Announcement

Collapse
No announcement yet.

Soundsteam vs Alpine vs Soundstream

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Soundsteam vs Alpine vs Soundstream

    Heisann

    Har tenkt å kjøpe meg 2stk 12"
    Skal kjøres med 4000wrms fordelt på begge.. men kan kjøre annen ohm og mindre effekt hvis dere mener det blir for mye..

    Dette høres veldig rart ut hvorfor eg bare setter opp disse 3.. men ikke spørr takk.. er noe rart bak det..


    har valget mellom:

    -Alpine swx 1242
    -Soundstream SPLX-12
    -Soundstream T5-12

    Disse skal brukes på vanlig musikk.. og har lyst på noe som dunker bra.

    Med alpinene klarer eg bare halv effekt på forsterkeren.. trenger 1ohm på hver sub.. eller 2ohm med begge samlet, greier ikke det med denne.

    Så ser egentlig mest på soundstreamene

    Vet jo at det er folk her som har prøvd litt av vært..
    Hva ville dere valgt??
    Last edited by Jonnis; 13-11-2007, 19:09.

  • #2
    T5 synes jeg spiller vesentlig bedre enn SPLX på vanlig musikk. Den kan spille med stort trykk samtidig som den spiller pent.

    Alpine elementet har jeg ikke kjennskap til.
    Mvh
    Lars Engen

    Comment


    • #3
      Men sånn ellers. er T5 en bra sub? er de vært pengene? og hvordan liker de høyere effekter?

      Comment


      • #4
        Soundstream T5 er i mitt syn et meget bra element! De subbene er absolutt verdt pengene!
        Pioneer - Hertz - Zealum
        Prosjekt Volkswagen Passat 3B
        Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

        Comment


        • #5
          Hva med at slaglengden på de? syns den virker litt liten..

          xmax 14mm

          Comment


          • #6
            hva er det for forsterker du skal mate subbene med??

            Hadde 2 RFW 12 subber(soundstream) kjørte på det meste over 2kw pr subb, i lukka kasse på ca 37 liter hver. F! det ble liv!!

            Soundstream er ihvertfall å anbefale om du ønsker mye og god lyd

            Comment


            • #7
              Hei.. skal kjøre en autotek mm4000.1d..
              er på 2x2000rms@1ohm eller 1x4000rms2ohm

              Men hva med slag lengden på t5 og splx? er 14mm lite?

              Comment


              • #8
                Den Autotek forsterkeren er vel mye av det samme som Hifonics Goliath når det gjelder innmat. Den ser ihvertfall bra ut.

                Når det gjeder slaglengden på elementet så er det litt forskjellige meninger ute å går. Noen produsenter mener ekstrem xmax er veien å gå, mens andre mener at det blir mere upresis bass av det. Skal man ha ett element med ekstrem slaglengde så vil ofte "motoren" til elementet bli veldig stor, og størrelsen på elementet totalt blir enorm. Se f.eks på Re Audio XXX serien. Helt rått element men rimelig upraktisk i en liten bil pga størrelsen.

                Alt kommer ann på hva skal du ha for en lyd og hvorfor har produsenten av elementet designet det slik ? Finner du en match på de to spørsmålene så har du funnet ett element som passer deg.

                Hvis du hadde hatt ett element som spillte meget kontrollert og pent samtidig som det spillte dypt med skikkelig trykk, hadde du vært betenkt for at elementet hadde f.eks 10mm xmax og ikke 25mm xmax ??
                Mvh
                Lars Engen

                Comment


                • #9
                  Xmax er vel ikke ett mål hvor bra ett element er? Mine 12" har xmax på 5,46 mm, og det trykker noe jævlig...

                  Comment


                  • #10
                    5,46? det hørtes lite ut
                    www.eirikaspaas.com

                    Comment


                    • #11
                      ja, kan det stemme? jeg trodde jeg hadde relativt liten slaglengde på min sub.. den har en xmax på 32mm..
                      Midbassene mine har 6mm...

                      Hvilke elementer har du?
                      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                      Comment


                      • #12
                        Man kan se på SX12 subben min, den har en Liner slaglende på 22mm og den spiller presist dypt og fint! Det er som regel opp til kvaliteten på hele subben egentlig!
                        Pioneer - Hertz - Zealum
                        Prosjekt Volkswagen Passat 3B
                        Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

                        Comment


                        • #13
                          tenker han mente 56mm jeg..
                          www.eirikaspaas.com

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Jonnis View Post

                            Men hva med slag lengden på t5 og splx? er 14mm lite?
                            Nei, x-max på 14mm er ikke lite.
                            De gangene man trenger mer x-max enn det er når du skal stå på bilstereoshow og briefe, eller å tøffe deg for gutta i gata med kunstig musikk.
                            90% av all innspilt musikk inneholder ikke en pøkk under 30Hz.
                            Og strekker du ut 2stk SPLX eller T5 til x-max vil det være plenty med nivå ned til 20Hz i en bil.
                            Det "beste" bassen jeg noen gang har hørt hadde en x-max på 6mm.
                            En annen ting er at x-max ikke forteller alt om den totale slaglengden på et element, til det har vi x-mec; max mekanisk slaglengde.

                            Mvh
                            Dag Johansen
                            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                            Comment


                            • #15
                              Av den lille erfaringen jeg har med forskjellige subber så har jeg blitt mer glad i membranareal enn slaglengde.
                              Alpine
                              Audison
                              Hertz
                              Soundstream

                              Comment

                              Working...
                              X