Announcement

Collapse
No announcement yet.

Strømkabler som høytalerkabel??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Strømkabler som høytalerkabel??

    Nå er det komt til at eg må skaffe meg høytalerkabel til min GZ Plutonium 15".

    Og da lurer på eg på om eg skal bruke 2x16cm2 strømkabel som høytalerkabel, eller kjøpe 2x5cm2 høytalerkabel fra Morel??

    Står jo "Denne høyttalerkabelen har hele 448 tinnbelagte ledere som sørger for minimal motstand i kabelen".


    ???

    Morten

  • #2
    Og eg ser forresten at folk bruker bolter til gjennomføringer i kassen også isteden for terminaler.. Noen som har bilder og forklaring på kva utstyr dei bruker??

    Comment


    • #3
      Originally posted by mort View Post
      Nå er det komt til at eg må skaffe meg høytalerkabel til min GZ Plutonium 15".

      Og da lurer på eg på om eg skal bruke 2x16cm2 strømkabel som høytalerkabel, eller kjøpe 2x5cm2 høytalerkabel fra Morel??

      Står jo "Denne høyttalerkabelen har hele 448 tinnbelagte ledere som sørger for minimal motstand i kabelen".


      ???

      Morten
      Det funker helt fint det. Men ikke optimalt vil jeg tro. du har ikke bruk for 16mm2 heller.. 6mm2 .feks vil jeg tro holder. Jeg bruker ikke mer enn 2,5mm2 høyttalerkabel på subbene mine da de sa jeg ikke trengte mer neppå sjappa her..

      Comment


      • #4
        Hos meg:
        10mm2 Stinger HPM strømkabler
        Ringkabelsko med 8,3mm hull
        M8 bolter
        Skiver
        Vingemuttre

        Føler 10mm2 blir litt lite siden jeg får litt mye impedansøkning ved full blås.
        Men så går det en del mer strøm gjennom de kablene enn i en "vanlig" bil...
        Hvilken forsterker bruker du? Og hvilken impedans belaster du den med?

        Comment


        • #5
          Originally posted by BeemerZ1 View Post
          Hos meg:
          10mm2 Stinger HPM strømkabler
          Ringkabelsko med 8,3mm hull
          M8 bolter
          Skiver
          Vingemuttre

          Føler 10mm2 blir litt lite siden jeg får litt mye impedansøkning ved full blås.
          Men så går det en del mer strøm gjennom de kablene enn i en "vanlig" bil...
          Hvilken forsterker bruker du? Og hvilken impedans belaster du den med?
          Impedansøkning
          går det an å måle seg fram til?
          eller er det ett regnestykke?

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jonnis View Post
            Impedansøkning
            går det an å måle seg fram til?
            eller er det ett regnestykke?
            Kan måle ja. Men trenger amperetang og multimeter. Så bruker du formelen U=IR og finner motstanden mens du spiller.
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Originally posted by BeemerZ1 View Post
              Hos meg:
              10mm2 Stinger HPM strømkabler
              Ringkabelsko med 8,3mm hull
              M8 bolter
              Skiver
              Vingemuttre

              Føler 10mm2 blir litt lite siden jeg får litt mye impedansøkning ved full blås.
              Men så går det en del mer strøm gjennom de kablene enn i en "vanlig" bil...
              Hvilken forsterker bruker du? Og hvilken impedans belaster du den med?
              Bruker GZ GZPA 1.8000D med 2 gule optima batterier. Impedansen er 1,50ohm. Ser ut til at eg må gå for 16kvadrat da

              Comment


              • #8
                Originally posted by mort View Post
                Bruker GZ GZPA 1.8000D med 2 gule optima batterier. Impedansen er 1,50ohm. Ser ut til at eg må gå for 16kvadrat da
                Ikke dumt
                Regner med du har ett sett + og - til hver spole fra forsterkeren?
                Iså fall blir det aldri mer enn 30-40 A som går gjennom de.
                Da holder det rikelig med 10 mm2, større har vist seg å passe litt dårlig mtp terminaler både her og der...
                Selv har jeg målt 64 A gjennom hver på det meste.
                0,1 Ohm impedansøkning betyr forresten litt mer ved 0,25 Ohm enn ved 1,5 Ohm.

                Comment


                • #9
                  Hvordan går det med 2x5mm på polk sr subbene, som skal få ca 600 watt rms koblet i 2 ohm??
                  Prosjekt SQ Audi A3

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by BeemerZ1 View Post
                    Ikke dumt
                    Regner med du har ett sett + og - til hver spole fra forsterkeren?
                    Iså fall blir det aldri mer enn 30-40 A som går gjennom de.
                    Da holder det rikelig med 10 mm2, større har vist seg å passe litt dårlig mtp terminaler både her og der...
                    Selv har jeg målt 64 A gjennom hver på det meste.
                    0,1 Ohm impedansøkning betyr forresten litt mer ved 0,25 Ohm enn ved 1,5 Ohm.
                    Ka meiner du med ett sett + og - ? Subben er 2x3ohm, og forsterkeren er monoblokk, så eg rekner med at eg må brokkoble subben og få 1.5ohm.

                    Men eg er somsagt amatør så viss du har et bedre forslag så kom me det

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by hc_tk View Post
                      Hvordan går det med 2x5mm på polk sr subbene, som skal få ca 600 watt rms koblet i 2 ohm??
                      Ingen problem
                      4 mm2 holder vanligvis til subber, mens 2,5 mm2 blir litt lite...

                      Comment

                      Working...
                      X