Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dimensjon på strømkabel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dimensjon på strømkabel

    Heisann !

    Har per idag en 600w forsterker som driver en 12" 1000w sub og 2 100w rms 6x9'ere.

    Dette er lagt opp på en 21mm2 strømkabel.'


    Mitt spørsmål er som følger: Dersom jeg ønsker å legge opp en ekstra forsterker av samme type, som skal drive et vocal 130a1 komp.sett.... kan jeg da kjøpe en distribusjonsblokk med to sikringer og bruke den som splitter ?

    Eller må jeg legge opp en ny tjukkere strømkabel?

  • #2
    Ja du kan bruke 21mm2. Du kan derimot merke at lysene dimmer hvis du kjører full pupp.
    Hvis du gidder/orker så legger du opp 50mm2 men du er ikke nødt.
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #3
      jeg ville bare ha strukket 50mm2 kabel med engang

      Jeg har strukket det selv i bilen min, og har splitter til 2 forsterkere, der det kommer 25mm2 ledning ut av splitteren.
      Joachim

      Comment


      • #4
        Sett på en sikring som er dimensjonert for kabelen, begynner den å ryke ofte når du har satt inn en ekstra forsterker, så ville jeg heller vurdert å gå for 30/50mm2 eller en ekstra 21mm2.

        For så lenge du har en sikring som passer overens med kabelen din, og den ikke ryker hele tia, så burde du være dekka.
        Mvh
        Rolf Try Nygård

        Comment


        • #5
          Står en 80amp sikring på batteriet, så vi får se åssen det går =)

          Comment


          • #6
            Hva er sikring str'en på forsterkerne?

            Er det til sammen 150A eller under har du ikke noe frykte, er det over 150A så kan du se åssen det går, mest sannsynlig så vil det gå fint.

            Er samlet sikring str f.eks. 125A så bytt sikringen på 21mm2 kabelen til en på 125A, hvis samlet sikring str er over 150A, så sett på 150A og se hvordan det går.

            Høyeste sikring str du kan ha på 21mm2 kabelen er 150A.
            Last edited by Dammed; 18-10-2010, 18:57.
            Mvh. Damir

            Comment

            Working...
            X