Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dyr vs. billigere heaunit (cd-spiller)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dyr vs. billigere heaunit (cd-spiller)

    Hvis vi nå antar at jeg har 2 forskjellige spillere, en litt påkostet sak og en billigsak. Men at begge har RCA-utganger som jeg trenger til forsterkere og at jeg ikke styrer så velig med tidskompensering, aktiv deling, eq etc.. Hva er det da jeg evt. mister ved å gå for en billig spiller når det gjelder lydkvalitet?

    Nå skrev jeg at jeg ikke styrer med tidskompensering og sånn, for det er riktig; det har jeg ikke gjort. Men er det noe jeg bør gjøre hvis jeg ønsker å hente ut litt mer lydkvalitet uten å legge for mye mer jobb og penger i anlegget?

    Eller for å skrive et på en annen måte. Hvis (for eksempel) tidskompensering fører til: a) merkbar bedre lyd, og b) er lett å lære seg å stille inn, og c) finnes på spillere som ikke koster skjorta - da er jeg selvfølgelig interessert i dette, men stemmer a,b og c?

    Og hvis det er skrevet mye om dette i andre tråder, kan jeg få en link? Jeg rota meg litt bort i søkemotoren her av en eller annen grunn.
    R-Design

  • #2
    Hva er dyr, og hva er billig?
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #3
      kenwood kdc6047u har alt og er billig, du kan bruke forhåndsinstillinger eller måle opp å legge inn nye å diverse, letteste er å se på google:P men jeg syns det var bedre lyd i den enn i billig pioneer spilleren jeg solgte...

      mvh.
      Lars Ole Spitalen
      bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
      anlegg: DD, mtx, kenwood
      skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

      Comment


      • #4
        Originally posted by neptyr View Post
        Hva er dyr, og hva er billig?
        Tenkte ingen spesiell pris i utgangspunktet, men den dyre må være såpass at den har de "fancy" tingene som "jeg trenger", f.eks. P88RS som jeg har sett folk skryter av.

        Hva hvis de 2 spillerne koster det samme, men den "billige" (mtp. lyd), er en multimediaspiller med skjerm etc som gjør at den også frister...

        Originally posted by saab9000 View Post
        kenwood kdc6047u har alt og er billig, du kan bruke forhåndsinstillinger eller måle opp å legge inn nye å diverse, letteste er å se på google:P men jeg syns det var bedre lyd i den enn i billig pioneer spilleren jeg solgte...
        mvh.
        Takk for bra tips! Den så jo slett ikke ill ut, og den så jo ikke så dyr ut heller..?
        R-Design

        Comment


        • #5
          billigst er den hos pixmania, 1700 med frakt, men installbay selger den for 2000 et eller annet med 30 el 40gig harddisk
          har ikke begynt å sette meg inn i alt enda, men virker grei å forstå å bruke
          Lars Ole Spitalen
          bruks/stereobil: audi a6 2,5tdi avant
          anlegg: DD, mtx, kenwood
          skrur de meste for de fleste:P ta kontakt

          Comment


          • #6
            P88RS kan du få tak i for 2000kr brukt. TakeTheTime selger en hvis den er ikke solgt, se i kjøp/salg delen av forumet.

            Jeg testet med en P88RS og en gammel sony dobbel din. Det var merkbar forskjell i lydkvalitet, både uten og med forsterker.

            Jeg ville gått for den brukte P88RS TTT selger hvis den er fortsatt salgs.
            Mvh. Damir

            Comment


            • #7
              Originally posted by Dammed View Post
              P88RS kan du få tak i for 2000kr brukt. TakeTheTime selger en hvis den er ikke solgt, se i kjøp/salg delen av forumet.

              Jeg testet med en P88RS og en gammel sony dobbel din. Det var merkbar forskjell i lydkvalitet, både uten og med forsterker.

              Jeg ville gått for den brukte P88RS TTT selger hvis den er fortsatt salgs.

              Står i tråden at den er solgt..

              Comment


              • #8
                Du bør kunne finne P88RS (evt II-modellen) til 2k om du kikker litt. Om du finner den til 2500,- er den verdt det også. Det er sykt billig i forhold til hva man får.

