Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bruke diskant fra frontsett eller bruke fulltoner?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bruke diskant fra frontsett eller bruke fulltoner?

    Da jeg var hos Dag Johansen for å hente bilen min da han bygde kasse for meg foreslo han at jeg byttet ut diskantene mine mot noen fulltoner når jeg skal flytte diskantene opp på dashen

    Frontsettet jeg har nå er Focal 165KRX2.

    Bør jeg bytte ut diskantene mine? Hva er fordelen og ulempen med fulltoner? Hvilke fulltoner anbefales?

    Noen som kan si litt eller gi meg en link som forklarer dette godt.

    På forhånd Takk for hjelpen

  • #2
    Det er et triks for å flytte mer av lyden opp på dash, hvor den hører mer hjemme iforhold til nede i døra etc.

    Om du bør?? Er du fornøyd med lyden bør du jo ikke..
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

    Comment


    • #3
      Hei igjen Azhar.

      Jeg tror hvertfall det kan gjøre ett løft i lydbildet. Du har mid'ene dine på ganske samme sted som meg, og jeg tror nok det er gunstig å ha så lite som mulig mellomtone der. Jeg skal jo prøve med TB 2" fulltoner der nå. De er ferdig innspilt og jeg monterer dem antakelig imorra. Jeg kan jo gi deg en rapport på den store forskjellen, eller så kan vi møtes så du får høre på det?
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • #4
        Originally posted by tofter View Post
        Det er et triks for å flytte mer av lyden opp på dash, hvor den hører mer hjemme iforhold til nede i døra etc.

        Om du bør?? Er du fornøyd med lyden bør du jo ikke..
        Jepp, merker selv at "lyden" er for nærme. Derfor diskantene skal flyttes. Men bør dem byttes ut mot fulltoner istedet?

        Originally posted by TakeTheTime View Post
        Hei igjen Azhar.

        Jeg tror hvertfall det kan gjøre ett løft i lydbildet. Du har mid'ene dine på ganske samme sted som meg, og jeg tror nok det er gunstig å ha så lite som mulig mellomtone der. Jeg skal jo prøve med TB 2" fulltoner der nå. De er ferdig innspilt og jeg monterer dem antakelig imorra. Jeg kan jo gi deg en rapport på den store forskjellen, eller så kan vi møtes så du får høre på det?
        Hei på deg Simen

        Jepp mid'ene sitter cirka likt.
        Kan gjerne møtes og få hørt en demo. Det hadde vært knall Da får du sett den nye kassa mi også.

        Sender deg en PM.

        Nå Skal du ha to fulltoner på dash istedet for diskantene fra frontsett og beholde mid'ene i dørene?

        Comment


        • #5
          Originally posted by gooner87 View Post
          Jepp, merker selv at "lyden" er for nærme. Derfor diskantene skal flyttes. Men bør dem byttes ut mot fulltoner istedet?
          Du gir jo liten eller ingen relevant info. Hva slags spiller har du? Deler du aktivt?

          Fordelen med en fulltone fremfor diskant er jo at den kan spille større frekvensområde, noe som er positivt hvis den plasseres oppe på dash.

          Ulempen er at en fulltone kan gi dårligere diskantgjengjivelse enn en dedikert diskant. Kan også kreve litt mer jobb mtp. montering da de trenger baffel.

          Tang Band lager jo noen fine fulltoner, peerless har noen..
          Bmw e34 520:
          Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

          Comment


          • #6
            Originally posted by tofter View Post
            Du gir jo liten eller ingen relevant info. Hva slags spiller har du? Deler du aktivt?

            Fordelen med en fulltone fremfor diskant er jo at den kan spille større frekvensområde, noe som er positivt hvis den plasseres oppe på dash.

            Ulempen er at en fulltone kan gi dårligere diskantgjengjivelse enn en dedikert diskant. Kan også kreve litt mer jobb mtp. montering da de trenger baffel.

            Tang Band lager jo noen fine fulltoner, peerless har noen..
            Deler aktivt.

            Utstyr jeg har:
            Alpine CDA-9887R
            Focal 165KRX2
            JL Audio W6
            Hertz EP4X
            Hertz HP1D

            Comment


            • #7
              Da har du jo muligheten til det.. Hva med å flytte diskantene først å se om det hjelper alene?
              Bmw e34 520:
              Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

              Comment


              • #8
                Originally posted by tofter View Post
                Da har du jo muligheten til det.. Hva med å flytte diskantene først å se om det hjelper alene?
                Jepp skal prøve det først.

                Takk for hjelpen.

                Comment

                Working...
                X