye med målene, da du har litt lav høyde der bak

                            Refleksrør bør brukes vist ikke får du ikke noe frekvensgang pga manglende tuning på røret
                            ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                            Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                            Comment


                            • #15
                              Jeg kan komme med et godt tips.. Ikke spar på demping i bagasjerommet på den bilen.. Husk spesielt bakveggen skiltet står på..
                              ~Mentalt etterpåklok nybegynner

                              Comment

                              Working...
                              X