Announcement

Collapse
No announcement yet.

Får ikke nok trøkk i basser, svak forsterker?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Får ikke nok trøkk i basser, svak forsterker?

    Har kjøpt en Billig Crunch forsterker fra USA, vet det ikke er noe high end merke, men tenkte den var god nok for mitt bruk.

    Vel.. etter å ha prøvd å justert både på forsterker og spiller, så får jeg ikke annet enn rumlebass, det er ikke noe trøkk i bassen, skrur jeg opp bass på spiller og justerer på forsterker blir det bare rumling og en konstant fæl bass ut av det. jeg kan få det til å vibrere skikkelig i seteryggen, men likevel er det noe som ikke høres riktig ut.

    for å ta forsterkeren: er en 5 kanals.

    # RMS Power Rating:

    * 4 ohms: 62.5 watts x 4 chan. + 150 watts x 1 chan.
    * 2 ohms: 125 watts x 4 chan. + 250 watts x 1 chan.
    * Bridged: 250 watts x 2 chan. @ 4 ohms + 250 watts x 1 chan. @ 2 ohms

    # MAX Power Rating (14.4V):

    * 4 ohms: 125 watts x 4 chan. + 300 watts x 1 chan.
    * 2 ohms: 250 watts x 4 chan. + 500 watts x 1 chan.
    * Bridged: 500 watts x 2 chan. @ 4 ohms + 500 watts x 1 chan. @ 2 ohms


    Sub er en Polk GNX12DVC også kjent som EX3, en gammel sub fra tidlig 2000 tallet og yter 175W RMS og 400W MAX. sitter i en Dynabel 30L lukket kasse med 400g dempewatt som er anbefalt til kassa.

    Strømkabel er en 21 kvadrat på ca 5 meter og 1m 25kvadrat til jord.


    Bilen er en Audi 100 Sedan om det skulle ha noen betydning
    Last edited by Simkin; 21-10-2010, 23:51.
    Pioneer DEH-7200SD, Pioneer GM-D8500M, Polk MM6501, Polk DB501, Polk MM1240DVC, MB Quart ONX4.125

  • #2
    Har du hatt god bass i samme bil tidligere? Høres ut som et typisk sedan-problem, og kommer av at det er for tett mellom bagasjerom og kupé. Prøv å sette basskassa i baksetet og se om det blir bedre

    Comment


    • #3
      Forrige forsterker var en gammal Kenwood på 4x35 watt, så har aldrig hatt noe til å dra sub'en. har vært bass, men ikke noe trøkk.

      Kan prøve å sette kassa i baksetet, men det høres ut for meg, (uten att jeg er noen expert) til att forsterkeren ikke klarer å dra elementet skikkelig, og att det hele ender opp med bare buldring. skrur jeg opp ting nærmest på max så det durer skikkelig, og skrur ned igjen til 0 så hører jeg en svak resonans/during fra sub'en som sakte dabber av.

      Men det kan jo godt være bilen, er jo en metallvegg og en seterygg mellom. er dette et vanlig problem med Sedaner altså?
      Pioneer DEH-7200SD, Pioneer GM-D8500M, Polk MM6501, Polk DB501, Polk MM1240DVC, MB Quart ONX4.125

      Comment


      • #4
        Jepp, sedaner er ofte litt for tette mellom bagasjerom og kupé. Bass er jo kun lufttrykk, så når bagasjerommet er altfor tett får man ikke det samme trykket inn i kupeen. Det blir litt som å plassere ei basskasse i en annen basskasse med tynne metallvegger. Ikke akkurat optimalt.

        Hadde vært veldig moro å forsøke IB (infinite baffel) i bilen din. Altså å montere elementet i hattehylla og tette enda bedre mellom bagasjerom og kupé. Bilen egner seg tydeligvis, elementet ser ut til å egne seg ut fra parametrene og forsterkeren er "liten nok". Med IB blir følsomheten høy, så man trenger få watt for å spille høyt. Ulempen er at det ikke er noe til å begrense membranvandringen, så risikoen for å bunne elementet er litt større. Men det vil fremdeles spille like høyt (om ikke høyere), fordi membranarealet og slaglengden er lik.

        Comment


        • #5
          Du kan jo prøve og porte i hattehylla, kan være det hjelper og at du får mere trykk i kupeen
          men da må du vel kutte gjennom metallveggen? jeg har en sedan og har samme problem, men skal sette inn port der hullene til 6*9 er. Eieren før meg hadde skjært hull i hattehylla, men kan se ut til at hullene på metallveggen var der fra før av, ser ikke ut som at tidligere eier har skjært der
          Joachim

          Comment


          • #6
            Har prøvd litt mere nå på justering, og jeg får det til å trøkke ok, men da med bass instillinger på fullt både på spiller og på den "knotten" jeg justerer med på forsterker som kan monteres foran i bil.

