Announcement

Collapse
No announcement yet.

6,5" vs 5*7" i framdører på Fiesta MK6

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 6,5" vs 5*7" i framdører på Fiesta MK6

    Hei.

    I fiestaen min (mk6) er det originalt 5*7" i framdørene som låter ganske dass! Anbefaler dere å bygge om til 6,5" ? jeg ser for meg at det blir mer bøllete av 5*7". Høyttalerne er montert relativt høyt opp i døra så jeg tror det vil funke ganske bra og billig med 5*7" coax (se bildet) evnt koble av diskanten på 5*7 og montere separate diskanter i speilhusdekslene. (Vurdere å kjøre aktivt) Noen synspunkter på dette?

    Forsterker og spiller har jeg, Soundstream LW 5.830 og Pioneer DEH 7200 SD, og vurderer å handle et sett Soundstream Tarantula SST 5.7 (har et sett soundstream reference diskanter liggende)

    Takker for alle svar




  • #2
    Jeg er LITT misunnelig på dørkonstruksjonen din. Kjekt å kunne skru av innerskroget med skruer når man skal dempe o.l.

    5x7 vs. 6,5: Sånn rent generelt synes jeg ofte at 5x7-tommere virker dårligere rent konstruksjonsmessig. Det blir mer en størrelse man inkluderer i sortimentet for å kunne tilby det, mens det blir lagt mer innsats i utviklingen av 6,5-tommers sett. Målgruppene er nok også litt forskjellige, men det kan selvsagt hende jeg tar feil. Og det finnes 5x7-tommere som virker så bra at jeg kunne anbefalt dem, men utvalget av 6,5-tommere er uten tvil langt større og mer variert. Membranareale er ganske likt, så den forskjellen er nok mer eller mindre ubetydelig. Rent konstruksjonsmessig er det en utfordring å få membranet på ovale like stive som på et sirkulært element, helt enkelt pga formen på membranen. Dessuten vil det også være utfordringer knyttet til at en sirkulær svingspole skal drive en oval membran, men igjen sannsynligvis en ganske ubetydelig faktor.

    Lil'Wonder-forsterkeren din har blitt rost av flere andre brukere og selv har jeg endel erfaring med SST-serien, men kun 4-tommers settet. Lyden var meget bra til å være en 4" koaks; varm og "mørk" uten å bli udefinert eller svampete. Har ikke kjennskap til Reference-diskantene, men jeg tror løsningen du skisserer kan bli bra.

    Engen Audio selger SST5.7 til 900,- og det er absolutt en god pris.Et 7-tommers alternativ kunne for eksempel være Peerless Exclusive, men da må du legge på noen hundrelapper ekstra pluss adaptere.

    Comment


    • #3
      Takk for svar.

      Jeg er veldig fornøyd med forsterkeren ja Overraskende mye kraft i denne. Har en 15" tarantulla på den og det spiller helt greit

      Skjønner hva du mener med konstruksjonsmessig, men det kan da ikke ha så mye å si? blir ikke noe sq ut av dette, vil bare ha litt mere trykk. Lyden fra SS er helt gull synes jeg ( men diskanten fra ref settet er noe skarp for meg). så blir nok det uansett. Hører bare på metal og det høres ikke ut på "sq" anlegg med hylende diskanter. skal være tungt og hardt Engen er allerede kontaktet og det blir handel hos han funker det ikke med 5*7 i dørene kan de jo flyttes bakover i tilfelle jeg har passasjerer en gang.

      Og jeg ble positivt overrasket over dørsidene

      Comment


      • #4
        SST låter veldig bra. Solgte mye av for noen år siden.

        Jeg har Fusion PP-FR572 på lager. Har også adaptere fra 5x7 til 5,25" på lager. Både med og uten hull til separat diskant
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


        Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

        Comment

        Working...
        X