Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forskjell på lydkvalitet fra biltema signalkabler til noe profft merke?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forskjell på lydkvalitet fra biltema signalkabler til noe profft merke?

    Noen som kan bekrefte at det er bedre signal/kvalitet med noen signalkabler av bilsterioprodusent o.l enn den rosa og grønne biltema signalkablene? vurderer å bytte ut dei jeg har og lurte på om noen har noe erfaring med det jeg spør om.

    mvh

  • #2
    Det viktigste er skjerming, er kabelen skjermet godt så spiller det ingen rolle om det står Biltema på kabelen eller Monster cable.

    De dyrere kablene er som regel bedre skjermet, men det finnes mange unntak. Så lenge kabelen har solide kontakter og den er skjermet så hadde ikke jeg nølt med å kjøpe den.
    Mvh. Damir

    Comment


    • #3
      1) MYTH: Dude, my $5000 audio cable rocks! I don’t see how you could use anything less!

      FACT: The supposed superiority of expensive cables may be the most pervasive myth spread by the audiophile crowd, as evidenced by the high sales of “premium” cables made by companies like Monster. The truth is that the analog signals used by many audio playback devices are susceptible to degradation; however, most standard cables purchased from a reputable source will be shielded more than enough to prevent any loss from bad wires or connections. Most of the claims ballyhooed by Monster and their ilk are either pseudoscience or things that much cheaper cables can do just as well.

      Debunking the claims of expensive digital cable manufacturers is even easier. Digital signals are not susceptible to degradation: they go from point A to point B or not at all, and when they don’t (as anyone who’s ever heard the clicking and popping of a scratched CD knows), it’s extremely obvious. As a result, this $6 cable will perform the exact same function as this $130 one.

      And if you need more proof? Well-known skeptic James Randi has posted a $1 million reward for anyone who can prove scientifically that those thousand-dollar cables I linked above are any better than “common” (but still overpriced) Monster cables. To date, nobody has taken up the challenge – not even the cable’s manufacturers. Kind of telling, eh?
      http://blog.showclix.com/?p=2657

      Enig med Dammed

      Comment


      • #4
        Originally posted by Dammed View Post
        Det viktigste er skjerming, er kabelen skjermet godt så spiller det ingen rolle om det står Biltema på kabelen eller Monster cable.

        De dyrere kablene er som regel bedre skjermet, men det finnes mange unntak. Så lenge kabelen har solide kontakter og den er skjermet så hadde ikke jeg nølt med å kjøpe den.
        Ja okå, takk for svar.

        Comment


        • #5
          verdt å merke seg:

          RCA kabler, altså vanlige phono signal kabler overfører analog signal. (SPDIF er unntaket som overfører digitalt signal optisk)

          Hver CD spiller tar og leser digital informasjon fra en CD gjør det om til Analog signal og sender det ut via signal utgangene. Dette gjelder de vanlige cd spillerne som de fleste har, det finnes unntak som Pioneer ODR spillere soms ender ut digitalt signal til en ekstern DSP.

          Poenget mitt er at signal fra bil cd spillere er analogt og dermed så kan det bli påvirket, derfor er skjerming viktig. For i biler finnes det mye annet utstyr som kan skape forstyrrelser.

          Man kan bruke signal kabler uten skjerming og allikevel ikke få støy. Men i de fleste tilfellene så er det like greit å bruke litt ekstra på kabler og kjøpe skjermede kabler med en gang.
          Mvh. Damir

          Comment


          • #6
            Bryr meg ikke så mye om merke på kabelen jeg, er viktigere for meg at kabelen er fleksibel slik at den er lett å legge.
            Last edited by Defus; 06-09-2010, 09:03. Reason: byttet et ord :p
            [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
            Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

            Comment


            • #7
              En ting er kvaliteten på skjermen -men på Biltema kabler har jeg sett at noen av de er av dårlig kvalitet i selve phono pluggen (RCA pluggen) det som er feil er nøyaktigheten på ytre delen, slik at den er ekstrem trang og må presses med makt i hun phono pluggen -de fleste ganger går det greit men ofte hender det at phono pluggen løsner på innisden eller får brudd/løsner fra lodde punktet pga man brukte makt for å få den inn og må bruke makt for å få drat den ut... som regle følger med ytre delen av phono pluggen...

              Så, ja -kan være en "nødløsning" med billige kabler... men hjelper lite om dette kan gi andre typer fei,l bare for å prøve å spare på kabler... altså kablen i seg selv kan være ok, men pluggene er ikke verd prisen faktisk. Særlig på spillere som har phono pluggene integrert i kroppen kan fort koste å reparere mer enn det man sparte

              Min personlig erfaring er at i signal kabler også bør brukes noe av noen lunde kvalitet. Self avhengi av resten av ustyret. Synes det beste rimelig alternativ er å lodde egne kabler faktisk.... feks skjermet kabel RG58 + phono plugg som kan låte bedre en langt mange ganger dyre ferdige kabler...for p ikke snakke om at praktisk talt samtlige forsterkere har pseudo balanserte innganger BØR bruke pseudo balanserte kabler
              --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
              -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