            Jeg har uansett bestilt en Pioneer GM-D8500M monoblock, og en ny SUB, Polk Audio MM1240DVC. så da blir det nok mer trøkk uten att jeg trenger å stille alt på fullt, og att det høres litt mer kontrollert ut enn det gjør nå.
            Last edited by Simkin; 21-10-2010, 23:53.
            Pioneer DEH-7200SD, Pioneer GM-D8500M, Polk MM6501, Polk DB501, Polk MM1240DVC, MB Quart ONX4.125

            Comment


            • #7
              Snu subben i bagasjerommet, slik at den spiller bakover mot luka i stedet for inn mot seteryggen. Hvis ikke det funker, pek den opp mot koffertlokket. Det er så veldig mange forskjellige løsninger på akkurat det problemet der, jeg slet noe forferdelig i min lexus is200 med akkurat samme problemet, jeg endte opp med å snu subben skrått bakover mot koffertlokket...
              Sture Vedal

              Comment


              • #8
                Originally posted by chin View Post
                Snu subben i bagasjerommet, slik at den spiller bakover mot luka i stedet for inn mot seteryggen. Hvis ikke det funker, pek den opp mot koffertlokket. Det er så veldig mange forskjellige løsninger på akkurat det problemet der, jeg slet noe forferdelig i min lexus is200 med akkurat samme problemet, jeg endte opp med å snu subben skrått bakover mot koffertlokket...
                Har "alltid" hatt subben vendt mot bakluka. men har også prøvd med element pekende fremover. kassa er også formet slik att de kan legges skrått pekende oppover.

                skal prøve mer når jeg får monoblokken
                Pioneer DEH-7200SD, Pioneer GM-D8500M, Polk MM6501, Polk DB501, Polk MM1240DVC, MB Quart ONX4.125

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jørgen
                  Kunne du utdype littigranne hva du mener med "bass er kun lufttrykk"? Da spesielt sånn i forhold lyd generelt.
                  Selvsagt Får ikke tid til å skrive noe utdypende før litt senere, så jeg reserverer denne posten til da.

                  EDIT: For å reprodusere lave frekvenser på et visst nivå trenger man en viss slaglengde og membranareale. Et basselement i en kasse kan litt forenklet sees på som en trykkgenerator. Jo større trykkforskjeller systemet er i stand til å produsere, jo mer bass. Det er selvsagt flere faktorer som spiller inn når man snakker om kvaliteten på det som reproduseres, men hovedproblemet til trådstarter ligger sannsynligvis i at trykket som genereres av bassystemet blir drastisk redusert fordi bagasjerommet er såpass tett. Derav min (kanskje litt for) enkle uttalelse av at bass kun er lufttrykk. Lave frekvenser inneholder mer energi enn høye frekvenser, og det kan også være en medvirkende årsak til at bassen oppleves som bromlete; de høyere frekvensene (som inneholder mer punsj enn de lavere) blir mer dempet av barrieren mellom bagasjerom og kupé. Om responsen blir for basstung vil det fort maskere detaljer oppover i frekvensregisteret.

                  Uansett om både forsterker og basselement/er byttes ut med noe langt heftigere vil det fremdeles være en betydelig trykkforskjell i bagasjerommet kontra kupeen. Det blir litt som å kjøpe en JL Audio Fathom-sub, og plassere den på boden istedetfor i stua. Litt feil prioritering i mine øyne, når en billig XTZ-sub kunne gjort jobben like bra eller bedre dersom den bare ble plassert i stua.
                  Last edited by epifant; 21-10-2010, 02:50.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Zeroo View Post
                    Du kan jo prøve og porte i hattehylla, kan være det hjelper og at du får mere trykk i kupeen
                    men da må du vel kutte gjennom metallveggen? jeg har en sedan og har samme problem, men skal sette inn port der hullene til 6*9 er. Eieren før meg hadde skjært hull i hattehylla, men kan se ut til at hullene på metallveggen var der fra før av, ser ikke ut som at tidligere eier har skjært der
                    Port i hattehylla skal man ikke ha, da ender han opp med en annen type basskasse i basskasse = FAIL..

                    Hull i hattehylla med f.eks høyttalerdeksler (uten høyttalere) derimot kan fungere fint.

                    Comment


                    • #11
                      Kan ha port, men da må man kjøre båndpass.
                      Mvh
                      Rolf Try Nygård

                      Comment

                      Working...
                      X