Announcement

Collapse
No announcement yet.

trenger hjelp, kan minimalt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • trenger hjelp, kan minimalt

    hva er det man skal se etter om man ønsker bedre lyd i bilen uten at det trenger å være stort og synlig. heller ikke å bruke opp bagasjerommet til en stor basskasse. har en vanlig hverdagsbil som sårt trenger litt bedre lyd. hva er det beste man kan få ut av lyden da ? nå sitter det et dårlig orginalt anlegg i min 1991 bmw 318 hvor ikke alle høytalerene vil virke. plassen i hattehyllen bak er heller ikke den beste, men spm er da om man greier å få nok lyd ut av 4" eller 5,25" i hattehyllen om man skaffer seg kvalitet ? eller må jeg fikse plass til større høytalere som f.eks 6x9 ? hva med høytalerene i døren. med tanke på de som sitter der sikkert er 2" og døren er heller ikke så dyp at man kan sette inn hva som helst.. er det noen der ute som har peiling på dette temaet, setter jeg umåtelig stor pris på hjelp. kom gjerne med kreative forslag på hva som kan være greit å sette inn. trenger ikke være det billigste, men heller ikke til 15 lapper.

    mvh alex

  • #2
    Stikkord for god lyd og 'korrekt lydbilde' i bil:

    -Høyttalere foran, f.eks. ett "frontsett"
    -Ingen høyttalere, annet enn evt. sub bak
    -Forsterker til fronthøyttalerne
    -Demping av dører
    -Bra montering

    ^ Dette ville nok jeg satsa på, hadde jeg vært deg.
    Du kan få nok bass utifra f.eks. 5.25" komp.-sett
    så lenge du demper skikkelig og sørger for at
    midbasserne sitter skikkelig godt.

    Kan du ikke sjekke nøyaktig størrelse på høyttalere foran?
    Det kan godt hende det er flere enn to der, originalt...?

    Men altså, du trenger ikke bruke maaaasse plass
    for å få god lyd - det er mest svære sub kasser
    og sånt, til dBdrag osv. man trenger det.
    Og du kan få det til å se originalt/skjult ut.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

    Comment


    • #3
      Uten at jeg kan mye bmw er dette den modellen man ikke kan kutte i hytt og gevær i hatthylla? Da det er bærende konstruksjon. Men som sagt setter ikke mange penger på det.
      Ett godt komp. Sett foran og en sub i bagasjen gjør underverker. Ikke trenger det koste skjorta heller. Får brukbare pakker fra 5000kr og oppover...
      bare ta kontakt om du ønsker tilbud på noe...
      Ole Petter Holelien
      Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
      Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
      Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

      Comment


      • #4
        Hvorfor skal man egentlig ikke sløse peng på høyttalere i hattehylla? har et par i min hattehylle, de er de eneste som er koblet på forsterker, men skal sette inn JBL høyttalere i dørene framme, disse blir å drives med forsterker synes det var god lyd, men man blir vel sikkert å få en annen mening etter at jeg monterer de nye inn
        Joachim

        Comment


        • #5
          Originally posted by Judys Bilstereo View Post
          Uten at jeg kan mye bmw er dette den modellen man ikke kan kutte i hytt og gevær i hatthylla? Da det er bærende konstruksjon. Men som sagt setter ikke mange penger på det.
          Ett godt komp. Sett foran og en sub i bagasjen gjør underverker. Ikke trenger det koste skjorta heller. Får brukbare pakker fra 5000kr og oppover...
          bare ta kontakt om du ønsker tilbud på noe...
          det stemmer nok ganske bra at det ikke er bare å kutte i hytt og gevær i hattehylla. er minimalt med plass rund orginal høytalerene der også. må hvertfall bytte ut alt. hva tenkes at man bør dytte inn for å få god lyd ??

          Comment


          • #6
            Du har 5.25" midbass/mellomtone i kickpanelet framme, og 3" oppe i døra.
            Kjør på med skikkelig montering og litt demping så kan dette gjøre underverker i din BMW.

            Kompis har lik bil, vi tok å kobla bort de forferdelige 3" som sto i døra og heiv in en skikkelig midbass TB W6 i kickpanelene.
            Samt TB 2" fulltoner i dørene framme.
            Dette LØFTA opp lydbildet som avr rimelig langt nede orginalt.

            I mine øyne noe av de verre plassereringer org.
            Men men.

            Si ifra om du vill ha Linker til de komponentene jeg sankker om, så kan jeg eller noen andre komme med linker da jeg er på gjennomfarten nå
            ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
            Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

            Comment


            • #7
              kom gjerne med linker. som nevnt innledningsvis så er det minimalt med kunnskap om dette temaet... bilen som sagt en e36 91mod 318,,,
              Last edited by alexandernk; 12-10-2010, 20:28.

              Comment


              • #8
                Tjah da er man jo hjemme igjenn da.

                Vill bare si att både jeg og endel kompiser er storfornøyd med TB/tangband.
                Billig,bra lyd, mye for pengene iallfall

                Alternativ 1. http://www.mamut.net/controls/shop/s...nabel&pid=5381

                Alternativ 2. http://www.mamut.net/controls/shop/s...nabel&pid=5380

                Alternativ 3.http://www.mamut.net/controls/shop/s...nabel&pid=5379


                Alternativ 2 og 3 er om du er villig og modde litt.
                fulltonene bør monteres til og spille via frontruten, så mye vannrett som mulig.
                ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Zeroo View Post
                  Hvorfor skal man egentlig ikke sløse peng på høyttalere i hattehylla? har et par i min hattehylle, de er de eneste som er koblet på forsterker, men skal sette inn JBL høyttalere i dørene framme, disse blir å drives med forsterker synes det var god lyd, men man blir vel sikkert å få en annen mening etter at jeg monterer de nye inn
                  Bittelitt off topic, men det er tross alt relevant for trådstarter også: For å sette det veldig på spissen ble folk forbauset over den "skremmende naturtro" gjengivelsen fra voksruller også. Idag synes de fleste det låter helt elendig, simpelthen fordi vi har langt bedre ting å sammenlikne med. Det er litt samme greia med høyttalere i hattehylla; det låter ålreit helt til man forstår hva et godt montert frontsett av god kvalitet kan varte opp med av godlyd.

                  Årsaken til at bakhøyttalere ikke er optimalt er at det er veldig mange flater med varierende refleksjon, diffusjon og absorbsjon mellom ørene dine og høyttalerne. Ergo har man null kontroll over faseforløp og frekvensrespons, "lydbildet" blir en stor saus. At det spiller så bra som det gjør er egentlig mest et bevis på hvor mye hjernen faktisk klarer å korrigere signalet fra ørene.

                  Comment

                  Working...
                  X