Announcement

Collapse
No announcement yet.

manglende bass trykk i cupeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • manglende bass trykk i cupeen

    Hei. jeg sliter med å få basstrykket inni cupeen på min ford mondeo 95 mod.
    Under hatte hylla er det en metallvegg, ca 2-3 mm. Noen som vet om dette kan kuttes i, eller er det med på å stive av karosseriet? har liggende 6" bassreflex rør, tenkte jeg kunne bruke dette til å få mer trykk? altså ikke røret stukket ned i bagasjerommet men slutt stykket i bare hattehylla. Har 6*9 høyttalere i hattehyllen nå (var der når jeg kjøpte bilen) tar gjerne imot forslag å ideer for å få mer trykk

    basskassa mi for 2x 12" er portet og basskassa for 2x10" er lukket hvis det var til noe hjelp

    takk på forhånd!
    Joachim

  • #2
    Har du BÅDE 2x10 og 2x12 i bagasjerommet??
    Du vil jo selvfølgelig få mer trykk inne i kupéen hvis du lager et hull i hattehylla og peiser inn en bassport. Men hvor lett dette lar seg gjøre og om det er lov, blir jo en annen sak. Enkleste blir vel kanskje å ta kontakt med Ford for å høre om dette er en bærende konstruksjon eller ikke.
    Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

    Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

    Comment


    • #3
      ja jeg har det, rimelig stort bagasjerom, har enda plass til en liten kasse
      Okej, tror jeg må ta meg en tur til ford forhandleren i morgen å høre, tror ikke det kan skade å lage to hull på vær side bare for å sette port der
      Joachim

      Comment


      • #4
        noe grunn for at du har 2 kasser? med 10" og 12"? Også tar du vekk 6x9 høytalerene og lager deksel over hullene med 5" hull og kler med høytalergrill stoff... Ser det nesten orginalt ut
        Last edited by Judys Bilstereo; 14-10-2010, 19:09.
        Ole Petter Holelien
        Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
        Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
        Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

        Comment


        • #5
          Dette hørtes overhodet ikke optimalt ut, ser for meg at disse utfaser hverandre ganske godt..
          Selg en av kassene + forsterkeren og kjøp deg en bedre amp. 6x9 i hattehylla har du vel strengt tatt ikke behov for siden jeg antar at du sitter i forsetet å kjører?
          Skjønner jo at du gjerne får MER lyd hvis du har høyttalere bak også, men ville du kjøpt bakhøyttalere også hvis du skulle kjøpt nytt STEREOanlegg til stua hjemme?

          Skader forøvrig ikke å legge ut litt info om hvilke komponenter du har. Blir enklere å hjelpe deg på "rett" vei da
          Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

          Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

          Comment


          • #6
            Ett annet problem er jo at trykket fra subwooferene gjør at høytalere i hatthylla lever litt sitt eget liv...
            Ole Petter Holelien
            Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
            Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
            Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

            Comment


            • #7
              Sjekk at alle elementene spiller i samme fase, og fjern høyttalerne i hattehylla.

              Hadde 3x10" og 1x12" i en "lukket kupé" for en del år siden, og det var ikke noe problem med trykket der.

              Comment


              • #8
                Var mange gode tips, dette setter jeg pris på

                jeg har 2 kasser for at jeg fikk kjøpe noen gode 10" billig av en kompis, så ville jeg også ha de i bilen har 2x12" suber, men bruker bare den ene, MTX thunder 8000 12" bruker jeg de andre subene er Pioneer, husker ikke navnet med de er på 300 RMS, fulgte med en kondensator enda når jeg kjøpte de 6*9 høyttalerne er av merket Boss, billig men de duger til mitt bruk. framme har jeg et par JBL høyttalere, har ikke noen annen info om dem ;/ men de spiller ikke på egen forsterker ( skal strekke ledninger dit i helgen hvis jeg har tid. står enda noen høyttalere i bakdørene, de er heller ikke koblet på forsterker, har ikke åpnet dør panelet så vet ikke hva som er bak forsterkerne jeg bruker er ikke å skryte av, boss 1000/2000 RMS/watt, boss 500/1000 RMS/watt. har liggende en monoblokk på 5300 watt 1500 RMS av type UScarver. er ny innenfor bilstereo så har ikke så mye peiling ;/ spilleren jeg har er http://www.pixmania.com/no/no/493883...-usb-sd-d.html
                Joachim

