Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nokon som har forslag/innspel til nytt anlegg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nokon som har forslag/innspel til nytt anlegg?

    Hei!

    Har ein 1998 Nissan Primera sedan eg vil putte inn noko anlegg med tid og stunder, og har tenkt ut litt korleist eg vil ha det.
    Før ville eg gjerne ha alt i eitt merke, men no bryr eg meg ikkje så om det lenger. Vil heller ha eit skikkeleg bra anlegg.


    Det eg alt har:

    - Dynamat dempematter til heile bilen. (+ noko til å pensle på der det er trangt.)
    - Pioneer Avic X1-BT

    Det andre som stod på ynskjelista er som følger:

    - 2 stk Sønnak Exxide Maxxima 900 DC batteri.
    - 1 stk Rockford Fosgate 10 farad Hybrid kondensator.
    - 1 stk RF T2500-1bdCP monoblokk.
    - 1 stk RF T600-4 firekanals forsterkar.
    - 1 stk RF T400-4 firekanals forsterkar.
    - 2 stk RF T2D412 subwooferar.
    - 2 stk RF T2652-S komponentsett (6,5").
    - 1 stk RF T252-S komponentsett (5,25").

    For det fyrste, ja, det er berre RF, og grunnen til det er at eg vil handle hjå den lokale bilstereoforhandlaren. Der har eg brukt på å få bra prisar på RF. Og sidan eg før ville ha alt i eitt merke, vart lista berre slik.

    No er eg villig til å blande merker, men eg har framleis nokon krav(!):

    - Alle høgtalarar som blir synlege i bilen (altså dei 3 komponentsetta) må vera av same merket. I tillegg skal dei helst vera fine/stilige og sjå på!
    - Forsterkarar skal vera av same merket, sidan alle dei blir synlege i bagasjerommet. (Helst subwoofere i same merket som forsterkerane. Blir nok truleg RF uansett her..)
    - Anlegget skal låte fint, både når ein spelar høgt og lågt, samtidig som eg gjerne vil ha "trøkk" i frå det! Her er nok Primera'n ein litt dårleg bil, for får mykje lettare trykk i andre bilar (med same anlegget).


    Den einaste eg har tenkt litt på til no, var og kanskje bytte ut RF komponentsetta med Focal (til rundt 5000,- pr. sett).
    Kva trur dykk om det?
    Kom gjerne med forslag i omtrent same prisklasse som desse to merkene.

    Vil óg gjerne ha forslag på korleis eg burde bygge basskassa. Til no har eg tenkt ei ramme av stål som blir festa til golvet i bagasjerommet. På denne ramma kan eg laga fester til å feste forsterkarar og basskassa på, slik at eg unngår at det sklir hit og dit.
    Frå før har eg hatt to kasser med bassport, men har lyst til og prøve tett kasse no. Trur dykk det er eit smart val for og få trøkk i bilen?

    Tek i mot tips frå dei som har peiling med stor TAKK!

    - Lars-Oddvar
    Last edited by Lars-Oddvar; 13-10-2010, 23:54.

  • #2
    Jeg får sikkert kjeft igjen, når jeg sier at det er mye som låter bedre enn RF, og som ikke koster noe mere, så JEG hadde helt klart valg noe annet fordi om jeg får RF til innkjøpspris.

    Men disse tre komp settene, hvor er de plassert? Har du montert noe av dette i hatthylle, så bør du ha kasser på dem, slik at de ikke påvirkes av trykket fra suben, evt droppe høyttalere baki, og konsentrere deg om lyden foran i bilen, det er tross alt der du sitter og kjører

    Kondensator trenger du heller ikke, men en ny dynamo kan være en god idè.

    Comment


    • #3
      P11 dette?
      Mvh
      Rolf Try Nygård

      Comment


      • #4
        Originally posted by cossiemk1 View Post
        Jeg får sikkert kjeft igjen, når jeg sier at det er mye som låter bedre enn RF, og som ikke koster noe mere, så JEG hadde helt klart valg noe annet fordi om jeg får RF til innkjøpspris.

