Announcement

Collapse
No announcement yet.

EMMA-folk og justeringshuer: Hvordan har dere setet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EMMA-folk og justeringshuer: Hvordan har dere setet?

    Som tittelen sier, hvor langt tilbake drar dere setet når dere justerer?
    Eventuelle lydguruer: Hvordan påvirker dette distance to stage & bredde?
    Vil tro de fleste drar setet helt tilbake, men for min del så sitter jeg ganske
    mye lengre frem når jeg kjører til vanlig - så kan jo være greit å justere derfra?

    Fordelen er jo at du får 'den perfekte lyden' () i kjøreposisjonen,
    men man sitter jo nærmere høyttalerne som kanskje kan gå utover
    poengene man får på de nevnte faktorene i EMMA SQ-konk.?

    Men det er jo flere fordeler med å ha dratt setet helt tilbake også da;
    de som skal få demo av deg har god plass + at det er lett og vite
    hvor man justerer fra, gang etter gang. Men jeg vet ikke
    hvor mye det har å si? Jeg har hørt noen forskjeller i min bil...

    Konklusjon...? Flere innspill på dette?
    Synes dette var litt interessant.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    Det spørs vel helt hva bilen brukes til?

    Hvis det er en bruksbil så er det vel logisk å stille det inn med setet der hvor en pleier å ha det når man kjører. I mine øyer er det ulogisk å stille bilen inn for andres nytelse, er jo tross alt du som har betalt for det og som skal nyte lyden. Ikke Emma dommerne. Men det kommer jo selvsagt an på hva som er poenget med bilen.
    Mvh. Damir

    Comment


    • #3
      Tenkte på sånn som min bil, det er liksom en EMMA SQ-bil - men jeg bruker den jo hver dag...
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        Bilen skal kunne kjøres av bileier fra den posisjonen setet står i under bedømming.

        Jo lenger unna du kommer jo mindre blir forskjellen på avstanden til venstre og høyre høyttaler. Det kan være fordelaktig når det kommer til nivå forskjeller på venstre og høyre side.
        sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
        IceAudio - Bilringen AS - inakustik

        Comment


        • #5
          Originally posted by Erik André View Post
          Bilen skal kunne kjøres av bileier fra den posisjonen setet står i under bedømming.

          Jo lenger unna du kommer jo mindre blir forskjellen på avstanden til venstre og høyre høyttaler. Det kan være fordelaktig når det kommer til nivå forskjeller på venstre og høyre side.
          Litt OT, kan ikke lytteposisjon være en annen enn førerposisjon?
          Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
          [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
          Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

          Comment


          • #6
            Originally posted by ugn View Post
            Litt OT, kan ikke lytteposisjon være en annen enn førerposisjon?
            Kun i multimedia tror jeg.
            Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
            Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
            Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
            -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

            Comment


            • #7
              Tja, multimedia kan vel også funke når jeg kjøper meg bobil!
              Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
              [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

              Comment


              • #8
                Har ikke P88RS / RS2 mulighet for å lagre flere oppsett?

                Da kan man lagre en hvor setet er i førerposisjon og et annet oppsett hvor setet er lengst bak.
                Mvh. Damir

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Dammed View Post
                  Har ikke P88RS / RS2 mulighet for å lagre flere oppsett?

                  Da kan man lagre en hvor setet er i førerposisjon og et annet oppsett hvor setet er lengst bak.
                  Nei, den har kun mulighet til å ha flere presets på EQ, ikke på tidskomp/delefilter.
                  Samme gjelder på 99RS.

                  En annen ting er at om dommeren gjør jobben sin, så skal det sjekkes om deltaker kan kjøre bilen i den form den står ved bedømming. Det har kanskje vært slurvet litt med, men at det har noe å si - lydmessig - hvor setet står, er det lite tvil om.

                  Jeg har fått spørsmål noen ganger om seteplasseringen i bilen min (har seter fra 750iL som går15cm lenger bakover enn de orginale), men kjører faktisk bilen alltid i den posisjonen, så da er det greit. Hadde jeg vært 165 høy og hatt setet i den posisjonen ved bedømming, hadde det ikke blitt godtatt.
                  På EM 2009 ble det tvil om jeg faktisk hadde kjørt bilen sånn, og måtte vise at jeg rakk frem til pedaler og ratt i denne posisjonen. (hadde da bare kjørt 1000km i samme posisjon..)

                  Tips:
                  Man bør helst justere sakene i den posisjonen man normalt sett kjører, sånn at man har muligheten til å lytte seg frem til endringer mens man bruker bilen! Det er mye av grunnen til at jeg fikk såpass mye ut av bilen min, at jeg faktisk BRUKTE den mye og hørte på musikk i mange timer i den - og derfor fikk en helt spesiell erfaring med anlegget. Selv om man ikke justerr mens man kjører, så får man gjerne med seg ting og saker mens man lytter.
                  [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                  [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                  [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                  Comment


                  • #10
                    nå frem til ratt og pedaler er en ting,men man skal vel kunne betjene headunit fra sitteposisjon UTEN fjernkontrol også,jeg måtte iallefall bevise det på EM ett år.
                    "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                    Comment


                    • #11
                      Ehm. Man får lov til å strekke seg litt, håper jeg? :P Ellers er det en del biler som sliter selv med originalplasserte spillere.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg er lang i bena, men ikke i overkroppen, jeg kommer til å slite om jeg ikke kan strekke på meg
                        [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                        Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                        Comment


                        • #13
                          Nok en sammenheng hvor det er upraktisk å ha ballene oppunder haka, ja! :P

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Jonny.B View Post
                            nå frem til ratt og pedaler er en ting,men man skal vel kunne betjene headunit fra sitteposisjon UTEN fjernkontrol også,jeg måtte iallefall bevise det på EM ett år.
                            Det er jo ikke fair?
                            Jeg kjører med laidbakk seterygg. Rekker fin fint fram til både pedaler og ratt, men cd spilleren uten og strekke på meg? NO chance !
                            VW Corrado - Prosjekt bil
                            Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                            It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                            I´m BANKRUPT - A G60 owner

                            Comment


                            • #15
                              alle må vel strekke seg til spilleren. jeg syns jeg har en ganske normal nesten rett kjørestilling og er så kort i beina at jeg i de fleste biler har setet så og si helt framme. å jeg må strekke meg for å nå fram.
                              www.bilradiosenteret.no

                              Comment

                              Working...
                              X