                Comment


                • #9
                  jeg er ute etter mest mulig trykk, er ikke så veldig nøye på diskant, trenger ikke være himmel klart hvis dere forstår Musikken skal jo så klart høres godt
                  Joachim

                  Comment


                  • #10
                    Mondeo er feil bil for og bygge anlegg i som trykker noe voldsomt.
                    Kompis av meg hadde en 97mod mener jeg, og han hadde 2x15" Soundstream SPL. Klarte ikke og få det heidurende trykket. Men det ristet godt i baksetet.

                    I dørene bak mener jeg det var 5x7" coaxer.
                    Runar E. Olsen ~ Moderator
                    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                    Comment


                    • #11
                      såpass, har hørt flere har sagt at mondeo er en utfordring når det gjelder anlegg. ;/
                      Broren min hadde en Honda civic 93 mod, 2x12 xplod, donket rimelig godt i den.

                      dirrer jo godt i baksetet og i karosseriet, men selveste trykket forsvinner. men jeg får prøve meg frem når det gjelder trykket
                      Joachim

                      Comment


                      • #12
                        Problemet med å sette et bassrør i hattehylla er at det vil påvirke bassresponsen. I beste fall vil det bli en underlig form for båndpasskasse, med basskassene som ett kammer, og bagasjerommet med porten i hattehylla som et annet kammer. Når man i tillegg legger til at båndpasskasser er notorisk følsomme på riktig avstemming av både volum og porttuning, og du i tillegg har to forskjellige elementer sier det seg egentlig selv at sluttresultatet kan bli alt fra fugl til fisk. Og selv om det vil spille "ålreit" synes ihvertfall jeg det er greit å vite at man har fått ut så mye potensiale som mulig av komponentene man har bruk surt opptjente kroner på...

                        Jeg tror du vil få langt mer igjen for det du legger igjen av både penger og innsats ved å kjippe ut ett av elementparene og heller bygge en godt dimensjonert båndpasskasse til de av elementene dine som egner seg best i slik kasse. Flere her inne kan hjelpe deg med dimensjoneringen, det er nemlig ikke noe man gjør på egenhånd etter øyemål.

                        Comment


                        • #13
                          Så lenge kassene står relativt nær hverandre og alle elementene er i fase ser jeg ikke hvorfor det skulle være en uting. Men du må gjerne utdype mer.

                          EDIT: det KAN selvsagt være en uting, akkurat som med alt mulig annet. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det automatisk skal tippe i negativ retning, slik du insinuerer.
                          Last edited by epifant; 15-10-2010, 02:21.

                          Comment


                          • #14
                            kassene står nært hverandre, rygg mot rygg, den ene kassen er vendt mot seteryggene mens den andre står mot bagasjelokket. subene er koblet likt, så regner med at de er i fase med hverandre. men som sagt så er jeg ny innen for bilstereo, så driver å prøver meg fram. men flott at jeg får tilbakemeldinger
                            Joachim

                            Comment


                            • #15
                              Selv om elementene er i fase kan de likevel utfase hverandre da dette har med lydbølger å gjøre. Men da må de vel kanskje spille mot hverandre? Husker ikke dette så godt for å være ærlig
                              Audison LRX 4.5 | B2 Audio AC12 | Div. Monster Cables, Macrom, Audio Quest, Stinger |

                              Citroën Xantia prosjekt:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=11964

                              Comment

                              Working...
                              X