                Forskjellen i lydkvalitet fra den til billigspillere til tusenlappen er ikke til å sammenlikne. Har prøvd en del billigspillere som har sittet i biler jeg har kjøpt, og de har åkt ut én etter én. Aldri noe å spare på, og justeringsmuligheter lik null. Ikke verdt printkortet de er laget av.

                Comment


                • #9
                  Meget interessant spørsmålsstilling!
                  Hvor mye bedre er DAC'en(e) i en P88RS evt. 9887, i forhold til rimeligere modeller til et par tusen kr? Vil man merke noe særlig lydmessig forbedring (uten å bruke aktiv deling osv.) forutsatt at man har brukbare høytt. og amp?
                  Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

                  Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har aldri brukt aktiv deling på mine spillere (88PRS, 88PRSII, 9885R), og har alltid merket et markant løft i lyden ved å bytte rett over fra billigdritt til de spillerne (i alle fall med én gang jeg har justert litt på crossover/EQ). Siden jeg er så dårlig til å forklare sånt, så må jeg nesten bruke terminologi tilsvarende "mindre grøt i lyden" som den mest fremtredende forskjellen mellom de to "typene". Beklager den!

                    Jeg tror at selv om DAC'en angivelig er bedre i 88RS enn i billigmodellene, er det mer DSP/crossover/tidskorrigering som gjør 88RS'en verdt de ekstra pengene. Flat (ingen?) EQ på billigspiller vs. flat EQ og null tidskorr. på P88RS vil ikke nødvendigvis være natt og dag lydmessig. Men det er jo ikke å forvente, syns du?

                    Anyways. Nå som P88RS(II) har blitt såpass rimelige nye, og lett tilgjengelige brukt (relativt, i alle fall), er det ingen grunn til å ha en billig drittspiller. Syns jeg! :P

                    Comment


                    • #11
                      Ny P88RSII til 3 lapper: http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=25142684

                      Comment


                      • #12
                        Interessant.. Vil det ha noe for seg å bytte ut min 9880 med f.eks en 9887, med tanke på resten av komponentene jeg har? Vil gjerne ha Alpine da jeg har ratt-adpater til Alpine..
                        Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

                        Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har gått fra en P88RS til den billigste dobbel din pioneer dvd spilleren, og jeg hørte ikke noe merkbar forskjell. Men så hører jeg jo ennå på orginal høytalere

                          Jeg ville tro at veldig mange ville vært fornøyd med lyden som kommer fra den head uniten jeg har, og at valgene man kan gjøre på den var nok.

                          I januar/februrar bestiller jeg min MS-8, og da skal jeg KNUSE dere alle!
                          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Defus View Post
                            Jeg har gått fra en P88RS til den billigste dobbel din pioneer dvd spilleren, og jeg hørte ikke noe merkbar forskjell. Men så hører jeg jo ennå på orginal høytalere

                            Jeg ville tro at veldig mange ville vært fornøyd med lyden som kommer fra den head uniten jeg har, og at valgene man kan gjøre på den var nok.

                            I januar/februrar bestiller jeg min MS-8, og da skal jeg KNUSE dere alle!
                            Jeg gjorde det samme i en V40, byttet fra P880RS til P4000DVD. Den største nedturen var at EQ'en i DVD-spilleren var for dårlig til å holde styr på Infinity-elementene jeg brukte til mid/diskant. Men, med bedre høyttalere hadde nok ikke problemet vært like stort, klarte meg veldig fint med DVD-spilleren i PT Cruiseren, særlig etter jeg gjorde om til 4-veis med semi-aktiv deling i fronten, og byttet diskantene... Men det tok en del tid og plass!

                            Tror ikke jeg er så vanskelig å knuse, uavhengig av utstyr!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Miniboom View Post
                              Jeg tror at selv om DAC'en angivelig er bedre i 88RS enn i billigmodellene, er det mer DSP/crossover/tidskorrigering som gjør 88RS'en verdt de ekstra pengene. Flat (ingen?) EQ på billigspiller vs. flat EQ og null tidskorr. på P88RS vil ikke nødvendigvis være natt og dag lydmessig. Men det er jo ikke å forvente, syns du?
                              P
                              Akkurat det jeg kunne tenkt meg å vite!

                              Men utifra det dere sier, høres det ut for at jeg må lære meg å still EQ og tidskompensering
                              R-Design

                              Comment

                              Working...
                              X