              Comment


              • #8
                Originally posted by matador View Post
                En ting er kvaliteten på skjermen -men på Biltema kabler har jeg sett at noen av de er av dårlig kvalitet i selve phono pluggen (RCA pluggen) det som er feil er nøyaktigheten på ytre delen, slik at den er ekstrem trang og må presses med makt i hun phono pluggen -de fleste ganger går det greit men ofte hender det at phono pluggen løsner på innisden eller får brudd/løsner fra lodde punktet pga man brukte makt for å få den inn og må bruke makt for å få drat den ut... som regle følger med ytre delen av phono pluggen...
                Kom akkurat på at jeg har en klas olhson ipod jack kabel hvor ledningen er på tur å bli dratt ut av kontakten

                Så burde vel legge til at det var høytalerkabler jeg ikke var så nøye med, kom akkurat på at jeg legger Audison kabel i mercedes'en nå Er bra glemsk av å til jeg.
                [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
                Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

                Comment


                • #9
                  Det er faktisk større forskjeller på høyttalerkabel enn på signalkabler...
                  Joakim Skovlund
                  dynaBel Tønsberg
                  Mobil: 943 55 200 - Epost:joakim@skovlund.no
                  www.dynabel.no -
                  dynaBel Tønsberg på Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by dynaBel.no View Post
                    Det er faktisk større forskjeller på høyttalerkabel enn på signalkabler...
                    Nå jeg skal spørre deg om du kan utdype det der litt?
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

                    Comment


                    • #11
                      Kvalitet på kabler kan diskuteres i det uendelige. Det jeg har opplevd er at kabler kan gi en eq effekt, noen kabler er lyse i lyden og andre er mørkere. Dette gjelder vel faktisk mest på høyttalerkabler, har også selv hørt vesentlige forskjeller på signalkabler. Men det er på billige kabler kontra litt dyrere kabler.. fra de "litt" dyre og opp til de ekstremt dyre er det vanskelig å høre forskjeller.. vel så å si umulig, men har du et anlegg til en million i stua gjør det sikkert ikke eieren så mye om kablen koster 10 000kr

                      Ja dette gjelder stua, inneanlegg. Skal du ha det i bil så velg en brukbar kvalitet, er du ute etter spl så har dette lite for seg med en kabel som er "luftigere" enn noe annet. Og er du ute etter sq så må man uansett ha en EQ for å komme i mål

                      Når det gjelder stua så er det en del faktorer ute å går. En høyttaler trenger ikke være linjær, har så mange ganger lest at produktet er linjært fra 30-30 000hz men så ligger det en ting til i teksten.. +-3db og det samme gjelder forsterkere. Jo dyrere produkt jo mindre er aviket, men et avik er det der også.

                      Dermed kan man få lyse og mørke lydkaraterer i produktene og da kan man velge en kabel som er det motsatte av hva produktet gir og vil oppleve en mer linjær lyd i sofaen

                      Men i bil ville jeg valgt en skjermet signalkabel som har god kvalitet i terminalene. Da det er en del risting i bil (spessielt på norske veier) og det er fuktighet i bil. Så en eller annen form for legering er bra. Men dette trenger ikke koste veldig mye.
                      Er enig i det Matador skriver om biltema kablen og dens plugg, er ubruklig. Men jeg tror dynabel selger noen til rundt 200kr for en 5meter.. Sikkert bra nok.
                      Last edited by Erik André; 06-09-2010, 12:30.
                      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                      Comment


                      • #12
                        Den sorte Dynabel kabelen (rca) er helt kurant og har etter min erfaring bedre pluggen en den hvite som er dyrere, men så er det hvite igjen bedre skjermet
                        Steffen Hammersgård
                        Alpine - Mosconi
                        Min prosjekt tråd

                        Comment


                        • #13
                          Oki, men hvordan kan man se om signalkablen er skjermet eller ikke? vil en IKKE skjermet signalkabel være skjermet om man tvinner aluminiumsfolie rundt feks? har ikkje studert så mye på signalkabler før ang plugger og kvalitet på akkurat det men blei litt klokere på noen svar her vertfall.

                          Comment


                          • #14
                            Søk opp de aktuelle kablene på nett, som regel står det om det er enkelt, dobbelt, eller trippel skjermet kabel.

                            Men bruk søkefunksjon, for dette har blitt diskutert før
                            Runar E. Olsen ~ Moderator
                            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Fasefeil kjo og hei View Post
                              Oki, men hvordan kan man se om signalkablen er skjermet eller ikke? vil en IKKE skjermet signalkabel være skjermet om man tvinner aluminiumsfolie rundt feks? har ikkje studert så mye på signalkabler før ang plugger og kvalitet på akkurat det men blei litt klokere på noen svar her vertfall.
                              skjerming skal være koblet på minus på den siden av kabelen som lyden kommer fra.. ikke i andre enden, derfor en skjermet signal kabel har retnings bestemmelse
                              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                              Comment

                              Working...
                              X