Announcement

Collapse
No announcement yet.

PN-kabel i bil, lov?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by NoZ_87 View Post
    nej der tar du nok feil min venn... er mere overflate til sammen på en mangeleder enn en flerleder..
    Og hva så? Det er en grunn til at kabler oppgis i mm2 og det er fordi kvadratet er avgjørende for hvor mye strøm en kabel kan lede. Solid-core er en god del tynnere enn mangetrådet, men leder like mye strøm fordi den har likt kvadrat.

    Hadde kvadratet på kabler vært ubetydelig ville de ikke oppgitt kabler i mm2.
    Alpine
    Audison
    Hertz
    Soundstream

    Comment


    • #62
      I elektrolæren lærer vi at elektronene liker seg best i ytterkant av hver kordell. Logikken vil da tilsi at jo fler kordeller, jo bedre ledeevne
      Mvh Tony
      - The only road to take is perfection itself

      Comment


      • #63
        jeg gidder rett og slett ikke diskutere jeg vet hva som er rett her Typhon har så rett så rett skjønner ikke hvorfor man skal begynne å diskutere når noen sier at sånn er det
        MVH, Øivind Sandvik
        sigpic
        www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
        www.sandviksbassogbongel.com

        Comment


        • #64
          Jeg husket godt at selveste soocool rablet i vei om at elektronene går utenpå kordellene og blablabla.

          Men min 3 års skolegang innen elektro lærte meg noe annet. Og viss det er nevneverdig forskjell hvorfor er da en 25mm2 solid-core og en 25mm2 med mange kordeller godkjent for samme strømstyrke?
          Alpine
          Audison
          Hertz
          Soundstream

          Comment


          • #65
            Hva lærte denne skolegangen din deg da?
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #66
              Originally posted by spade View Post
              Jeg husket godt at selveste soocool rablet i vei om at elektronene går utenpå kordellene og blablabla.

              Men min 3 års skolegang innen elektro lærte meg noe annet. Og viss det er nevneverdig forskjell hvorfor er da en 25mm2 solid-core og en 25mm2 med mange kordeller godkjent for samme strømstyrke?
              var våken mesteparten av mine 3 år på elektro jeg
              MVH, Øivind Sandvik
              sigpic
              www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
              www.sandviksbassogbongel.com

              Comment


              • #67
                Originally posted by Typhon View Post
                Hva lærte denne skolegangen din deg da?
                At elektronene flyter fritt i ledende metall. Med teorien om at de trives i ytterpunktene vil jo en plate på 1mmx100mm være en ekstremt mye bedre leder enn en på 10x10mm selv om de har samme kvadrat.
                Alpine
                Audison
                Hertz
                Soundstream

                Comment


                • #68
                  Originally posted by spade View Post
                  Med teorien om at de trives i ytterpunktene vil jo en plate på 1mmx100mm være en ekstremt mye bedre leder enn en på 10x10mm selv om de har samme kvadrat.
                  De får vel ikke samme areal (kvadrat som du kaller det) i tverrsnitt?
                  la oss si at tykkelsen på platen er 1 mm
                  tverrsnittet av 10mmx10mm = 10x1 = 10mm2
                  tverrsnittet av 1mmx100mm = 100x1= 100mm2

                  Med andre ord vil platen på 1mmx100mm lede best, og den ville jo også vært vesentlig kortere.

                  Nå går jeg ut i fra at 100mm er bredden på platen som skal lede og 1mm er lengden, ellers ville det bli motsatt.
                  Mvh Kenneth

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by orly View Post
                    De får vel ikke samme areal (kvadrat som du kaller det) i tverrsnitt?
                    la oss si at tykkelsen på platen er 1 mm
                    tverrsnittet av 10mmx10mm = 10x1 = 10mm2
                    tverrsnittet av 1mmx100mm = 100x1= 100mm2

                    Med andre ord vil platen på 1mmx100mm lede best, og den ville jo også vært vesentlig kortere.

                    Nå går jeg ut i fra at 100mm er bredden på platen som skal lede og 1mm er lengden, ellers ville det bli motsatt.
                    Jeg har ikke tatt med lengden her. Jeg har tatt høyde x bredde. Den ene er 1mm høy x 100mm bred som gir 100mm2. Den andre er 10mm2 høy x 10mm2 bred som gir 100mm2. Sistnevnte blir riktignok ikke en plate da, men den har samme kvadrat, areal eller hva du vil kalle det.
                    Alpine
                    Audison
                    Hertz
                    Soundstream

                    Comment


                    • #70
                      Ja, men nå er vel poenget det at i en kabel med mange mange tynnere kobbertråder vil det være større areal av ytterkant totalt enn hvis det hadde vært en tykk en.
                      Mvh Kenneth

                      Comment


                      • #71
                        Originally posted by orly View Post
                        Ja, men nå er vel poenget det at i en kabel med mange mange tynnere kobbertråder vil det være større areal av ytterkant totalt enn hvis det hadde vært en tykk en.
                        I eksempelet mitt så har de samme areal, men den ene har 5 ganger større overflate. Blir det ikke da det samme?
                        Alpine
                        Audison
                        Hertz
                        Soundstream

                        Comment


                        • #72
                          Joda, det blir vel mer eller mindre det samme det.
                          Og siden et metall er bygd opp av positive ioner i en "sjø" av elektroner vil den enkleste veien for elektronet være i ytterkant av metallet og ikke innimellom alle de positive ionene. Derfor: større overflate = bedre ledeevne.
                          Det er ihvertfall slik jeg ser det, skyt meg hvis jeg tar feil.
                          Mvh Kenneth

                          Comment


                          • #73
                            Nicht alles, was zählt, kann gezählt werden, und nicht alles, was gezählt werden kann, zählt.
                            Albert Einstein


                            Sitatet over er ganske relevant i mine øyne. Det er mulig en flertrådet kabel er bedre i teorien, men jeg har mine tvil om hvorvidt det vil være målbart (langt mindre hørbart) i et normalt bilstereoanlegg. Jeg innrømmer gjerne at jeg tar feil om noen poster (korrekte) måleresultater som viser det motsatte, men inntil da mener jeg det er langt viktigere ting å bry seg om.

                            Men litt diskutasjon er bare moro

                            Comment

                            Working...
                            X