Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sprengte diskanter, trenger nye!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sprengte diskanter, trenger nye!

    I går klarte eg visst å sprenge diskantene mine (Hertz ML28). Tok volumet eit par hakk før høgt (60, spelt fint med 58 før). Var ein kompis som syns anlegget var så dårlig for det ikkje spelte så heile bilen sto å hoppa, kan sei han blei ganske overraska over kvaliteten på lyden. Tydligvis så tålte ikkje diskantane like mykje som resten, og tok kvelden. Kan være eg mata dei med for mykje effekt? Dei fekk jo 130w kvar i 4ohm.

    Er på utkikk etter nye diskantar men har eit ganske stramt budskjett for tida. Syns kanskje hertz diskantane va litt vel kvasse i lyden så kanskje noko anna? Bør helst passe i samme hålstørrelse så eg slepper å støype nye holdere
    Det eg har er Audison lrx 4.1k og 1.1k, Hertz ML1600 mellomtoner, JL 12w6v2 (og ML28) som blei kjørt aktivt med ein P88RS.
    Audison, JL Audio, Hertz, Vifa, Pioneer, Stinger

  • #2
    Et spørsmål: kjørte du alt dette fullaktivt? Altså, delefilter på diskant via spiller? Hvis ja, hvor var disse delt?

    Nå vet ikke jeg hvor mange kroner du skal legge i nye diskanter, men uten en pris å gå etter blir det litt vanskelig å komme med noen konkrete anbefalinger
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Fullaktivt ja, diskant var delt på 4khz med 12db helling, kan jo være eg har feila grovt på dette for er jo tross alt ein nybegynner innen bilstereo.
      No veit ikkje eg heller kor mykje eg må ut med for eit par gode diskanter, kjøper helst brukt då. Har forsåvidt ikkje meir enn 1000kr til rådighet nett no
      Audison, JL Audio, Hertz, Vifa, Pioneer, Stinger

      Comment


      • #4
        Den delinga der skal ikke være så på trynet den, så er neppe der du har feila Har brukt diskanter hardere en det uten at de har tatt kvelden.

        Stikk innom den lokale Bilstereosjappa og se om de har noe som passer fysisk? Mulig merker som Focal, Scan Speak, Seas, Peerless etc. Har noe som er midt i blinken for deg. Litt lettere om man har noen diskanter tilgjengelig man kan prøve med fysisk
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          Vel, det finnes ingen bilstereosjapper her utenom Mekk og dei har bare Sony og Magnat om eg ikkje husker feil :P
          Mounting hole diameter: 38,5mm
          Kan jo selfølgelig tilpasse det litt, men vil helst sleppe å måtte støype nytt
          Last edited by Myself123; 02-11-2010, 19:20.
          Audison, JL Audio, Hertz, Vifa, Pioneer, Stinger

          Comment


          • #6
            Er nok ikke mye å finne på den lokale bilstereosjappa på stord Tony

            Ser Dynabel kjører 50% rabatt på den rimeligste SEAS Lotus diskanten ennå, til 317kr stk. Har hørt denne på samme spilleren som du har, men med 6,5" Lotus mellomtone. Kan muligens ordne en prøvelytt på dette til helgen når bileieren er tilbake fra reisejobb? Men til prisen er den uansett et godt kjøp, passer ca i utskjæringen din og låter ikke skarpt i det hele tatt (i den bilen iallfall).
            [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

            Comment


            • #7
              Joda hadde vert flott det!
              Peiling på korleis den er i forhold til Hertz diskanten? Såg litt spinkel ut ^^
              Men den har og ein mounting hole diameter på 46mm, det er jo ein forskjell på 7,5mm. Trur mdf ringene er 4mm, så det går jo ikkje så veldig bra
              Audison, JL Audio, Hertz, Vifa, Pioneer, Stinger

              Comment


              • #8
                har et par diskanter liggende til et hertz frontsett. husker ikke hvilket det var, men lå på rundt 1700-1800 på nettbutikken før.
                resten av frontsettet er forsvunnet på mystisk vis...
                100kr pluss frakt?
                mvh Sindre Carlsen

                Comment


                • #9
                  Vel, syns det blir litt feil å nedgradere
                  Audison, JL Audio, Hertz, Vifa, Pioneer, Stinger

                  Comment


                  • #10
                    Det skal heldigvis lite til for å oppgradere og

                    Men:
                    http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=10386
                    http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=10200

                    De kan sikkert funke? Evt ring til dynaBel og hør om de har noe som kan passe fysisk.
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #11
                      Har jo egentlig håpt å finne eit like bra tilbud som sist gang då, fekk jo ML 1600 + ML 28 for 1800kr
                      Audison, JL Audio, Hertz, Vifa, Pioneer, Stinger

                      Comment


                      • #12
                        Har et par Vifa diskanter liggende, pent brukt og ferdig innspilt.
                        Av denne typen:

                        http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=10542

                        Du får sende en mail hvis det er av interesse.
                        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                        Comment


                        • #13
                          Har sendt deg mail Trenger jo helst diskanter så fort som mulig, så hadde vert greit om du svarte
                          Andre som har innspel? Må bygge heilt nye holdere for diskantene med dei der
                          Audison, JL Audio, Hertz, Vifa, Pioneer, Stinger

                          Comment


                          • #14
                            Veit ikkje kor ofte du sjekker mailen din, men sjå ivertfall
                            Nye diskanter er vel då kjøpt
                            Audison, JL Audio, Hertz, Vifa, Pioneer, Stinger

                            Comment


                            • #15
                              Du må lage noe nye holdere kanskje ja, men det er søren meg verd det for de RR'ene der!

                              Mvh. En som savner sine Peerless-diskanter...
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X