Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montere kondensator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montere kondensator

    Driver å lurer på å montere en kondensator jeg har liggende, men vet ikke helt om det er behov. Har harman/kardon monoblokk og en 4 kanaler, to focal 8" coaxial i hatthylle og en JBL 12" bass.

    Bilen er en volvo 240 med bare 55amh dynamo, med med et ganske nytt vanlig sønnak batteri. Ved montering, må jording gå fra jordingspunkt, via kondensatoren og så inn i forsterkeren, eller greier det seg med ledning fra kondensatoren og inn i jordingspunkt?

    Noen som har innspill?
    Volvo 240Turbo 82"
    Volvo 760Turbo 89"
    Mazda 626GLX 86"
    BMW 525TDS E34 Touring 95"

  • #2
    Mange mener at det er bare tull med kondensator, men om du ikke vurderer å bytte ut det vanlige batteriet med et agm batteri og plages med spenningstap (blinkende lys) når du spiller ville jeg montert den. Har selv montert kondensator pga blinkende kjøre og kupelys og ble kvitt problemet. Du må jorde både forsterker og kondensator, men du trenger ikke nødvendigvis jorde forsterkeren på kondensatoren.
    sigpic

    Comment


    • #3
      Originally posted by TheCharger View Post
      Mange mener at det er bare tull med kondensator, men om du ikke vurderer å bytte ut det vanlige batteriet med et agm batteri og plages med spenningstap (blinkende lys) når du spiller ville jeg montert den. Har selv montert kondensator pga blinkende kjøre og kupelys og ble kvitt problemet. Du må jorde både forsterker og kondensator, men du trenger ikke nødvendigvis jorde forsterkeren på kondensatoren.
      Okei, nei hadde ikke tenkt kjøpe nytt batteri med det første.. Okei, for har akuratt montert alt sammen uten kondensator. Det jeg trenger å gjøre er å ta kondensatoren FØR splittblokken til strømledninga, og bare kutte av ene jordingsledninga til en av forsterkerene og ta kondensatoren mitt på ledninga?
      Volvo 240Turbo 82"
      Volvo 760Turbo 89"
      Mazda 626GLX 86"
      BMW 525TDS E34 Touring 95"

      Comment


      • #4
        Korrekt.
        sigpic

        Comment


        • #5
          Originally posted by TheCharger View Post
          Korrekt.
          Okei! Men må den lades opp først eller greier det seg med å bare kople rett til strøm og jord-ledningene? Også et annet spm. Har kun ett element i basskassen. Kan jeg da koble pluss ledninga fra bassen i begge uttakene på monoblokken, og det samme med minus ledninga sånn at det gir mer strøm til elementet? Eller blir dette galt?
          Last edited by volvo2før; 25-08-2010, 12:13.
          Volvo 240Turbo 82"
          Volvo 760Turbo 89"
          Mazda 626GLX 86"
          BMW 525TDS E34 Touring 95"

          Comment


          • #6
            + fra bass skal inn på + på monoblokk
            - fra bass skal inn på - på monoblokk

            for du kan ikke koble sllik at det går strøm først fra + så vis bass så inn på + igjen...blir omtrent som og koble feks. en hovedstrømsbryter på batteriet hvor du lar strømen gå fra + på batteri inn på bryter så ut igjen på +
            - 94' VW Passat 1,9TDK
            (Sony Xplod CDX-GT430U, Fusion EN-SW15 (250wrms), Fusion RE-AM45020 (2x90w (brokoblet til 1x250w), 4x Fusion EN-FR6530 (2-veis 6,5" - 55wrms)
            På utkikk etter nytt!

            Comment


            • #7
              Om du har to utganger på monoblokka har det ingen hensikt å koble til begge utgangene. Du vil ikke få noe mer effekt ut av det uansett.
              sigpic

              Comment


              • #8
                Okei Nei har og hørt noe om å "krysskoble" Altså ta pluss fra bass inn på pluss på monoblokk i ene utgangen, så ta minus fra bass inn i minus på monoblokken i den andre utgangen. Men dette har altså ikke noe hensikt? Burde kondensatoren kobles kun til monoblokken (altså bassen), eller til begge forsterkerene?
                Volvo 240Turbo 82"
                Volvo 760Turbo 89"
                Mazda 626GLX 86"
                BMW 525TDS E34 Touring 95"

                Comment


                • #9
                  Å brokoble som de fleste sier ja. Men da er det snakk om en flerkanals forsterker. Du kan for eksempel ta firekanaleren du har og gjøre den til 2 kanaler for å gi feks de to Focal 8" mer effekt. Når det gjelder kondensatoren ville jeg koblet den til begge.
                  sigpic

                  Comment


                  • #10
                    Har du en link til de forsterkerene du har?
                    sigpic

                    Comment


                    • #11
                      Kjøpte disse to forsterkerene: http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=23578002.

                      På 4-kanaleren koblet jeg til to svært billige 5,25" framme, og disse to i hatthylla http://www.elutstyr.no/product_info....oducts_id=1865. I tillegg har jeg en ganske bra JBL basskasse, ca 1 år gammel med som sagt ett 12" element. Har brukt bare 10kvadrats ledning til strømmen til monoblokken, og merker det litt på lyset og voltmeteret når jeg skrur opp volumet litt (bassen man merker).

                      Hva tror du?
                      Volvo 240Turbo 82"
                      Volvo 760Turbo 89"
                      Mazda 626GLX 86"
                      BMW 525TDS E34 Touring 95"

                      Comment


                      • #12
                        Ville helt klart lagt tykkere strømkabel. 25 kvadrat eller om du planlegger å bygge større med tiden 50 kvadrat. Tror du vil bli kvitt spenningstapet om du monterer kondensatoren.
                        sigpic

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by TheCharger View Post
                          Ville helt klart lagt tykkere strømkabel. 25 kvadrat eller om du planlegger å bygge større med tiden 50 kvadrat. Tror du vil bli kvitt spenningstapet om du monterer kondensatoren.
                          Skal gå til innkjøp av tykkere nå. Har 35 fr batteri og inn i splitblokken, 35 fra der og inn i 4-kanaleren, og får jeg på 35 inn i monoblokken og skal det vel hjelpe. Har nå montert kondensatoren, men merker ennå litt på voltmeteret når bassen slår skikkelig.. :P Hva med jordingskabel, bruker nå 10 kvadrat alle steder, men det har vel ikke så mye å si? Videre, hva tror du om forsterkerene i forhold til hva jeg har/kan gå til innkjøp av av et bra frontsett?
                          Volvo 240Turbo 82"
                          Volvo 760Turbo 89"
                          Mazda 626GLX 86"
                          BMW 525TDS E34 Touring 95"

                          Comment


                          • #14
                            jording er like viktig som + kabel
                            dreper utstyr med for dårlig jording, husk og få bedre jording mellom batteri og karosseri og ikke bare fra forsterker

                            Comment


                            • #15
                              Som robin skriver så er jordingen veldig viktig. Minst like viktig som plusskabelen og bør aldri være tynnere. Finn deg en plass hvor karosseriet er litt tykt, feks festet til beltet under setet. Puss godt ned til metallet der du jorder...
                              sigpic

                              Comment

                              Working...
                              X