Announcement

Collapse
No announcement yet.

utett ved skruehull lukket kasse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • utett ved skruehull lukket kasse

    Har fått kassa i hus, og der er diameteren på hullet litt større en anbefalt på elementet mitt. det ser ut til å gå akkurat på håret, men er det kritisk att den blir fullstendig tett? eller har små lekkasjer rundt skruehull ikke så mye å si?.

    lukket kasse på 30L
    Pioneer DEH-7200SD, Pioneer GM-D8500M, Polk MM6501, Polk DB501, Polk MM1240DVC, MB Quart ONX4.125

  • #2
    Ta noe butyl og legg der det ikke er tett, for eksempel. Bør helst unngå lekkasjer rundt skruehull...
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

    Comment


    • #3
      Har ikke innvirkning på lyden.

      Om jeg forstår deg rett.
      Runar E. Olsen ~ Moderator
      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

      Comment


      • #4
        Jeg ville ikke hatt en utett lukket kasse iallefall.
        Merker lett om den er tett eller ikke ved å presse inn membranen forsiktig.
        Bmw e34 520:
        Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

        Comment


        • #5
          takker for svar, da får jeg legge på noe tettemasse for å være sikker.
          Pioneer DEH-7200SD, Pioneer GM-D8500M, Polk MM6501, Polk DB501, Polk MM1240DVC, MB Quart ONX4.125

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jørgen
            Bittesmå skruhull har "påvirkning" på lyden. Det påvirker ikke membransvingningen i noen merkbar grad, men man vil få en veldig irriterende ulyd fra luften som presses i store hastigheter ut fra skruhullet. Hadde selv dette i en lukket kasse, og det har en del å si på opplevelsen av musikk.
            Det kan faktisk også påvirke "membransvingningen" eller ialefall elementets "opplevelse" av kasse. En liten lekkasje i en lukket kasse kan være langt værre enn om lekkasjen er stor...

            Om det er en liten lekkasje, så vil elementet "oppfatte" det som om det står i en mye mindre kasse enn det egentlig gjør.
            Tenkt tilfelle: elementet slår utover - suger luft inn i kassen - så slår elementet inn igjen og har mere motstand enn om kassen hadde vært tett. (overtrykk istedet for undertrykk i kassa.
            Man vil egentlig få en aperiodisk ventil som er alt for liten.
            Gjør kassen helt tett og pass på forborring av skruehull, så ikke mdf'en løfter seg rundt skruen, bruk pakning og tett alle terminalhull osv. Elementet vil tåle mye mindre om det er lekkasje! I tillegg vil man som nevnt få plystrelyder som er lite trivelige å høre på.
            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

            Comment

            Working...
            X