        Men disse tre komp settene, hvor er de plassert? Har du montert noe av dette i hatthylle, så bør du ha kasser på dem, slik at de ikke påvirkes av trykket fra suben, evt droppe høyttalere baki, og konsentrere deg om lyden foran i bilen, det er tross alt der du sitter og kjører

        Kondensator trenger du heller ikke, men en ny dynamo kan være en god idè.

        Hehe, skal ikkje kjafte på deg eg!

        Vil ha 6,5" og 5,25" komp.sett montert i dørtrekka. Bygger om slik at dei ikkje blir skjult bak det originale gitteret, men at dei kjem heilt fram. Ein diskant vil bli plasser nederst i a-stolpen, den andre øvrst.
        Det siste komp.settet, på 6,5", kjem eg til å bygge kasse til i hattehylla. Lurte på og bruke det vanlege holet til høgtalarane i hattehylla som ein port inn til bagasjerommet.

        Kor mange amper meiner du dynamoen burde vera på?

        Comment


        • #5
          Originally posted by neptyr View Post
          P11 dette?
          Det stemmer.

          Comment


          • #6
            Forstår jeg deg rett hvis du skal ha både 6,5" og 5 1/4 komp.sett foran med 2 diskanter i hver a-stolpe?
            Ole Petter Holelien
            Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
            Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
            Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

            Comment


            • #7
              Ja, trur du forstår meg rett.
              Altså 4 høgtalarar på kvar side framme i bilen. (Ein 6,5", ein 5,25" og to tweetere på kvar side framme.)

              Comment


              • #8
                Tror kanskje jeg hadde styrt unna 2 diskanter, hvertfall ikke plassert dem rundt. Ville heller samlet dem.
                Ole Petter Holelien
                Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
                Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
                Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

                Comment


                • #9
                  Kva er dumt med to? Og i så fall å plassere dei med 0,5 meters avstand?

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Lars-Oddvar View Post
                    Kva er dumt med to? Og i så fall å plassere dei med 0,5 meters avstand?
                    Jeg skjønner ikke helt hva du vil oppnå med det? En på hver side vil spille høyt nok for de aller fleste. Har du noen gang testet hvor høyt en diskant spiller?

                    Ang. dynamo, så bør den være hvertfall over 100 ampere. Ser du har en T2500, da vil jeg si 150 ampere bør være minimum, pluss et bra batteri eller to.

                    Comment


                    • #11
                      Har hørt anlegg som har spelt høgt med diskant, ja.

                      Har ingen T2500, men står på lista over kva eg har meint og kjøpe.





                      Uansett, kva merker er og anbefale og bruke?
                      Focal som eg har vurdert, eller er andre betre?

                      Comment


                      • #12
                        Focal er ganske bra, hørt mye fra dem, høyttalerne kan ha litt skarp diskant, men ellers så lager de gode produkter. RF hadde jeg holdt meg unna, har hørt mye fra dem som ikke kan forsvare prislappen.

                        Andre bra merker er f.eks. Polk Audio, DLS, Infinity, osv
                        Mvh. Damir

                        Comment


                        • #13
                          Ville droppet kondesatoren jeg, er lenge siden jeg hadde en, og har aldri savnet en siden..
                          [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                          Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                          Comment


                          • #14
                            Vil dykk anbefale eitt 3-vegs kompsett framme i staden for to stk 2-vegs?

                            Comment


                            • #15
                              Ang. dynamo, så bør den være hvertfall over 100 ampere. Ser du har en T2500, da vil jeg si 150 ampere bør være minimum, pluss et bra batteri eller to.
                              Ta å overbevis meg nå, og gjør det skikkelig, om hvorfor man skal bytte dynamo.
                              Mvh
                              Rolf Try Nygård

                              Comment

                              Working...
                              X